Evercore ISI: Nižšia spotreba áut nás bude stáť aj 1 400 eur

Znižovanie produkcie CO2 pri autách nás donúti v budúcnosti siahnuť hlbšie do vrecka. Bez drahých technológií to totiž nepôjde.

16.03.2015 12:00
VW New Beetle Foto:
Zníženie spotreby áut do roku 2020 si podľa odhadov analytikov vyžiada 13 miliárd eur, z toho 8,5 miliardy ponesú samotné automobilky. Premietnuť ich budú musieť do ceny vozidiel.
debata (5)

Emisná norma na tento rok požaduje od výrobcov, aby ich vozidlá nevypúšťali do ovzdušia priemerne viac ako 130 g CO2 na kilometer. Na túto hodnotu sa už viacerí dostali v predstihu, no do roku 2020 má limit klesnúť na 95 gramov. A to bude niečo stáť. Súčasné spaľovacie motory už totiž pomaly siahli na dno svojich možností. Sú vyzbrojené štart-stop systémami, odpájateľnými agregátmi, vypínaním valcov, rekuperáciou brzdnej energie a tiež znížili svoj objem, ktorý suplujú prepĺňaním, ktoré zvyšuje ich účinnosť.

Viac hybridov, viac karbónu

Veľa rezerv, ako zahnať ich apetít po palive, teda nie. Do hry budú musieť vstúpiť v oveľa väčšej miere hybridné a plug-in hybridné technológie, drahé 9– či dokonca 10-stupňové prevodovky, elektrický a vodíkový pohon a najmä ultraľahké materiály ako karbón alebo horčík, ktoré by dokázali znížiť pohotovostnú hmotnosť áut. Výrobcovia pritom dobre vedia, že každý ďalší ušetrený gram CO2 je drahší ako ten pred ním a že v súčasnosti zavedené úsporné technológie sú oproti tým v budúcnosti ešte stále relatívne lacné.

Doteraz sa odhadovalo, že zníženie produkcie jedného gramu CO2 sa na cene auta prejaví sumou 30 eur. Analytická spoločnosť Evercore ISI však tvrdí, že v budúcnosti to bude až štyridsať. Ak vychádzame z toho, že automobilky musia zredukovať produkciu CO2 na kilometer zo 130 na 95 g, vychádza nám zvýšenie ceny auta až o 1 400 eur. Odhad celkovej sumy na splnenie tohto cieľa do roku 2020 si podľa Evercore vyžiada 13 miliárd eur, z čoho samotné automobilky ponesú náklady vo výške 8,5 miliardy. A tie si, pochopiteľne, vypýtajú od svojich zákazníkov.

Nová metodika roztvorí emisné nožnice

Sú však aj optimistickejšie prognózy. Napríklad britská spoločnosť Transport & Environment tvrdí, že náklady nebudú až také vysoké a že argumentácia výrobcov o zvyšovaní výdavkov na vývoj ekologickejších pohonov je len zásterkou. Zároveň však automobilky obviňuje, že zneužívajú diery v metodike merania spotreby NEDC a že to vďaka tomu mali doteraz ľahké. Sčasti má T&E pravdu, ale to potom znamená, že rozdiel medzi skutočnou produkciou CO2 a cieľom 95 gramov bude po zavedení novej metodiky WLTP ešte väčší.

Nová metodika má totiž vstúpiť do platnosti ešte do roku 2020, a keďže bude zohľadňovať nielen laboratórne merania, ale aj reálnu prevádzku vozidiel na ceste, otvorí nožnice medzi tým, čo automobilky deklarujú, a tým, aká je skutočná spotreba áut. Takže nakoniec nás môžu nové, ekologické technológie stáť ešte podstatne viac. Navyše je na bruselskom stole návrh zraziť limit CO2 až na 75 gramov na kilometer, čo by v prípade benzínových áut znamenalo znížiť spotrebu na 3,2 a v prípade dieselov na 2,8 litra paliva na 100 km.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #T&E #Ecercore ISI
Články podľa značiek