BMW vyvíja vlastný autopilot. Má však morálny problém

BMW predstaví pri príležitosti storočnice značky koncept vybavený autonómnym riadením. V súvislosti s autopilotmi však otvára etické otázky. Aj preto neverí, že plne autonómne riadenie sa stane realitou skôr ako o pätnástich rokov.

BMW - autopilot
Problémom autonómnych áut môže byť ich rozhodovanie v krízových situáciách. Majú vás zachrániť za cenu strát iných životov alebo radšej obetovať ten váš?
Autor:

Navonok to vyzerá, že mníchovské BMW je v technológii autonómneho riadenia tak trochu pozadu. Oveľa viac dáva o tejto téme totiž vedieť napríklad konkurenčný Mercedes-Benz, Audi, Volvo či americká Tesla. Podľa najnovších vyjadrení šéfa predajov a marketingu BMW Iana Robertsona sa ale zdá, že BMW je v otázke autopilotov len zdržanlivejšie a kladie si viac otázok súvisiacich s bezpečnosťou a morálnymi aspektmi autonómnych áut, než konkurencia. Dôkazom je aj nedávne Robertsonovo vystúpenie v Londýne.

Čítajte viac

Na tlačovej konferencii oznámil, že BMW pripravuje pri príležitosti osláv storočnice značky koncept vybavený autopilotom, zároveň však poukázal na problémy, ktoré s autonómnym riadením súvisia. A to nie technologického, ale morálneho rázu. Robertson povedal, že Mníchov už má za sebou fázu „bez nôh“ a teraz sa zaoberá riešením „bez rúk“, teda bez toho aby vodič používal na riadenie svoje končatiny. Ďalšou fázou má byť fáza „bez očí“ a potom fáza „bez mozgu“, ktorá by dala riadenie vozidla do rúk už len elektronike.

Podľa neho by takáto technológia mohla byť technicky zvládnutá do desiatich rokov, vzhľadom na ďalšie problémy však nedorazí ani do pätnástich. Súvisí to práve s etikou. A nejde len o legislatívne nedoriešenú otázku zodpovednosti za prípadne následky nehôd. „Jedným z týchto faktorov je morálna dilema. Čo má autopilot urobiť v situácii, keď hrozí zrážka vášho vozidla s nákladným autom? Má uhnúť z cesty, ale pritom ohroziť či dokonca zabiť iných účastníkov premávky, napríklad chodcov? Alebo má radšej zabiť vás? Na takúto odpoveď nie sme zatiaľ pripravení,“ zdôraznil Robertson.

Je možné, že práve tento aspekt zbrzdí príchod plne autonómnych áut alebo nechá aspoň časť rozhodovania v krízových situáciách na vodiča, čo by znamenalo, že sa nemôže celkom zbaviť zodpovednosti za bezpečnosť jazdy. Na druhej strane majú byť práve autonómne autá prísľubom zníženia nehodovosti na cestách, ktorá je výsledkom ľudských chýb. Mnohé automobilky však autopilotom veria, ako napríklad švédske Volvo, ktoré chce dokonca zodpovednosť za rozhodovanie elektroniky vziať na svoje plecia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Trump, Obama

Operácia Guľový blesk, alebo ako vyzerá striedačka v Bielom dome

20.01.2017 17:05

"Celý dom musí byť taký, aký ho chce mať prichádzajúca rodina," hovorí bývalý hlavný ceremoniár Bieleho domu Stephen Rochon o zmenách v sídle amerického prezidenta.