Fínsko sa už v sedemdesiatych rokoch minulého storočia pokúšalo apelovať na cestných pirátov tým, že prijalo zákon, podľa ktorého sa výška pokuty za dopravné priestupky odvíja od príjmu previnilca. Cieľom bolo, aby mala pokuta výchovný účinok aj na bohatých motoristov, ktorí si z ich platenia nerobili dovtedy ťažkú hlavu. Sadzba pokuty vo Fínsku nie je odvtedy daná fixne, ale určuje sa počtom dní, za ktoré príde motorista o svoj denný príjem.
Takéto riešenie však plodí aj skutočné extrémy. Dôkazom je nedávno medializovaný prípad Fína Reima Kuisila. Ten prekročil povolenú rýchlosť mimo obce, kde bola maximálka upravená na 80 km/h, o 23 kilometrov za hodinu. Polícia mu teda namerala rýchlosť 103 km/h. A výsledok? Podľa platných fínskych zákonov mu polícia vyrubila pokutu vo výške 54 024 eur! Reima má jednoducho smolu, je veľmi bohatý. Vlani zarobil 6,5 milióna eur.
Polícia vzala polovicu jeho denného príjmu po zdanení, upravila ho podľa počtu vyživovaných detí a vynásobila počtom dní, ktorý určuje sadzobník pokút. Tak sa dostala až k tejto závratnej sume. Bohatí Fíni však považujú takýto prístup za nespravodlivý. Poškodený Reima preto rozprúdil debatu na sociálnych sieťach, kde jeho protesty našli značný ohlas. Až taký, že fínska vláda naozaj uvažuje o legislatívnych zmenách v priestupkovom zákone.
Viacerí úspešní fínski podnikatelia totiž pohrozili vysťahovaním sa z krajiny. A práve oni sú tí, ktorí plnia veľkou mierou štátny rozpočet. Proti nim ale stojí veľká časť verejnosti, ktorá sa domnieva, že takéto finančné tresty sú spravodlivé a prispievajú k bezpečnosti cestnej premávky. A čo vy, prijali by ste takýto zákon na Slovensku?