Reportáž: Od kaučuku z rovníka po pneumatiky pre Slovákov

Podiel prírodného kaučuku v zimných pneumatikách môže byť dôležitý pre jazdné vlastnosti vozidla. Prírodný kaučuk dokáže gumu zmäkčiť a tým zvýšiť jej priľnavosť k vozovke pri nižších teplotách. Vodiči si aktuálne pri prezúvaní zimných pneumatík možno ani neuvedomujú, že dôležitá surovina na výrobu pneumatík sa získava z kaučukovníkov, ktoré rastú v teplotnom pásme v okolí rovníka.

03.12.2015 12:00
Výroba pneumatík Continental
Výroba pneumatík Continental
debata (1)

Od polovice novembra musia mať Slováci v prípade zasneženej cesty na svojich autách zimné pneumatiky. Denník Pravda zisťoval, ako zodpovedne Slováci prezúvajú svoje autá, aké pneumatiky nakupujú a ako pneumatika vôbec vzniká. Na Slovensku pneumatiky vyrába spoločnosť Continental v Púchove. Rovnaká firma vlastní aj továreň v českých Otrokoviciach, v ktorej sme zisťovali, ako vlastne pneumatika vzniká.

Hlavnou surovinou, ktorá ovplyvňuje cenu konečného výrobku, je kaučuk. Nejde o najdrahšiu surovinu, no v pneumatike má najväčšie zastúpenie. Môže ísť o prírodný alebo syntetický kaučuk. Od toho sa odvíja cena samotnej pneumatiky. Zimné pneumatiky majú vyšší podiel prírodného kaučuku, a preto sú drahšie ako letné.

Podiel prírodného kaučuku spolu s dezénom ovplyvňujú kvalitu samotnej pneumatiky. „V zime väčšinu nákupov tvoria cenovo výhodnejšie značky pneumatík, svoju úlohu tu zohráva silné postavenie domácich, tradičných značiek, najmä Matador a Barum. Predaj v strednom cenovom segmente je pomerne malý, s klesajúcou tendenciou,“ hovorí Juraj Ižvolt, marketingový manažér spoločnosti Continental. Zároveň dodáva, že predaj prémiových značiek pneumatík ťahajú najmä nové vozidlá, ktoré sú nimi pri kúpe vybavené.

Pneumatiky počas výroby vyzerá aj takto, bez... Foto: Josef Omelka
Výroba pneumatík Continental Pneumatiky počas výroby vyzerá aj takto, bez dezénu. Ten sa na ňu dostane až úplne na konci.

V lete majú vo všeobecnosti najväčší podiel na obutí slovenských automobilov prémiové značky, medzi ktoré patrí Continental, Michelin alebo Goodyear. V tesnom závese za nimi sú lacnejšie značky pneumatík ako Matador, Sava alebo Kleber. Pneumatikám z Ázie s nízkou cenou a pochybnou kvalitou sa na Slovensku príliš nedarí.

Cenu prírodného kaučuku ovplyvňuje najmä dopyt po tejto surovine. Jej zdroje sú značne obmedzené. Tridsať kilogramov kaučuku je možné získať počas jedného roka z troch kaučukovníkov. Ceny syntetického kaučuku ovplyvňuje najmä cena ropy. Jeho podiel je vyšší najmä v letných pneumatikách.

„Cena kaučuku na globálnom trhu klesá. Za posledný rok zlacnel o 20 percent. Vzhľadom na vysokú produkciu kaučuku vo svete by jeho cena mohla ešte mierne poklesnúť,“ hovorí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum. Rovnako došlo aj k poklesu cien ropy, ktorý nahráva zlacňovaniu syntetického kaučuku. Podľa Ižvolta za výslednou cenou pneumatiky stojí aj životný cyklus konkrétnej pneumatiky, a teda, či je novinka, alebo starší typ. S cenou rovnako hýbe aj čas nákupu.

Pri kúpe sledujte testy pneumatík

Európska únia zaviedla pre výrobcov pneumatík od júla 2012 povinnosť označovať jednotlivé typy pneumatík štítkami znázorňujúcimi ich vplyv na spotrebu paliva, hlučnosť a priľnavosť na mokrej ceste.

Štítky však nemusia vždy súhlasiť so schopnosťami jednotlivých pneumatík. Dokazujú to testy nemeckého autoklubu ADAC, ktorý odhalil nezhody v klasifikácií štítkov. V porovnaní dvoch pneumatík patriacich do rovnakej triedy v rámci priľnavosti za mokra bol rozdiel v brzdení z rýchlosti 80 km/h viac ako 13 metrov.

