Volga 24-95: Prvý terénny sedan vyrobili Rusi. Vzniklo len päť kusov

Volga 24-95 sa do výroby nikdy nedostala. V každom prípade predbehla dobu o viac ako 40 rokov. Bola totiž prvý terénnym sedanom. Písal sa rok 1973.

01.02.2015 07:00
Volga 24-95 Foto:
Táto Volga 24 s pohonom oboch náprav neprežila fázu prototypov. Škoda, bola by sa stal prvým terénnym sedanom sveta.
debata (60)

Rusi už začiatkom sedemdesiatych rokov hľadali niečo, čo by umožnilo zdolávať ich zlé cesty v relatívnom pohodlí. Vojenské GAZ-y a UAZ-ymali síce fantastické jazdné vlastnosti v teréne, ale o komforte sa hovoriť rozhodne nedalo. S riešením mal prísť Gorkovsky Avtomobilny Zavod, kde od roku 1970 zbiehala z liniek Volga 24, nahrádzajúca slávnu „dvadsaťjednotku“.

S Tatrou 603 a 613 to bolo vlastne najluxusnejšie auto východného bloku, ak nepočítame reprezentačné Čajky určené najvyšším straníckym predstaviteľom. Volga 24 mala moderný dizajn, priestranný interiér, relatívne silný 4-valec s objemom 2 445 centimetrov kubických a výkonom 71 kW, štvorstupňovú prevodovku, ale napríklad aj trojrýchlostný cyklovač stieračov. Okrem limuzíny sa vyrábalo neskôr aj kombi s troma radmi sedadiel.

Volga 24-95 kombinovala karosériu Volgy 24,... Foto: GAZ
Volga 24-95 Volga 24-95 kombinovala karosériu Volgy 24, dvoch tuhých náprav a pohonného systému z vojenského Gazu-69. Jazdné vlastnosti však nesplnili očakávania.

Klasická koncepcia motora vpredu a zadný náhon jej však nedávali veľa šancí v teréne. To aj napriek odolnej zadnej tuhej náprave odpruženej listovými perami a väčšej svetlej výške, na akú sme dnes zvyknutí. Bola to stále v prvom rade pohodlná limuzína. Závod GAZ však okrem Volgy vyrábal aj terénne GAZ-y s pohonom oboch náprav a redukciou. Ponúklo sa teda relatívne jednoduché riešenie – vytvoriť technický kompilát.

Konštruktéri GAZ-u jednoducho vzali Volgu 24, odmontovali z nej prednú nápravu a dopredu umiestnili tuhú zadnú nápravu aj s diferenciálom otočenú o 180 stupňov. Prvky riadenia a pohonu 4×4 prevzali z „gazika“. Celé to korunoval zdvihnutý, čiastočne spevnený podvozok, a obrovské kolesá obuté terénnymi pneumatikami. Prototypy niesli označenie Volga alebo GAZ 24–95 a v porovnaní s bežnou Volgou 24 boli o 90 kg ťažšie.

Počas testov prototypy skúšobní jazdci naozaj... Foto: GAZ
Volga 24-95 Počas testov prototypy skúšobní jazdci naozaj nešetrili. V teréne bola dobrá, na ceste to ale bolo horšie.

V priebehu rokov 1973 a 1974 vzniklo celkom päť exemplárov. Všetky slúžili na testy. Práve tie urobili zaujímavému počinu škrt cez rozpočet. Dve tuhé nápravy odpružené listovými perami a bez priečnej stabilizácie, vysoké ťažisko aj kombinácia so stále „mäkkou“ karosériou komfortného sedanu nepriniesli očakávaný výsledok. Jazdné vlastnosti Volgy 24–95 boli takpovediac nevypočítateľné. Celý projekt dostal červenú, hoci jedno z vozidiel vraj používal osobne sám „veľký“ Leonid Iľjič Brežnev.

Rusi nakoniec svoj zámer komfortného cestovania v teréne vyriešili celkom iným spôsobom. Vo Volžskom automobilovom závode, VAZ, v Togliatti skonštruovali legendárnu Ladu Nivu. Tá mala síce len trojdverovú karosériu, ale bola ľahšia, lacnejšia a praktickejšia. Nechýbal pohon 4×4 ani redukčná prevodovka. Výrobu Nivy odštartovali v Togliatti v roku 1977 a ako je známe, „sekla“ obrovskú kariéru, takže na exotickú Volgu 24–95 si už nik ani len nespomenul.

Jeden z piatich prototypov dnes sídli v múzeu... Foto: GAZ
Volga 24-95 Jeden z piatich prototypov dnes sídli v múzeu GAZ-u. Ostatné sú súčasťou súkromných zbierok.

Z piatich exemplárov Volgy 4×4 stojí dnes jeden v múzeu GAZ-u a štyri sú súčasťou súkromných zbierok. V každom prípade, ak by došlo k sériovej výrobe, mohol si GAZ pripísať historické prvenstvo vo výrobe terénneho sedanu. Dnes je to totiž o to pikantnejšie, že na tohtoročnom januárovom autosalóne v Detroite, teda po 42 rokoch, predstavilo Volvo sedan S60 Cross Country, ktorý klasifikuje presne týmto termínom.

Volga 24-95
Volga 24-95
+6Volga 24-95

© Autorské práva vyhradené

60 debata chyba
Viac na túto tému: #Gaz #Volga
Články podľa značiek