Praga R1R: Česko-slovenský 'Veyron' už jazdí na značkách. Zatiaľ britských

Len dva týždne po prvých informáciách o cestnej verzii radikálneho superšportu Praga R1R ukázala spoločnosť Praga Cars svoje dielo v plnej paráde. Preháňa sa už dokonca po bežnom asfalte. No zatiaľ na britských značkách. Autori tvrdia, že táto „beštia“ zrýchľuje na stovku rovnako rýchlo ako Bugatti Veyron.

07.06.2015 07:00
debata (7)
Cestná verzia Pragy R1 je vybavená normovanou... Foto: Praga Cars
Praga R1R Cestná verzia Pragy R1 je vybavená normovanou svetelnou technikou a všetkým potrebným pre premávku na cestných komunikáciách. Na svoje okruhové korene však nezabudla.

Spoločnosť Praga-Export splnila to, čo sľúbila pred tromi rokmi. Po reinkarnácii českej značky Praga, ktorá vyrobila posledné osobné vozidlo v roku 1947, a predstavení pretekárskeho špeciálu Praga R1, dotiahla projekt do fázy, keď bude môcť jej extrém na štyroch kolesách opustiť okruhy. Dva týždne po zverejnené prvých oficiálnych snímok detailov tohto superšportu, ktorého parametre nie sú ďaleko od Bugatti Veyron či Ferrari Enzo, ukázala svoje dielo vo finálnej podobe. A vyzerá úchvatne.

Obrovské zadné krídlo sa stará o potrebný... Foto: Praga Cars
Praga R1R Obrovské zadné krídlo sa stará o potrebný prítlak. V zákrutách je preto bezpečnejšie jazdiť rýchlejšie než pomalšie.

Nemusíte byť práve priaznivcami športových áut, aby ste pochopili, že nová Praga je skutočný superšport – extrém, ktorý sa zrodil v prvom rade na okruhoch a pre okruhové majstrovstvá. Tieto gény si zachováva aj jej nová špecifikácia R1R s tým rozdielom, že svojim majiteľom umožní vyraziť na bežné cesty. Podobne ako to robia vlastníci britského Radicalu. Ten je pre česko-slovenskú novinku asi najväčším súperom. Pôvodná Praga R1 musela preto podstúpiť množstvo úprav. To hlavné jej však ostalo. Základ tvorí ultraľahká celokarbónová konštrukcia a centrálne umiestnený motor.

Zväčšené sacie otvory sa starajú o dostatočný... Foto: Praga Cars
Praga R1R Zväčšené sacie otvory sa starajú o dostatočný prítok vzduchu potrebného na chladenie motora aj pri nižších rýchlostiach.

Zostal predný „splitter“ aj obrovské prítlačné krídlo či dvojica krídlových „dverí“. Otvárajú sa totiž len okná s časťou strechy. Pribudli však prvky, ktoré sú nevyhnutné pre homologizáciu v bežnej premávke, napríklad svetlá splňujúce potrebné normy. Ak tomu pridáva R1R aj viac komfortu. Motor je z dôvodu zníženia vibrácií a hlučnosti umiestnený v pomocnom ráme, podvozok lepšie zvláda nerovnosti a interiér dostal viac Alcantary. Potiahnutý je ňou dokonca aj strop. I tak ostáva R1R stále nekompromisným extrémom, čo vidieť napríklad na monokokových sedadlách so 4-bodovými pásmi či demontovateľnom volante pre ľahší prístup do kokpitu.

Interiér je prísne sparťanský a neprišiel ani o... Foto: Praga Cars
Praga R1R Interiér je prísne sparťanský a neprišiel ani o 4-bodové pásy či demontovateľný volant uľahčujúci prístup do kokpitu.

Prerod na „osobák“ so sebou priniesol aj vyššiu hmotnosť. V porovnaní so základnou okruhovou verziou ma R1R na váhe 680 kg, čo je približne o 90 kilogramov viac. Aj preto je jej dvojliter naladený na 400 koní v porovnaní s 345 koňmi okruhovej R1. Pochádza z dielne Renaultu, respektíve jej divízie Renault Sport. Štvorvalec s kódovým označením F4S FRS je známy napríklad z predchádzajúcej generácie Clia RS alebo monopostov Formula Renault, lenže pre potreby Pragy R1R dostal tubodúchadlo či kované piesty. Spolupracuje so sekvenčnou prevodovkou Hewland, prenášajúcou výkon na zadné kolesá.

Pod kapotou pracuje 4-valcový motor 2,0 Turbo... Foto: Praga Cars
Praga R1R Pod kapotou pracuje 4-valcový motor 2,0 Turbo od Renault Sportu s výkonom 400 koní. To je na auto vážiace len 680 kg úžasný údaj.

Dynamické parametre výrobca síce zatiaľ neudáva, no pomer 550 koní na tonu hmotnosti hovorí sám za seba. To sme už totiž niekde vo vodách hyperšportov, akými sú Bugatti Veyron, Ferrari LaFerrari alebo McLaren P1. Ako udávajú niektoré české zdroje, automobil by mal šprintovať na stovku maximálne za tri sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h. Aby však dokázal jazdiť aj pomalšie, a to bez problémov, má zväčšené sacie otvory, ktoré dokážu priviesť k motoru dostatok chladiaceho média aj pri nižších rýchlostiach.

Praga Cars tiež zdôrazňuje, že R1R bude veľmi spoľahlivé auto a že všetky komponenty cestnej verzie boli dimenzované s dostatočnou rezervou. Napríklad o prevodovke doslova tvrdí, že je nezničiteľná. Česko-slovenský superšport, vyrábaný na Slovensku, už jazdí na bežných cestách, zatiaľ však len na britských značkách, keďže tamojšie predpisy sú pre homologizáciu podobných „solitérov“ liberálnejšie. Praga-Export však už pracuje na schválení R1R v Českej republike.

Definitívne parametre budú zverejnené začiatkom júla, keď začne Praga Cars vyberať zálohy za prvé objednávky. Nebude to však lacná hračka. Cena zatiaľ oznámená nebola, no vychádzať môžeme aspoň z ceny okruhová verzie Pragy R1, ktorá vytiahne z vášho účtu 100 000 eur, a v preplňovanej verzii R1 Turbo ešte o 20 000 eur viac. R1R bude nepochybne drahšia, ale pomer ceny a dynamiky vrhá na túto sumu veľmi priaznivé svetlo. Nič rýchlejšie a extrémnejšie si jednoducho za tieto peniaze nekúpite. Výroba bude naďalej prebiehať na Slovensku. Pochopiteľne, pôjde o manufaktúrnu produkciu v počte niekoľkých desiatok kusov.

Praga R1R
Praga R1R
+18Praga R1R

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Praga #Praga R1 #Praga R1R #Praga Cars. Praga Export
Články podľa značiek