Slováci prezúvajú svoje autá poctivo. Pred...
Výroba pneumatík Continental Slováci prezúvajú svoje autá poctivo. Pred zimou má pneumatiky prezuté väčšina.

„Tento extrémny príklad v rámci jednej klasifikácie priľnavosti na mokrom povrchu na štítku únie nie je v pneumatikárskom priemysle prvý prípad svojho druhu,“ hovorí Christian Koetz, vedúci divízie pneumatík pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá v spoločnosti Continental AG.

Slováci prezúvajú zodpovedne

Napriek tomu, že naša legislatíva nevyžaduje striktné používanie zimných pneumatík počas istého obdobia v roku, Slováci svoje autá prezúvajú poctivo. Na Slovensku je nutné mať zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. „V prípade zimných pneumatík už pred tzv. legislatívnou povinnosťou sú prezuté približne 2/3 vozidiel, pred samotným nástupom zimy je to takmer 90 % automobilov,“ hovorí Ižvolt.

Najviac prezúvajú pneumatiky ľudia v severných okresoch Slovenska, ale aj v Bratislave. Podobne poctivo menia obutie auta aj vodiči, ktorí jazdia do krajín, kde zákony vyžadujú v istom období použitie zimných pneumatík. Celkovo používa letné aj zimné pneumatiky až 95 % slovenských motoristov. Zvyšná časť používa len jeden druh pneumatík, prípadne 2 % vodičov majú na svojich autách celoročné obutie.

Náhrada kaučukovníkov je v púpavách

Pestovanie kaučuku je možné len v oblastiach v okolí rovníka. Obmedzené možnosti jeho pestovania spôsobujú pomerne vysokú cenu danej komodity. Na slovenské a české pneumatiky získava spoločnosť Continental prírodný kaučuk z Thajska, Indonézie a Malajzie.

Dezén na pneumatiku vzniká z takejto formy.
Výroba pneumatík Continental Dezén na pneumatiku vzniká z takejto formy.

Jedným z budúcich zdrojov kaučuku môže byť púpava rastúca v Rusku. Rastlina nie je obmedzená na pestovanie len v teplých oblastiach, ale môže rásť aj v Európe. Vo svojich koreňoch obsahuje kaučuk. Spoločnosť Continental sa pri vývoji pneumatiky z púpav spojila s nemeckým Fraunhoferovým inštitútom molekulárnej biológie a aplikovanej ekológie (IME).

Pneumatika vyrobená z púpavového kaučuku bude vizuálne rovnaká s bežnou pneumatikou. Rozdiel bude len v samotnom zdroji kaučuku. Takéto druhy pneumatík by mali byť na trhu v roku 2020.

Ako sa vyrába pneumatika

Najnáročnejšou časťou výroby je konštrukcia celej pneumatiky. Jej súčasťou sú oceľové drôty alebo oceľové a textilné kordy. Výroba sa začína spracovaním kaučuku na gumu. Všetky časti pneumatiky musia byť pogumované. Vznikajú z nich akési gumené polotovary.

Vnútorný priemer pneumatiky tvorí oceľové lano, ktoré sa nazýva aj pätkovým lanom tvoriacim pätku. Ďalšou vrstvou je vnútorná gumová vrstva. Jej úlohou je nahradiť dušu, ktorá sa v moderných pneumatikách nepoužíva. Medzi vnútrom pneumatiky a dezénom je bočnica pneumatiky. Jedno z najzraniteľnej­ších miest, ktoré je tvorené z oceľových kordov a prírodného kaučuku. Ide o oceľové drôty, ktoré zabezpečujú čiastočné pohlcovanie nerovností vozovky. V prípade nárazu na veľkú nerovnosť môže dôjsť k preseknutiu bočnice. V tom prípade je pneumatika vo väčšine prípadov zničená a nedá sa opraviť.

Oceľové kordy sú uložené na takýchto cievkach. Foto: Josef Omelka
Výroba pneumatík Continental Oceľové kordy sú uložené na takýchto cievkach.

Ďalšou súčasťou pneumatiky je kordová vrstva zvaná kostra, na vrchu ktorej je korunná kordová vrstva zvaná nárazník. V osobných automobiloch sa používajú dve nárazníkové vrstvy. Ich úlohou je stabilizovať behúň. Po výrobe a zlisovaní týchto súčastí má pneumatika podobu hladkého čierneho valca. Následne sa pneumatika dostane do hydraulického vulkanizačného lisu, kde v priebehu približne 15 minút dostane dezén. Po následnej kontrole je pneumatika hotová

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #Continental #zimné pneumatiky #prezúvanie
Články podľa značiek