Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Vývoj potrvá ešte roky

V súčasnosti sa viacero automobiliek chváli vývojom automobilov vybavených autonómnym riadením. Parkovacie asistenčné systémy ukázali, že vozidlá dokážu jazdiť bez vodiča. Dokážu však zvládnuť aj nástrahy každodennej premávky?

volvo-autonomous
Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Dočkáme sa ho najskôr v roku 2030.
Autor:

Automobilový svet v poslednej dobe zaplavujú správy o autonómnych vozidlách schopných jazdiť bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Mohlo by sa teda zdať, že samostatne jazdiace autá známe zo sci-fi literatúry a filmov sú otázkou blízkej budúcnosti. Pravda je ale niekde inde.

Medzi priekopníkov autonómnych automobilov patria firmy Tesla Motors a Volvo. Už dnes svoje vozidlá vybavujú technickými vymoženosťami umožňujúci poloautonómne riadenie. Väčšina ostatných automobiliek pripravuje zaradiť spomínané výdobytky do výbav okolo roku 2020.

Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov
autonómnych automobilov.
Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov autonómnych automobilov.
Autor: Tesla Motors

Pokiaľ ide o automatizáciu štvrtej úrovne, výrobcov čaká ešte dlhá cesta. Tento stupeň predstavuje schopnosť vozidla uskutočňovať všetky zásadné rozhodnutia počas celej jazdy. Šéf technologického oddelenia spoločnosti Magna International Swamy Kotagari odhadol, že štvrtá úroveň sa stane skutočnosťou o 20 až 25 rokov.

Výkonný riaditeľ firmy Bosch Volkmar Denner vyhlásil, že plná automatizácia nepríde skôr ako o desať rokov. Prvého oficiálneho vyjadrenia sme sa dočkali aj zo strany juhokórejskej značky Kia, ktorá na nevadských cestách testuje elektrický model Soul. Predstavitelia automobilky sa nechali počuť, že plne automatizované „autonomobily“ plánujú predstaviť v roku 2030.

Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku
2030.
Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku 2030.
Autor: Kia

Jednou z najdôležitejších otázok je preberanie zodpovednosti v prípade nehôd. Volvo, ktorého model S90 disponuje poloautonómnym riadením, v októbri vyhlásilo, že prevezme zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením. Rovnaký postoj následne zaujali aj Mercedes-Benz a Google, no ostatní sa zatiaľ takejto zodpovednosti vyhýbajú.

Autonómne riadenie so sebou prinesie aj nové pravidlá a obmedzenia, ktoré budú právne upravovať jeho použitie. Štát Kalifornia pred mesiacom vydal nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom, aby autonómne systémy povoľovali vodičom zasiahnuť do ich činnosti. Na Kalifornských cestách v súčasnosti jazdia poloautonómne vozidlá od siedmich výrobcov. Táto skutočnosť najviac zarmútila Google, ktorý pracuje na vozidle bez volantu.

Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti,
ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti, ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Autor: Mercedes-Benz

Ďalšou kapitolou sú technické prekážky. Trhový analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book zameranej na oceňovanie áut a automobilový výskum zhodnotil, že poloautonómne riadenie funguje len v dobrom počasí, cez deň, na prehľadných cestných komunikáciách a len tam, kde systém rozpozná dopravné značky. Preto oceňuje postoj automobiliek, ktoré si uvedomujú, že autonómne riadenie štvrtej úrovne nepríde tak rýchlo.

Čítajte viac

Amnom Shashua, šéf technického oddelenia spoločnosti Mobileye dodávajúcej komponenty pre autopilota vo vozidlách Tesla, tvrdí, že autonómne parkovanie nie je pre nich zaujímavé, lebo nemení dopravu ako takú. Ich cieľom je vyvinúť systém schopný samostatne riadiť auto nielen na diaľnici, ale aj v meste. „Vozidlá bez vodiča, ktoré dokážu jazdiť v meste, by boli zaujímavou investíciou pre firmy ako Uber alebo Lyft“, dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Volvo V90/S90 R-Design - 2016

Volvo S90/V90 R-Design: Vlajková loď oblieka dres športovca

27.06.2016 12:00

Sedan a kombi radu 90 majú síce pod kapotou dosť výkonu, no doteraz mierili len ku konzervatívne ladenej klientele. To však mení balík R-Design.

Volvo XC90 Polestar

Volvo XC90 Polestar: Najvýkonnejšie Volvo je SUV

20.06.2016 16:00

Športová divízia Volva sa pohrala s plug-in hybridnou technikou luxusného SUV XC90. A výsledok? Najsilnejšie sériové Volvo všetkých čias. Jeho 310 kW si má pritom pýtať na 100 km len 2,4 litra benzínu.

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive

Mercedes chce batériami prevalcovať Teslu

16.06.2016 12:00

Koncern Daimler investuje astronomických 14,5 miliardy eur do vývoja motorov a elektrických systémov. Výsledkom majú byť aj batérie, ktoré zabezpečia dojazd 500 km bez zvýšenia hmotnosti. Majú byť lepšie ako v Tesle.

Mince, euro, peniaze, ekonomika

Do zdravotníctva vlani prišlo 5,6 miliardy eur

28.06.2016 13:07

Celkové disponibilné zdroje v rezorte vlani dosiahli 5,6 miliardy eur, čo bolo oproti roku 2014 o 253 miliónov eur viac.

brexit, davin camerob, veľká británia

Brexit pripravil svet razom o dva bilióny dolárov

28.06.2016 13:00

Nečakané rozhodnutie Britov o odchode z EÚ utlmí investície po celom svete. Samotná Veľká Británia mieri do hospodárskej recesie a Európa či USA porastú pomalšie.

Donald Tusk, Bohuslav Sobotka

Sobotka: Treba zmeniť fungovanie celej EÚ a Európskej komisie

28.06.2016 12:30

Fungovanie celej EÚ a Európskej komisie treba zmeniť. V tejto chvíli by bolo nešťastné púšťať sa do nejakých personálnych bitiek, povedal Bohuslav Sobotka.

británia, George Osborne,

Britský minister financií avizoval zvýšenie daní

28.06.2016 12:14

Britský minister financií George Osborne v utorok oznámil, že Veľká Británia bude musieť zvýšiť dane a škrtnúť výdavky.