Praga R1R: Česko-slovenská 'raketa' sa chystá na bežné cesty

Po troch rokoch od reinkarnácie slávnej českej značky Praga, ale len v podobe okruhového špeciálu R1, prichádza konečne verzia homologovaná na jazdu v bežnej premávke. Jazdiť by mala ako Veyron. Na tonu hmotnosti pripadá totiž až 550 koní.

24.05.2015 07:00
Praga R1R Foto:
Zatiaľ si musíme vystačiť so snímkami detailov cestnej verzie Pragy R1. Na to, aby prešla homologizáciou, musela byť vybavená napríklad štandardnými svetlami.
debata (4)

Po desiatkach rokov spánku sa pred troma rokmi objavila opäť na scéne slávna česká značka Praga. O jej znovuzrodenie sa postarala spoločnosť Praga-Export a pár majetných investorov z Česka a Slovenska. Kým však pôvodnú Pragu si pamätáme ako výrobcu osobných a neskôr už len nákladných áut, život do žíl jej vliali nadšenci automobilového športu. Praga s označením R1 sa tak v roku 2012 predstavila v podobe radikálneho okruhového špeciálu s karbónovým monokokom a centrálne umiestneným motorom 2,0 Renaut Sport s výkonom 210 koní.

Neskôr pribudla verzia R1 Turbo, ktorá posielala k zadným kolesám cez samosvorný diferenciál až 345 koní. To bolo na auto so suchou hmotnosťou len 590 kg, respektíve 625 kg a extrémne nízkym ťažiskom až-až. Zatiaľ sa však tento dvojmiestny extrém nemohol dostať z okruhov na bežný asfalt, hoci Firma Praga-Export už dávnejšie avizovala, že pracuje na homologizácii cestnej verzie. Dnes je realitou. Civilné prevedenie Pragy dostane prívlastok R1R a bude vybavené všetkým nevyhnutným na jazdu na komunikáciách.

Pod kapotou sa očakáva 4-valcový motor 2,0... Foto: Praga Cars
Praga R1R Pod kapotou sa očakáva 4-valcový motor 2,0 Turbo od Renault Sportu s výkonom 400 koní. To je na auto vážiace okolo 700 kg úžasný údaj.

Dizajn Pragy R1R odhaľujú zatiaľ len čiastkové snímky, no už z nich je zrejmé, že pribudli napríklad predné a zadné svetlá splňujúce potrebné normy. Na svoju okruhovú povahu ale R1R určite nezabudlo. Stále tu máme extrémny superšport s preplňovaným 4-valcom 2,0 Turbo od Renaultu, respektíve jeho športovej divízie Renault Sport, a priam mušiu váhu. Výrobca udáva, že výkonová hmotnosť bude len 550 koní na 1 000 kg a nezabúda pripomenúť, že v tomto parametri sa R1R vyrovná Bugatti Veyron či Ferrari LaFerrari.

Predpokladá sa, že pre hmotnejšiu cestnú špecifikáciu bude motor naladený až na 400 koní, čo by malo tento „fiktívny“ hendikep celkom zahladiť. Takže predpokladať zrýchlenie z 0 na 100 km/h za tri sekundy nie je prehnané. Isté tiež je, že pre zlepšenie jazdných vlastností bude motor zabudovaný do pomocného rámu. Očakávať môžeme 6-stupňovú prevodovku Hewland JFR, brzdy od AP Racing či spojku Sachs. O návaly adrenalínu núdza teda určite nebude.

Okruhová verzia Pragy R1 sa predstavila už v... Foto: Praga Cars
Praga R1R Okruhová verzia Pragy R1 sa predstavila už v roku 2012. Jej základom je karbónový monokok a centrálne umiestnená pohonná jednotka.

Praga R1R dostala homologizáciu na prevádzku na pozemných komunikáciách presne 17. marca. Je tak prvým osobným automobilom Praga vyrobeným od roku 1947, teda po 68 rokoch. Šéf spoločnosti Praga-Export Jiří Lojan sa k nej vyjadril: "Chceli sme, aby Praga R1R vyžarovala jedinečnosť, dravosť a perfektnú harmóniu medzi funkčnosťou a emóciami. Jednoducho, chceli sme dosiahnuť, aby vám vyrazila dych.“

V súčasnosti sa pripravuje finálna fáza testov zameraná na spoľahlivosť a jazdné vlastnosti. Podľa Pragy má R1R oproti svojim konkurentom, napríklad britského Radicalu, výhodu nielen v lepšom fungovaní na trati, ale aj v nižších prevádzkových nákladoch a vyššej spoľahlivosti. Cena zatiaľ oznámená nebola. Dodať môžeme len toľko, že základná okruhová verzia Pragy R1 vytiahne z vášho účtu 100 000 eur. R1R bude nepochybne drahšia, ale pomer ceny a dynamiky vrhá na túto sumu oveľa lepšie svetlo.

Mimochodom, spoločnosť Praga Cars vznikla premenovaním slovenského výrobcu Race4Slovakia, do ktorého vstúpil český vývozca zbraní Praga-Export. Spoločnosť sa zaoberá výrobou motokár a športových vozidiel na okruhové závody. Praga-Export vlastní polovicu firmy Praga Cars, druhú má spoločnosť KFW Biometric Technologies Limited, ktorá je registrovaná na Cypre.

Praga R1R
Praga R1R
+12Praga R1R

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Praga #Praga R1 #Praga R1R
Články podľa značiek