Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Vývoj potrvá ešte roky

V súčasnosti sa viacero automobiliek chváli vývojom automobilov vybavených autonómnym riadením. Parkovacie asistenčné systémy ukázali, že vozidlá dokážu jazdiť bez vodiča. Dokážu však zvládnuť aj nástrahy každodennej premávky?

volvo-autonomous
Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Dočkáme sa ho najskôr v roku 2030.
Autor:

Automobilový svet v poslednej dobe zaplavujú správy o autonómnych vozidlách schopných jazdiť bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Mohlo by sa teda zdať, že samostatne jazdiace autá známe zo sci-fi literatúry a filmov sú otázkou blízkej budúcnosti. Pravda je ale niekde inde.

Medzi priekopníkov autonómnych automobilov patria firmy Tesla Motors a Volvo. Už dnes svoje vozidlá vybavujú technickými vymoženosťami umožňujúci poloautonómne riadenie. Väčšina ostatných automobiliek pripravuje zaradiť spomínané výdobytky do výbav okolo roku 2020.

Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov
autonómnych automobilov.
Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov autonómnych automobilov.
Autor: Tesla Motors

Pokiaľ ide o automatizáciu štvrtej úrovne, výrobcov čaká ešte dlhá cesta. Tento stupeň predstavuje schopnosť vozidla uskutočňovať všetky zásadné rozhodnutia počas celej jazdy. Šéf technologického oddelenia spoločnosti Magna International Swamy Kotagari odhadol, že štvrtá úroveň sa stane skutočnosťou o 20 až 25 rokov.

Výkonný riaditeľ firmy Bosch Volkmar Denner vyhlásil, že plná automatizácia nepríde skôr ako o desať rokov. Prvého oficiálneho vyjadrenia sme sa dočkali aj zo strany juhokórejskej značky Kia, ktorá na nevadských cestách testuje elektrický model Soul. Predstavitelia automobilky sa nechali počuť, že plne automatizované „autonomobily“ plánujú predstaviť v roku 2030.

Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku
2030.
Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku 2030.
Autor: Kia

Jednou z najdôležitejších otázok je preberanie zodpovednosti v prípade nehôd. Volvo, ktorého model S90 disponuje poloautonómnym riadením, v októbri vyhlásilo, že prevezme zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením. Rovnaký postoj následne zaujali aj Mercedes-Benz a Google, no ostatní sa zatiaľ takejto zodpovednosti vyhýbajú.

Autonómne riadenie so sebou prinesie aj nové pravidlá a obmedzenia, ktoré budú právne upravovať jeho použitie. Štát Kalifornia pred mesiacom vydal nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom, aby autonómne systémy povoľovali vodičom zasiahnuť do ich činnosti. Na Kalifornských cestách v súčasnosti jazdia poloautonómne vozidlá od siedmich výrobcov. Táto skutočnosť najviac zarmútila Google, ktorý pracuje na vozidle bez volantu.

Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti,
ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti, ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Autor: Mercedes-Benz

Ďalšou kapitolou sú technické prekážky. Trhový analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book zameranej na oceňovanie áut a automobilový výskum zhodnotil, že poloautonómne riadenie funguje len v dobrom počasí, cez deň, na prehľadných cestných komunikáciách a len tam, kde systém rozpozná dopravné značky. Preto oceňuje postoj automobiliek, ktoré si uvedomujú, že autonómne riadenie štvrtej úrovne nepríde tak rýchlo.

Čítajte viac

Amnom Shashua, šéf technického oddelenia spoločnosti Mobileye dodávajúcej komponenty pre autopilota vo vozidlách Tesla, tvrdí, že autonómne parkovanie nie je pre nich zaujímavé, lebo nemení dopravu ako takú. Ich cieľom je vyvinúť systém schopný samostatne riadiť auto nielen na diaľnici, ale aj v meste. „Vozidlá bez vodiča, ktoré dokážu jazdiť v meste, by boli zaujímavou investíciou pre firmy ako Uber alebo Lyft“, dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Tesla - Autopilot AutoSteer

'Tesla používa zákazníkov ako krysy'. CR žiada vypnúť autopilot

19.07.2016 16:00

Americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports stráca v súvislosti s autopilotom Tesly trpezlivosť. Po dvoch nehodách luxusných elektromobilov spôsobených systémom autonómneho riadenia žiada amerického výrobcu de facto o deaktiváciu zariadenia.

Relama na autá

Koľko vrážajú automobilky do reklamy? Priemerne 1 000 $ na kus

19.07.2016 12:00

Spoločnosť GER vypočítala, koľko investujú automobiloví výrobcovia do reklamy na jedno predané auto. Rozdiely sú gigantické. Kým každého majiteľa Jaguaru stojí reklama 3 325 dolárov, majiteľov Tesly iba šesť.

Nissan Leaf - 2016

EV Sales: Toto je 10 najpredávanejších elektromobilov sveta

13.07.2016 12:00

Tesla ani Nissan nie sú na čele rebríčka najúspešnejších výrobcov elektromobilov planéty. Podľa portálu EV Sales, ktorý sleduje predaje elektrických áut na celom svete, šéfuje štatistike registrácií za rok 2016 čínska značka BYD.

šeremet, pohreb

Pochovali Šeremeta, novinára na Ukrajine zabila nálož v aute

23.07.2016 21:09

Bieloruského novinára Pavla Šeremeta, ktorý zahynul v Kyjeve pri výbuchu nálože umiestnenej pod jeho autom, pochovali v jeho rodnom meste Minsk v Bielorusku.

orbán

Orbán: Donald Trump by bol pre Európu lepší

23.07.2016 20:24

Maďarský premiér Orbán si myslí, že protiteroristické návrhy prezidentského kandidáta USA Trumpa sa mu zdajú byť lepším variantom pre Európu a Maďarsko.

arménsko, jerevan

Ozbrojenci v Jerevane prepustili posledných rukojemníkov

23.07.2016 18:15

Posledných dvoch rukojemníkov v Jerevane prepustili na slobodu ozbrojenci, ktorí v arménskom hlavnom meste prepadli minulú nedeľu policajnú stanicu.

fico

Fico vyjadril sústrasť pozostalým po obetiach útoku v Mníchove

23.07.2016 16:21, aktualizované: 19:50

Predseda vlády Robert Fico na svojom facebookovom profile vyslovil úprimnú sústrasť všetkým pozostalým po obetiach piatkových útokov v nemeckom Mníchove.