Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Vývoj potrvá ešte roky

V súčasnosti sa viacero automobiliek chváli vývojom automobilov vybavených autonómnym riadením. Parkovacie asistenčné systémy ukázali, že vozidlá dokážu jazdiť bez vodiča. Dokážu však zvládnuť aj nástrahy každodennej premávky?

volvo-autonomous
Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Dočkáme sa ho najskôr v roku 2030.
Autor:

Automobilový svet v poslednej dobe zaplavujú správy o autonómnych vozidlách schopných jazdiť bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Mohlo by sa teda zdať, že samostatne jazdiace autá známe zo sci-fi literatúry a filmov sú otázkou blízkej budúcnosti. Pravda je ale niekde inde.

Medzi priekopníkov autonómnych automobilov patria firmy Tesla Motors a Volvo. Už dnes svoje vozidlá vybavujú technickými vymoženosťami umožňujúci poloautonómne riadenie. Väčšina ostatných automobiliek pripravuje zaradiť spomínané výdobytky do výbav okolo roku 2020.

Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov
autonómnych automobilov.
Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov autonómnych automobilov.
Autor: Tesla Motors

Pokiaľ ide o automatizáciu štvrtej úrovne, výrobcov čaká ešte dlhá cesta. Tento stupeň predstavuje schopnosť vozidla uskutočňovať všetky zásadné rozhodnutia počas celej jazdy. Šéf technologického oddelenia spoločnosti Magna International Swamy Kotagari odhadol, že štvrtá úroveň sa stane skutočnosťou o 20 až 25 rokov.

Výkonný riaditeľ firmy Bosch Volkmar Denner vyhlásil, že plná automatizácia nepríde skôr ako o desať rokov. Prvého oficiálneho vyjadrenia sme sa dočkali aj zo strany juhokórejskej značky Kia, ktorá na nevadských cestách testuje elektrický model Soul. Predstavitelia automobilky sa nechali počuť, že plne automatizované „autonomobily“ plánujú predstaviť v roku 2030.

Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku
2030.
Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku 2030.
Autor: Kia

Jednou z najdôležitejších otázok je preberanie zodpovednosti v prípade nehôd. Volvo, ktorého model S90 disponuje poloautonómnym riadením, v októbri vyhlásilo, že prevezme zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením. Rovnaký postoj následne zaujali aj Mercedes-Benz a Google, no ostatní sa zatiaľ takejto zodpovednosti vyhýbajú.

Autonómne riadenie so sebou prinesie aj nové pravidlá a obmedzenia, ktoré budú právne upravovať jeho použitie. Štát Kalifornia pred mesiacom vydal nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom, aby autonómne systémy povoľovali vodičom zasiahnuť do ich činnosti. Na Kalifornských cestách v súčasnosti jazdia poloautonómne vozidlá od siedmich výrobcov. Táto skutočnosť najviac zarmútila Google, ktorý pracuje na vozidle bez volantu.

Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti,
ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti, ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Autor: Mercedes-Benz

Ďalšou kapitolou sú technické prekážky. Trhový analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book zameranej na oceňovanie áut a automobilový výskum zhodnotil, že poloautonómne riadenie funguje len v dobrom počasí, cez deň, na prehľadných cestných komunikáciách a len tam, kde systém rozpozná dopravné značky. Preto oceňuje postoj automobiliek, ktoré si uvedomujú, že autonómne riadenie štvrtej úrovne nepríde tak rýchlo.

Čítajte viac

Amnom Shashua, šéf technického oddelenia spoločnosti Mobileye dodávajúcej komponenty pre autopilota vo vozidlách Tesla, tvrdí, že autonómne parkovanie nie je pre nich zaujímavé, lebo nemení dopravu ako takú. Ich cieľom je vyvinúť systém schopný samostatne riadiť auto nielen na diaľnici, ale aj v meste. „Vozidlá bez vodiča, ktoré dokážu jazdiť v meste, by boli zaujímavou investíciou pre firmy ako Uber alebo Lyft“, dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Mercedes-Benz E All-Terrain - 2016

Mercedes E All-Terrain: Éčko sa hrá na SUV. S GLE si neprekáža

23.09.2016 06:00

Po prvýkrát v histórii triedy E predstavuje Stuttgart jej off-roadovo ladenú verziu All-Terrain. Robí to však tak, aby si nový terény „kombík“ „neliezol do kapusty“ s SUV GLE. Maximálna svetlá výška je preto len 156 mm.

Volvo V90 Cross Country - 2016

Volvo V90 Cross Country: Terénny 'kombík' má podvozok ako SUV

20.09.2016 06:00

Nové terénne kombi V90 Cross Country nahrádza model XC70. Mimo asfaltu sa môže oprieť nielen o štvorkolku, ale tiež o podvozok zvýšený až o 65 mm! Za sebou nechá aj Audi A6 Allroad.

Volvo Trucks - autonómne riadenie v doloch

Volvo: Švédi testujú nákladného autopilota 1 000 m pod zemou

16.09.2016 16:00

Volvo experimentuje s autonómnym riadením nákladných vozidiel už dlhší čas. Teraz ho však na Volve FMX testuje v skutočne extrémnych podmienkach. Vo švédskych podzemných baniach Boliden.

žena, práca, kancelária

V Poľsku sa chystá štrajk žien pre potraty

27.09.2016 19:09

Zatiaľ viac ako 30 000 Poliek prisľúbilo, že sa budúci pondleok zapojí do "výstražného štrajku žien" na protest proti chystanému sprísneniu protipotratového zákona.

Miroslav Lajčák

Výber generálneho tajomníka OSN vrcholí, Lajčák si verí

27.09.2016 18:12

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák vstupuje do záverečnej fázy voľby generálneho tajomníka Organizácie Spojených národov spokojný.

nafta, benzín, ropa

Obmedzenie ťažby ropy tak skoro nebude, Irán neráta s dohodou

27.09.2016 16:23

Irán utlmil nádeje, že sa čoskoro dosiahne dohoda o obmedzení ťažby ropy, ktorá by podporila jej cenu.

Peter Gajdoš

Slovensko prispeje na výcvik líbyjskej stráže, informoval Gajdoš

27.09.2016 16:05

Slovenská republika prispeje do námornej operácie Eunavfor Sophia zameranej na rozloženie prevádzačských sietí prostredníctvom našej vojenskej polície. Sumou 50-tisíc eur Slovensko prispelo na výcvik líbyjskej pobrežnej stráže.