ACEA: Predaj áut v EÚ rastie. Na čele je VW, skokanom roka Jeep

Zdá sa, že európsky automobilový trh sa vracia na objemy spred krízy roka 2009. V prvom polroku vzrástli predaje o ďalších 8,2 percenta, keď sa pre kúpu nového auta rozhodlo viac ako 7,4 milióna zákazníkov. A predaje v júni dosiahli najlepší výsledok za posledných šesť rokov. Pozícia koncernu VW je neotrasiteľná. Obhospodaruje až štvrtinu trhu áut v Európe.

22.07.2015 14:00
Predaj áut Foto:
Európsky automobilový trh má najhoršie za sebou. Už druhý rok rastie.
debata

Združenie európskych výrobcov áut ACEA zverejnilo najnovšie štatistiky registrácií nových áut v krajinách Európskej únie s výnimkou Malty a krajinách Európskeho združenia voľného obchodu. Vyplýva z nich, že trhu s autami sa opäť darí. V prvom polroku sa pre kúpu rozhodlo 7 414 958 zákaz­níkov, čo je o 8,2 % viac než rok predtým. K zlomu došlo práve vlani, keď sa európsky automobilový trh začal po šiestich rokoch dvíhať zo dna. Veľmi optimistické sú aj čísla za samotný jún, ktorý bol najsilnejší od roku 2009.

Neohrozenou jednotkou zostáva koncern VW a jeho... Foto: Volkswagen
VW Golf - 1,0 TSI BlueMotion Neohrozenou jednotkou zostáva koncern VW a jeho lídrom značka Volkswagen. Ten predal za prvých šesť mesiacov viac ako 900 000 áut, čo je takmer dvojnásobok druhého Fordu.

Minulý mesiac sa totiž v 29 monitorovaných krajinách predalo 1 413 911 áut, čo je rast dokonca až o 14,6 percenta. Dôležité je, že pod vzostup sa podpísali prakticky všetky trhy. Nemecko narástlo o 5,2, Francúzsko o 6,1, Veľká Británia o sedem, Taliansko o 15,2, Španielsko o 22 a Portugalsko dokonca o 32,8 %. Problémové Grécko si pripísalo 15,1-percentný rast. Darilo sa aj Slovensku, ktoré zaznamenalo medziročný rast o 3,3 %. Výnimkami sú len Estónsko (-1,8 %), Fínsko (- 3,5 %), Luxembursko (-5,4 %) a Rakúsko (- 3,0 %).

Volkswagen nemá konkurentov

Na vlne zvýšeného záujmu o kúpu nových áut sa zviezla absolútna väčšina koncernov a značiek. Neohrozenou jednotkou ostáva na čele rebríčka koncern VW. Každé štvrté auto, predané v EU zišlo z jeho liniek. Za prvých šesť mesiacov predal 1 846 016 áut, čo je o 7,4 percenta viac v medziročnom porovnaní. Za ním nasleduje koncern PSA (Peugeot/Citroën) a Renault (+ Dacia). Ich predaje však nedosahujú ani polovicu odbytu koncernu Volkswagen. Ford je štvrtý pred General Motorsom a novým koncernom FCA, ktorý spája Fiat a značky Chrysleru.

Darí sa aj tretiemu Renaultu, ktorý zlepšil... Foto: Renault
Renault Captur Helly Hansen Darí sa aj tretiemu Renaultu, ktorý zlepšil svoje predaje o 10 % a na štvrtú priečku odsunul Opel.

Zaujímavejší je však podhľad na poradie jednotlivých značiek. Na čele sa ale nič nemení. Volkswagen úraduje na tróne s obrovským náskokom. Predal 901 452 áut, kým druhý Ford „len“ 539 516 a tretí Renault 518 098 nových vozidiel. Všetky tri značky si ale polepšili, a to najmä Renault s 10,4 % rastom, takže v porovnaní s vlaňajším rebríčkom odsunul Opel na štvrtú priečku. Peugeot si piatu pozíciu udržal. A potom nasleduje nemecké prémiové trio v poradí Audi, BMW a ôsmy Mercedes-Benz.

Prémiové značky predávajú viac ako Fiat

Tieto značky, ktoré sa špecializujú na vyslovene „drahý tovar“ predávajú viac než mainstreamový Fiat či Škoda, ktorá po prvýkrát uzatvára desiatku najlepších. Naopak, z TOP Ten vypadol, aspoň zatiaľ, Citroën. Prakticky všetky automobilky zaznamenali rast. Platí to pre logá koncernu VW. Seat si polepšil o 8,2 % a Porsche dokonca o 30 percent. Koncernu PSA robí starosti len jeho luxusná divízia DS, ktorá sa prepadla o 18 %. Problémy nemá ani Renault s Daciou, ktoré si spolu pripísali 8,9 % rast.

Skokanom roka sa stal Jeep. Aj vďaka malému... Foto: Jeep
Jeep Renegade Skokanom roka sa stal Jeep. Aj vďaka malému Renagade si polepšil o rekordných 186,7 percenta.

Čiernou ovcou koncernu General Motors je Chevrolet s rekordným prepadom 94,6 %, čo je však dôsledkom odchodu z európskeho trhu. Samotný Opel si ale polepšil takmer o šesť percent. V koncerne FCA nájdeme hviezdy aj totálne prepadáky. Jeep narástol vďaka novému Renegade a Cherokee o neuveriteľných 186,7 %, čím sa stal skokanom roka, kým Lancia padla o 11,5 a Alfa Romeo o 4,8 %. Spomeňme ešte niektoré značky, ktoré si zaknihovali výrazný rast. Tak napríklad Lexus si polepšil o 33 %, Land Rover o 20,7, Mitsubishi o 57 a Smart až o 60,3 percenta.

Predaj áut v Európe podľa značiek

Poradie Značka predaj (1–6/2015) Medziročné porovnanie (%) Podiel na trhu (%)
1. Volkswagen 901 452 +8,6 12,1
2. Ford 539 516 +6,7 7,3
3. Renault 518 098 +10,4 7,0
4. Opel 500.315 +5,8 6,7
5. Peugeot 450 111 +6,5 6,1
6. Audi 400 824 +4,2 5,4
7. BMW 373 110 +7,4 5,0
8. Mercedes-Benz 369 022 +11,0 5,0
9. Fiat 355.954 +9,6 4,8
10. Škoda 320 013 +5,5 4,3
11. Nissan 303 507 +21,0 4,1
12. Citroën 294 108 +3,1 4,0
13. Toyota 293 968 +4,2 4,0
14. Hyundai 237 221 +8,1 3,2
15. Dacia 208 247 +6,4 2,8

Predaj áut v Európe podľa koncernov

Poradie Koncern Predaj (1–6/2015) Medziročné porovnanie (%) Podiel na trhu (%)
1. Volkswagen Group 1 846 016 +7,4 24,9
2. PSA 784 635 +3,6 10,6
3. Renault Group 726 345 +9,2 9,8
4. Ford 539 516 +6,7 7,3
5. General Motors 502 669 –1,0 6,8
6. FCA Group 472 825 +12,6 6,4
7. BMW Group 467 763 +11,9 6,3
8. Daimler 419 570 +15,3 5,7
9. Toyota Group 313 334 +5,7 4,2
10. Nissan 303 507 +21,0 4,1
  Spolu 7 414 958 +8,2

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek