JATO: Predaj áut v EÚ rastie. Prvý je VW a za ním Ford a Renault

Automobilkám sa v Európe darí. Predaje rastú už dva roky po sebe. Len v auguste stúpol odbyt v medziročnom porovnaní o viac ako 11 percent. Jednotkou európskeho trhu je Volkswagen a jeho Golf.

30.09.2015 12:00
debata
Zatiaľ neohrozeným lídrom európskeho trhu je... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf GTI Zatiaľ neohrozeným lídrom európskeho trhu je Volkswagen. Za prvých osem mesiacov mu patrí zlato v rebríčku značiek a jeho Golfu post najpredávanejšieho auta Európy. Uvidíme, čo urobí do konca roka aféra „dieselgate“.

Automobilkám fúka v Európe vietor do plachiet. A to už dva roky. Vyplýva to z výsledkov agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje predaje v 29 krajinách. Zo štátov únie sú výnimkou len Bulharsko a Malta. Naopak, mimo EÚ sú tu započítané výsledky odbytu v Nórsku, Srbsku a vo Švajčiarsku. Podľa nej sa za prvých osem mesiacov tohto roka predalo na starom kontinente 9 385 961, čo je o 8,9 % viac v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšieho roka.

Podieľal sa na tom aj veľmi úspešný august, čo je prekvapením, keďže sa pre kúpu nového auta rozhodlo 781 783 zákazníkov. To je v medziročnom porovnaní dokonca až o 11,5 percenta viac. Celkovo rastie trh už 24 mesiacov za sebou, čo znamená, že kríza z prelomu desaťročí je minulosťou. Navyše, tento rok neexistoval ani jeden mesiac, v ktorom by sa predalo menej áut, ako rok predtým. Najväčšie prírastky však patria marcu a júnu, keď odbyt narástol o takmer 200 000 vozidiel.

Len samé prírastky

Darilo sa prakticky všetkým trhom, vrátane kľúčových, akým je Nemecko, Francúzsko či Španielsko. Viac ako 30 percentné prírastky zaznamenali v lete aj Slovensko, Česká republika, Írsko či Cyprus. Európskym lídrom ostáva neohrozene Volkswagen. A to nielen za august, ale za celý rok. Počas prvých ôsmich mesiacov predal 1 154 214 áut, čo bol prírastok 8,5 %. Druhý, Ford je za ním s obrovským odstupom. Jeho odbyt narástol o 6,9 % na konečných 688 569 kusov vozidiel.

Škode sa naozaj darí. Za august sa jej podarilo... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia 4x4 Škode sa naozaj darí. Za august sa jej podarilo preraziť do prvej desiatky najpredávanejších modelov piatou Octaviou aj desiatou Fabiou.

Nasleduje tretí Renault, ktorý si polepšil až o 19,5 % (638 904 ks) a poskočil v porovnaní s vlaňajškom na rebríčku o stupeň vyššie. Na štvrté miesto vytlačil Opel a na piate Peugeot. A nasleduje nemecká prémiová trojka. Najúspešnejšie je Audi s odbytom 514 924 vozidiel. Mercedes-Benz síce stúpol medziročne o 12 %, čo je viac ako Audi, no predajom 479 423 áut nemohol Ingostadt aj tak ohroziť. Zato sa mu podarilo poraziť BMW, čo znamená, že poradie prémiového trojzáprahu sa mierne prehádzalo.

Skokanom roka je nový Passat.

Do prvej desiatky sa ešte zmestí česká Škoda a za ňou Toyota. Česká automobilka narástla tento rok o ďalších 7,2 % a Toyota o 6,3 percenta. S účasťou v top 10 sa tak museli rozlúčiť pôvodne deviaty Citroën a desiaty Fiat. Zmeny nastali aj v rebríčku najpredávanejších modelov. A znamenajú najmä historický úspech Škody. Tá sa za august prepracovala do desiatky najpredávanejších áut hneď dvoma modelmi. Octavia je piata, čo je dokonca o priečku vyššie ako Ford Fiesta (za august) a Fabia na desiatom mieste s nárastom odbytu až 37 %.

Skokanom roka je VW Passat. Jeho nová generácia... Foto: Volkswagen
VW Passat GTE - 2015 Skokanom roka je VW Passat. Jeho nová generácia si polepšila o neuveriteľných 41,6 % za celý rok a až o 44,4 % za august.

Na čele tabuľky ale neohrozene vládne VW Golf. Druhý je Renault Clio a za ním VW Polo. Automobilka z Wolfsburgu však pridala ešte aj štvrtý Passat. Jeho nová generácia si polepšila o neuveriteľných 41,6 % za celý rok a až o 44,4 % za august. Passat je tak neodškriepiteľným skokanom roka. A desiatku dopĺňajú európsky „klasici“ v podobe Peugeotu 208, Oplu Astra a Fordu Focus. Poradie sa do konca roka môže ešte zmeniť. Ak sa totiž pozrieme na výsledky za celých osem mesiacov, Fiesta je celkovou dvojkou a Focus na treťom mieste pred Peugeotom 208.

Poradie modelov podľa JATO (august 2015)

Poradie Značka 8. 2015 (ks.) Medziročná zmena (%) 1.- 8. 2015 (ks.) Medziročná zmena (%)
1. Volkswagen 101 694 3,3 1 154 214 8,5
2. Ford 55 737 11,4 688 569 6,9
3. Renault 50 098 20,7 638 904 10,5
4. Opel 52 124 15,2 626 195 6
5. Peugeot 42 242 8,7 562 315 7,4
6. Audi 44253 8,6 514 924 5,5
7. Mercedes-Benz 44 344 15,4 479 423 12
8. BMW 44 963 17 474 597 8,6
9. Škoda 40 660 11,4 413 914 7,2
10. Toyota 31 716 8,5 369 363 6,3
Spolu 781 783 11,5 9 385 961 8,9

Poradie modelov podľa JATO (august 2015)

Poradie Model 8. 2015 (ks.) Medziročná zmena (%) 1.- 8./2015 Medziročná zmena (%)
1. Volkswagen Golf 33 672 5,1 354745 3,4
2. Renault Clio 18 017 25,7 207 326 3,2
3. Volkswagen Polo 16 817 4,7 202 263 12,8
4. Volkswagen Passat 14 748 44,4 148 172 41,6
5. Škoda Octavia 14 453 17,1 146 084 7,3
6. Ford Fiesta 13 123 –2,1 210 446 2,6
7. Peugeot 208 11 906 8,5 150568 2,4
8. Opel Astra 11 681 26,5 130 904 6,2
9. Ford Focus 11 359 –7,2 159 467 5,3
10. Škoda Fabia 11 279 37,7 104 359 33,3

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek