Porsche 911 Solo: Vízia novej legendy prichádza z Talianska

Ak sa povie Porsche, iste si okamžite vybavíte model 911. Práve táto ikona stelesňuje jedinečnú DNA značkyPorsche. Na svete je ju už od roku 1963 a čo je šokujúce, vo svojej koncepcii ostáva prakticky nezmenená. Dokedy?

18.12.2015 14:00
Porsche 911 Solo  Concept Foto:
Štúdia japonského dizajnéra 911 Solo sa inšpiruje skôr hyperšportmi 918 či staršou Carrerou GT než súčasnou deväťstojedenástkou.
debata

Porsche 911 je vo skvelej kondícii. Po štyridsiatich rokoch evolúcie ho inžinieri z Zuffenhausenu priviedli takmer do dokonalosti. To napriek tomu, že už v sedemdesiatych rokoch predpovedali mnohí deväťstojedenástke zánik. Nik totiž nepredpokladal, že pretáčavé kupé s motorom nad zadnou nápravou by mohlo prežiť štyri dekády a dokonca nastaviť latku ostatným. Na svet preto prišli Porsche 928 či 944. Lenže bola to práve deväťstojedenástka, ktorá zachránila automobilku po tom, čo sa ukázalo, že zákazníci o ne nemajú záujem.

Špekulovať o konci kariéry jedného z najslávnejších športových áut sveta sa preto zdá byť rúhaním. Lenže do nekonečna to iste nepôjde. Koncepcia všetko vzadu raz narazí na svoje limity, hoci Porsche z nej dokázalo „vyžmýkať“ maximum. Na druhej strane tu však máme novšie modely Cayman a Boxster s motormi uprostred, čo je jasný signál, že v Zuffenhausene sú si veľmi vedomí toho, čo je pre športové auto so zadným náhonom optimom. Zatiaľ však nik nenašiel odvahu spochybniť autoritu 911. Výzva prišla z externého prostredia.

S motorom vzadu už dizajnér nepočíta. Skôr to... Foto: Institute of Applied Arts and Design
Porsche 911 Solo Concept S motorom vzadu už dizajnér nepočíta. Skôr to vyzerá na alternatívny pohon.

Podujal sa na to mladý japonský dizajnér Khashayara Jenabi, absolvent turínskeho Institute of Applied Arts and Design. Ten rozmetal tradíciu na prach a pod posvätnou číslicou 911 predstavil koncept s prívlastkom Solo, ktorý nemá s legendárnym kupé koncepčne nič spoločné. Je jasné, že s motorom vzadu sa jednoducho nepočíta. A možno ani so žiadnym iným spaľovacím agregátom. Každopádne, odvážny dizajn je inšpirovaný Porsche, no skôr hyperšportmi 918 či staršou Carrerou GT než deväťstojedenás­tkou. A nevyzerá zle, hoci ide o pomerne futuristické stvárnenie.

Kým Porsche 911 Solo je len fikciou, koncept... Foto: Porsche
Porsche Mission E Concept - 2015 Kým Porsche 911 Solo je len fikciou, koncept Mission-E, predstavený vo Frankfurte, pôjde do výroby.
Pochopiteľne, Porsche nemá s aktivitou Khashayara Jenabi nič spoločné. Koniec kultového kupé nie je témou dňa, len nedávno prišlo s faceliftom a novými turbomotormi. Do dôchodku sa teda ešte pár rôčkov určite nechystá. To však neznamená, že Porsche stagnuje. Práve naopak, len pred pár dňami potvrdilo, že revolučný ženevský koncept elektrického štvordverového kupé Mission E pošle do výroby. A ide do tuhého. Porsche už investuje miliardu eur do výstavby novej výrobnej haly, lakovne a motorárne, kde budú vznikať aj elektromotory.

Sám predseda predstavenstva Oliver Blume sa o projekte vyjadril ako o začiatku novej éry. „Ponúkneme zákazníkom najšportovejší a technicky najsofistikovanejší automobil v tomto segmente." Ak si zachová črty konceptu, máme sa na čo tešiť. Za päť rokov, keď by sa malo dostať Mission E k zákazníkom, sa iste pohne vpred aj technológia batérií, ktoré sú najväčším limitom rozvoja elektromobility. A je tiež celkom možné, že práve Mission E, prípadne jeho derivát s karosériou kupé by mohol v budúcnosti vystriedať legendu 911.

Porsche 911 Solo  Concept
Porsche 911 Solo  Concept
+16Porsche 911 Solo  Concept

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911 #Porsche 911 Solo Concept #Institute of Applied Arts and Design
Články podľa značiek