BMW vyvíja vlastný autopilot. Má však morálny problém

BMW predstaví pri príležitosti storočnice značky koncept vybavený autonómnym riadením. V súvislosti s autopilotmi však otvára etické otázky. Aj preto neverí, že plne autonómne riadenie sa stane realitou skôr ako o pätnástich rokov.

BMW - autopilot
Problémom autonómnych áut môže byť ich rozhodovanie v krízových situáciách. Majú vás zachrániť za cenu strát iných životov alebo radšej obetovať ten váš?
Autor:

Navonok to vyzerá, že mníchovské BMW je v technológii autonómneho riadenia tak trochu pozadu. Oveľa viac dáva o tejto téme totiž vedieť napríklad konkurenčný Mercedes-Benz, Audi, Volvo či americká Tesla. Podľa najnovších vyjadrení šéfa predajov a marketingu BMW Iana Robertsona sa ale zdá, že BMW je v otázke autopilotov len zdržanlivejšie a kladie si viac otázok súvisiacich s bezpečnosťou a morálnymi aspektmi autonómnych áut, než konkurencia. Dôkazom je aj nedávne Robertsonovo vystúpenie v Londýne.

Čítajte viac

Na tlačovej konferencii oznámil, že BMW pripravuje pri príležitosti osláv storočnice značky koncept vybavený autopilotom, zároveň však poukázal na problémy, ktoré s autonómnym riadením súvisia. A to nie technologického, ale morálneho rázu. Robertson povedal, že Mníchov už má za sebou fázu „bez nôh“ a teraz sa zaoberá riešením „bez rúk“, teda bez toho aby vodič používal na riadenie svoje končatiny. Ďalšou fázou má byť fáza „bez očí“ a potom fáza „bez mozgu“, ktorá by dala riadenie vozidla do rúk už len elektronike.

Podľa neho by takáto technológia mohla byť technicky zvládnutá do desiatich rokov, vzhľadom na ďalšie problémy však nedorazí ani do pätnástich. Súvisí to práve s etikou. A nejde len o legislatívne nedoriešenú otázku zodpovednosti za prípadne následky nehôd. „Jedným z týchto faktorov je morálna dilema. Čo má autopilot urobiť v situácii, keď hrozí zrážka vášho vozidla s nákladným autom? Má uhnúť z cesty, ale pritom ohroziť či dokonca zabiť iných účastníkov premávky, napríklad chodcov? Alebo má radšej zabiť vás? Na takúto odpoveď nie sme zatiaľ pripravení,“ zdôraznil Robertson.

Je možné, že práve tento aspekt zbrzdí príchod plne autonómnych áut alebo nechá aspoň časť rozhodovania v krízových situáciách na vodiča, čo by znamenalo, že sa nemôže celkom zbaviť zodpovednosti za bezpečnosť jazdy. Na druhej strane majú byť práve autonómne autá prísľubom zníženia nehodovosti na cestách, ktorá je výsledkom ľudských chýb. Mnohé automobilky však autopilotom veria, ako napríklad švédske Volvo, ktoré chce dokonca zodpovednosť za rozhodovanie elektroniky vziať na svoje plecia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Banské nešťastie na Ukrajine

Pri nešťastí v čínskej uhoľnej bani zomrelo 21 baníkov

03.12.2016 10:09

Čínski banskí záchranári potvrdili smrť 21 baníkov, ktorí začiatkom tohto týždňa uviazli pod zemou po nehode v uhoľnej bani na severovýchode Číny.

Programová konferencia strany Smeru 2016, robert fico, fico

Na sneme Smeru dôjde k dvom personálnym zmenám

03.12.2016 10:02

Smer čaká o týždeň snem v Prešove, na ktorom má dôjsť k personálnym zmenám.

euro, peniaze, hotovosť

USA zablokovali predaj filiálky nemeckého Aixtronu Číňanom

03.12.2016 09:50

Spojené štáty zablokovali predaj americkej filiálky nemeckej technologickej firmy Aixtron čínskemu fondu.

Donald Trump

Trump telefonoval s vodcami Taiwanu, Singapuru a Filipín. Riskuje hnev Číny

03.12.2016 08:50

Trump absolvoval telefonický rozhovor s taiwanskou prezidentkou Cchaj Jing-wen. Spojené štáty pritom majú s Taiwanom od roku 1979 prerušené diplomatické vzťahy.