Devel Sixteen: Jeho 16-valec zmetie Chiron z povrchu zemského

Chystaný americký hyperšport má mať šialený 16-valec s objemom 12,3 litra a výkon 5 000 koní! Aj dvakrát menej by bolo dosť, lenže to Develu nestačí. Bugatti Chiron či Koenigsegg One:1 pri ňom budú len nevinné hračky.

11.12.2015 16:00
Devel Sixteen Foto:
Diabolský 16-valec má objem 12,3 litra a štyri obrovské turbodúchadlá s priemerom 81 mm.
debata (2)

Správy o príprave amerického hyperšportu, ktorý má zatieniť všetko, čo do teraz jazdilo na štyroch kolesách a založiť prakticky úplne novú triedu športových áut, majú približne dva roky. Už vtedy sa však vyhlásenie spoločnosti Devel o výkone 5 000 koní zdalo trochu nedôveryhodné. Veď aj polovica by stačila na absolútny rekord. Lenže čas ubiehal a dnes tu máme oficiálnu správy o tom, že nová pohonná jednotka je prakticky hotová. Má len jeden problém. Nik nevie presne jej maximálny výkon. Jednoducho ho niet na čom zmerať. Bežné brzdy nestačia.

K maximálnemu výkonu potrebuje motor... Foto: Devel
Devel Sixteen K maximálnemu výkonu potrebuje motor 117-oktánové palivo.

Ide o skutočné monštrum. Napokon, za vývojom agregátu stojí renomovaná spoločnosť Steve Morris Engines, ktorá je dobre známa zo sveta dargsterov, teda z populárnych amerických akceleračných pretekov na štvrť míle. Takže extrémne motory sú jej každodenným chlebíkom. Lenže tentoraz sa bavíme o motore pre auto, ktoré chce jazdiť aj na bežných cestách. A chce byť päťkrát výkonnejšie ako Bugatti Veyron či viac ako trikrát silnejšie než Koenigsegg Regera. Americký recept pritom nepočíta so žiadnou pomocou elektromotorov. Recept je jednoduchý, tento motor je obrovský.

Aj samotný Devel Sixteen vyzerá ako z iného... Foto: Devel
Devel Sixteen Aj samotný Devel Sixteen vyzerá ako z iného sveta. Ak by za jeho volantom sedel Batman, asi by sa vám to nezdalo vôbec divné.

Má 16-valcov, objem 12,3 litra a štyri obrovské turbodúchadlá s priemerom 81 mm. Nejde pritom o spojenie dvoch vidlicových 8-valcov, ale od základu vyvinutý nový agregát. Firma na ňom pracovala dva roky, pričom len samotná stavba zabrala 2 000 hodín. Výsledkom je najsilnejší motor planéty určený pre civilné auto. Problémom je, že stále nevieme jeho presný výkon. S bežným 93-oktánovým palivom a pri tlaku turbodúchadiel 20 psi namerali motoru na motorovej brzde 3 044 koní pri 6 400 otáčkach za minútu. To by stačilo, lenže agregát je stavaný aj na 117-oktánové palivo VP C1, ktoré je podmienkou maxima.

A tu už bol problém. Tlak turbodúchadiel vzrástol na 36 psi a test museli prerušiť pri dosiahnutí výkonu 4 578 koní, ktoré dával motor pri 6 900 otáčkach a krútiaceho momentu 4 786 Nm pri 6 600 otáčkach za minútu. Inak by agregát doslova zničil meracie zariadenie. A iné k dispozícii nie je. Každopádne je dnes jasné, že ambície Develu neboli len rečami do vetra a že nové Bugatti Chiron, prezentované už dopredu ako najvýkonnejší hyperšport sveta, to má na vážkach. Je možné, že novinku predstaví spoločnosť už budúci rok. Jej dizajn nie je síce zatiaľ definitívny, no už prvé štúdie naznačujú, že pôjde o priam nadpozemské auto.

Devel Sixteen
Devel Sixteen
+5Devel Sixteen

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #hyperšport #Devel #Devel Sixteen #Steve Morris Engines
Články podľa značiek