Topmix Permeable: Zázračný betón 'vypije' 4 000 litrov za minútu!

Môžete naň vyliať celú cisternu vody a na betóne navrhnutom spoločnosťou Tarmac nebude o minútu ani jediná kaluž. Všetku odvedie do zeme alebo kanalizácie. Bude to koniec akvaplaningu?

10.10.2015 05:00
Tarmac Topmix Permeable - betón Foto:
Novú betónovú zmes predstavila spoločnosť Tarmac na parkovisku pred obchodným domom. Na cesty si zatiaľ asi príliš netrúfa.
debata (2)

Pórovitý betón nie je žiadnou novinkou. Používa sa často práve na to, aby počas dažďov dokázal odviesť vodu z povrchu alebo ako podklad pod asfaltový koberec. Lenže má jednu nevýhodu. Znesie len malú záťaž, takže na použitie na cesty je jednoducho nevhodný. Nájdeme ho väčšinou kdesi na peších zónach. Spoločnosť Tarmac však prichádza s revolučnou novinkou – betónom Topmix Permeable. Ten je schopný absorbovať na ploche pár metrov štvorcových neuveriteľných 4 000 litrov vody za minútu (presne 600 litrov na meter štvorcový) a je dostatočne pevný na to, aby po ňom jazdili autá.

Spoločnosť túto vlastnosť predviedla na skúšobnom parkovisku, kde na nový povrch vyliala celý domiešavač plný vody. Namiesto vzniku kaluží sa voda akoby zázrakom strácala v útrobách. Len si predstavte takýto materiál použitý na cestách či diaľniciach. Riziko akvaplaningu, ktorý vzniká pri jazde autom po súvislej vrstve vody, by sa stalo razom minulosťou. Jednoducho, voda by nedostala šancu ostať na povrchu cesty. A ideálne by to bolo aj z pohľadu brzdnej dráhy. Aj počas silného dažďa by bola totiž cesta prakticky len mokrá.

Zázračný betón je tvorený hrubšou štruktúrou... Foto: Tarmac
Tarmac Topmix Permeable - betón Zázračný betón je tvorený hrubšou štruktúrou než bežný betón z piesku. V nej vznikajú odtokové kanáliky na odvod vody.

Tajomstvo betónu Topmix Permeable spočíva v tom, že namiesto bežne používaného piesku či iných základných zmesí z jemného materiálu tvoria jeho základ väčšie štruktúry z drvenej žuly. A samozrejme, nejaké tie ingrediencie, ktoré ostávajú „tajomstvom kuchyne“. Tie vytvoria medzi sebou dostatok pórov, ktoré fungujú ako účinné odtokové kanáliky. Voda tak pretečie povrchom s rovnakou ľahkosťou ako cez sito. Následne putuje buď do podložia, alebo môže byť odvedená do kanalizácie. Dôležitou vlastnosťou je však pevnosť povrchu, ktorá dáva novému betónu šancu dostať sa na cesty.

Tarmac však netají, že „suchý betón“ má aj svoje nevýhody. Je nepochybne drahší a napriek vyššej pevnosti stále nedosahuje nosnosť, ktorá by bola vhodná pre ťažké vozidlá, napríklad kamiónovú dopravu. Otázkou je aj to, aký má jeho povrch vplyv na hlučnosť a valivý odpor pneumatík, čo nie sú zanedbateľné faktory pre ochranu životného prostredia. A potom je tu otázka, či by nebola práve voda jeho najväčším nepriateľom. Ak by podložie zamrzlo a voda by stratila schopnosť odtekať, mohol by vznikajúci ľad roztrhať celý povrch.

Svoje uplatnenie by však Topmix Permeable mohol nájsť na menej zaťažovaných cestných úsekoch s vylúčením nákladnej dopravy, parkoviskách a príjazdových cestách. A tiež len tam, kde nehrozia veľké mrazy. Zvlášť v mestách by bol veľmi užitočný. Kým totiž v prírode je pôda schopná absorbovať až 90 % dažďovej vody, v mestských aglomeráciách je to len desať percent. A to je problém, pretože kanalizácie často vôbec nestíhajú.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #betónové cesty #Tarmac #Tarmac Permix Permeable #betón
Články podľa značiek