ZIL E167: Ruský obor zvládal sneh aj dvojmetrové priekopy

Obrí snehochod ZIL E167je ďalším produktom studenej vojny. Mal atypickú konštrukciu náprav, 16-valcov, 360 koní a neuveriteľné terénne schopnosti. Do výroby sa nikdy nedostal. Bol príliš zložitý. No ešte aj dnes vyvoláva obdiv.

17.11.2015 07:00
debata (4)
Prototyp ZIL-u  E167 bol skutočným monštrom.... Foto: ZIL
ZIL E167 Prototyp ZIL-u E167 bol skutočným monštrom. Dobový Moskvič pri ňom vyzerá ako trpaslík. Nesiaha ani po výšku jeho kolies. Tie mali priemer takmer 1,8 metra.

Rozľahlá ruská krajina, nekvalitné cesty a obrovské oblasti bez akejkoľvek infraštruktúry si počas studenej vojny vyžadovali špeciálne dopravné prostriedky. Tie bežné jednoducho nestačili a armáda sa potreboval dostať aj tam, kam sa to zdalo nemožné. Pásové vozidlá nie vždy zodpovedali potrebám a leitanie bolo drahé. Tak vzniklo viacero vskutku exotických konštrukcií. ZIL E167 z roku 1963 bol jednou z nich. Vyvinul ho ruský ZIL ako experimentálny snehochod na základe požiadaviek armády.

Tá inžinierov Zavodu Imeni Lichačeva (ZIL) nijako nešetrila. Cieľom bolo postaviť stroj s užitočnou hmotnosťou päť ton, brodivosťou 1,8 metra, schopnosťou prekonávať meter vysoké kolmé pevné prekážky, dvojmetrové tankové priekopy a tiež so schopnosťou jazdy v snehu hlbokom jeden meter. Kolesová konštrukcia mala zas zabezpečiť bezproblémovú prevádzku na pevných povrchoch, napríklad na asfalte, čo bola Achillova päta pásových vozidiel ničiacich všetko, čo sa im postavilo do cesty.

Zvláštne rozmiestnenie náprav a natáčanie... Foto: ZIL
ZIL E167 Zvláštne rozmiestnenie náprav a natáčanie predných, ako aj zadných kolies robilo z tohto monštra oveľa obratnejší stroj, ako by ste čakali.

Nič iné ako monštrum vzniknúť ani nemohlo. Hoci to tak možno na prvý pohľad nevyzerá, ale na tomto aute je všetko niekoľkonásobne väčšie ako na bežných „otečkách“. Napriek tomu je neuveriteľne obratné. Zvládne aj jazdu v meste. Konštruktéri totiž zvolili atypické usporiadanie troch náprav, jednou vpredu, druhou v presnom strede vozidla a treťou vzadu. Kým prvá a tretia náprava mali riadenie, tá stredná ho nepotrebovala. Vozidlo sa otáčalo okolo jej osi, keďže riadené nápravy mali protismernú orientáciu.

Na pohon siedmich ton stroja a piatich ton... Foto: ZIL
ZIL E167 Na pohon siedmich ton stroja a piatich ton nákladu slúžili dva sedemlitrové 8-valce umiestnené v zadnej časti. Každý mal na starosti kolesá na jednej strane vozidla.

Kolesá dosiahli aj s pneumatikami gigantický priemer 1 790 mm a bolo možné regulovať ich tlak. Portálové nápravy s koncovým prevodom zvýšili celkovú svetlú výšku až na 750 mm. Hladký podvozok zakrytý plechom umožňoval kĺzať po snehu a zabrániť úplnému zapadnutiu. Dvojmetrová vodná priekopa nerobila ZIL-u problémy. Pochopiteľne, hnaných bolo všetkých šesť kolies. O pohon tohto kolosu s dĺžkou 9 260, šírkou 3 130 a výškou 3¤060 mm sa starali hneď dva osemvalcové benzínové motory ZIL-375 s objemom sedem litrov. Spolu dávali výkon 360 koní. Umiestnené boli v zadnej časti. Jeden hnal pravé a druhý ľavé kolesá cez dva postranné hriadele.

Terénne schopnosti boli fascinujúce. ZIL... Foto: ZIL
ZIL E167 Terénne schopnosti boli fascinujúce. ZIL E167zvládal meter hlboký sneh, zdolal metrovú stenu aj dvojmetrovú tankovú priekopu.

Ovládanie mohlo byť v celku komfortné, keďže ZIL E167 používal dve automatické prevodovky napojené na jediný ovládací panel vodiča. O komfort sa tiež staralo nezávislé kúrenie pre štvormiestnu kabínu a zadnú časť. Stroj vážil sedem ton a s nákladom až dvanásť. Na ceste mu jeho výkon stačil na dosiahnutie rýchlosti 65 km/h. Snehom sa však brodil len „desiatkou“. Spotreba sa v tých časoch neriešila. V nádrži si nosil 900 litrov paliva, čo znamenalo dosah tisíc kilometrov bez tankovania, ale aj priemernú konzumáciu takmer sto litrov na 100 km. Pochopiteľne, v teréne a snehu to bolo viac.

Dielo konštruktérov ZIL-u absolvovalo rozsiahle jazdné skúšky v januári 1964. Najprv v Moskovskej oblasti, no potom si vyskúšalo aj diaľkovú trasu do Permu, ležiaceho 1 400 km od Moskvy. Cesta kopírovala Transibírsku magistrálu. Dobový film síce zachycuje kvality tohto stroja, ale pravdepodobne nebolo všetko tak, ako malo byť. K plánovanej malosériovej výrobe totiž nikdy nedošlo, a to napriek tomu, že armáda záujem mala. Škrt cez rozpočet urobila ZIL-u E167 nespoľahlivosť zložitého pohonného systému s dvoma motormi, dvoma prevodovkami a zložitým rozvodom k trom nápravám.

ZIL E167
ZIL E167
+14ZIL E167

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #ZIL #ZIL E167
Články podľa značiek