Tesla má problém s autopilotom. Vysvetľuje: Nie je to autopilot!

Šéf automobilky Tesla Elon Musk priznal, že dať novému asistenčnému systému názov Autopilot, bola chyba. Ľudia od neho totiž očakávajú zázraky. A to môže byť nebezpečné.

09.12.2015 12:00
debata (1)
Autopilot dnes Tesla ponúka v novom  SUV Tesla... Foto: Tesla Motors
Tesla Model X - 2017 Autopilot dnes Tesla ponúka v novom SUV Tesla X, v Tesle S, no je ho možné za 2 500 dolárov formou upgreadu „domontovať“ aj do starších modelov S vyrobených po októbri 2014.

Kalifornský výrobca elektromobilov predstavil v októbri s veľkou pompou systém Atosteer. A bez okolkov o ňom hovoril ako o prvom sériovom autopilote. Sčasti mal šéf Elon Musk pravdu, lenže hovoriť o autopilote sa ukázalo ako príliš odvážne. Jednoducho, marketing Tesly tento krát prestrelil. A problémy na seba nenechali dlho čakať. Funkcia Autosteer síce dokáže prevziať riadenie, napríklad na diaľnici alebo dobre značených cestách, alebo sa dokonca vyhnúť prekážke, a to bez časového limitu, bežného pri konkurencii, no v podstate ide len o inteligentnejší adaptívny tempomat, ktorý kooperuje s čítačkou značiek a monitorovaním jazdných prúdov.

Musk však na konferencii akcionárov priznal, že ľudia majú od systému príliš veľké očakávania a robia s ním „šialené veci“. „Nazvať ho autopilotom bolo chybou.“ Dôvodom zneistenia je množstvo videí na youtube, kde sa ukázalo, že majitelia Tesiel si Autosteer mýlia s plnohodnotným autonómnym riadením, čím sa vystavujú nebezpečenstvu. Ďalšie videá ukázali aj to, že systém nefunguje celkom spoľahlivo, napríklad ignoruje niektoré rýchlostné limity, pretože neprečíta značku alebo urobí celkom neočakávaný manéver. Musk preto vyhlásil, že Tesla predsa len zavedie určité obmedzenia, kedy môže a kedy nemôže byť táto asistenčná funkcia spustená.

Systém Autosteer nefunguje na 100 %. Občas... Foto: Tesla
Tesla - Autopilot Systém Autosteer nefunguje na 100 %. Občas nevidí značku alebo urobí nečakaný manéver.

Riskovať by bolo veľmi neprezieravé, už len z dôvodu hroziacich právnych sporov v prípade nehody či nebodaj smrteľného zranenia. Autopilot dnes Tesla ponúka v novom SUV Tesla X, Tesle S, no je ho možné za 2 500 dolárov formou upgreadu „domontovať“ aj do starších modelov S, vyrobených po októbri 2014. Núka sa však logická otázka, čo ostane z „revolučného“ autopilotu po tom, čo Tesla okreše jeho možnosti. Asi nie viac, ako to, čo ponúka konkurencia od Mercedesu-Benz či BMW, ktorá si na taký hazard zatiaľ netrúfla. Napokon, šéf BMW Harald Kruger sa v súvislosti s kauzou autopilotu Tesly vyjadril, že systém nebol pripravený do prevádzky.

„Toto nie sú mobilné aplikácie, kde môžete uviesť na trh produkt, ktorý je hotový na 70 – 80 percent s tým, že vývoj dokončíte v spolupráci so zákazníkmi. Pri bezpečnostných systémoch je niečo také absolútne neprípustné.“ A tiež povedal, že BMW má podobný systém, ale že ho neuvoľní, kým si nebude na 100 percent isté jeho funkčnosťou.“ Tesla teda zatiaľ dieru do sveta neurobila, len našla odvahu pomenovať niečo názvom, ktorý celkom nevystihuje to, čím toto zariadenie v skutočnosti je.

Tesla - Autopilot
Tesla - Autopilot
+4Tesla - Autopilot

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla S #Tesla #Elon Musk #Autosteer #Tesla X
Články podľa značiek