Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Vývoj potrvá ešte roky

V súčasnosti sa viacero automobiliek chváli vývojom automobilov vybavených autonómnym riadením. Parkovacie asistenčné systémy ukázali, že vozidlá dokážu jazdiť bez vodiča. Dokážu však zvládnuť aj nástrahy každodennej premávky?

volvo-autonomous
Autonómne riadenie je hudbou budúcnosti. Dočkáme sa ho najskôr v roku 2030.
Autor:

Automobilový svet v poslednej dobe zaplavujú správy o autonómnych vozidlách schopných jazdiť bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Mohlo by sa teda zdať, že samostatne jazdiace autá známe zo sci-fi literatúry a filmov sú otázkou blízkej budúcnosti. Pravda je ale niekde inde.

Medzi priekopníkov autonómnych automobilov patria firmy Tesla Motors a Volvo. Už dnes svoje vozidlá vybavujú technickými vymoženosťami umožňujúci poloautonómne riadenie. Väčšina ostatných automobiliek pripravuje zaradiť spomínané výdobytky do výbav okolo roku 2020.

Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov
autonómnych automobilov.
Automobilka Tesla Motors patrí medzi priekopníkov autonómnych automobilov.
Autor: Tesla Motors

Pokiaľ ide o automatizáciu štvrtej úrovne, výrobcov čaká ešte dlhá cesta. Tento stupeň predstavuje schopnosť vozidla uskutočňovať všetky zásadné rozhodnutia počas celej jazdy. Šéf technologického oddelenia spoločnosti Magna International Swamy Kotagari odhadol, že štvrtá úroveň sa stane skutočnosťou o 20 až 25 rokov.

Výkonný riaditeľ firmy Bosch Volkmar Denner vyhlásil, že plná automatizácia nepríde skôr ako o desať rokov. Prvého oficiálneho vyjadrenia sme sa dočkali aj zo strany juhokórejskej značky Kia, ktorá na nevadských cestách testuje elektrický model Soul. Predstavitelia automobilky sa nechali počuť, že plne automatizované „autonomobily“ plánujú predstaviť v roku 2030.

Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku
2030.
Kia plánuje predstaviť plne automatizované vozidlá v roku 2030.
Autor: Kia

Jednou z najdôležitejších otázok je preberanie zodpovednosti v prípade nehôd. Volvo, ktorého model S90 disponuje poloautonómnym riadením, v októbri vyhlásilo, že prevezme zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením. Rovnaký postoj následne zaujali aj Mercedes-Benz a Google, no ostatní sa zatiaľ takejto zodpovednosti vyhýbajú.

Autonómne riadenie so sebou prinesie aj nové pravidlá a obmedzenia, ktoré budú právne upravovať jeho použitie. Štát Kalifornia pred mesiacom vydal nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom, aby autonómne systémy povoľovali vodičom zasiahnuť do ich činnosti. Na Kalifornských cestách v súčasnosti jazdia poloautonómne vozidlá od siedmich výrobcov. Táto skutočnosť najviac zarmútila Google, ktorý pracuje na vozidle bez volantu.

Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti,
ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Mercedes-Benz patrí s Volvom a Googlom medzi spoločnosti, ktoré prevzali zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením.
Autor: Mercedes-Benz

Ďalšou kapitolou sú technické prekážky. Trhový analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book zameranej na oceňovanie áut a automobilový výskum zhodnotil, že poloautonómne riadenie funguje len v dobrom počasí, cez deň, na prehľadných cestných komunikáciách a len tam, kde systém rozpozná dopravné značky. Preto oceňuje postoj automobiliek, ktoré si uvedomujú, že autonómne riadenie štvrtej úrovne nepríde tak rýchlo.

Čítajte viac

Amnom Shashua, šéf technického oddelenia spoločnosti Mobileye dodávajúcej komponenty pre autopilota vo vozidlách Tesla, tvrdí, že autonómne parkovanie nie je pre nich zaujímavé, lebo nemení dopravu ako takú. Ich cieľom je vyvinúť systém schopný samostatne riadiť auto nielen na diaľnici, ale aj v meste. „Vozidlá bez vodiča, ktoré dokážu jazdiť v meste, by boli zaujímavou investíciou pre firmy ako Uber alebo Lyft“, dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Tesla Roadster 2018 - ilustrácia

Tesla Roadster: Americký výrobca zvažuje návrat otvoreného modelu

27.05.2016 16:00

Návrat Tesly Roadster je celkom reálny. Vzniknúť by mala na základoch nového modelu 3. Zrýchlením na stovku vraj podlezie 2,3 sekundy. Skôr ako v roku 2018 to ale určite nebude.

Tesla-Model S-2013-1024-16

Driver Power 2016: Majitelia Tesiel nedajú na svoje autá dopustiť

24.05.2016 06:00

Britský magazín Auto Express sa každoročne čitateľov pýta, ako sú spokojní so svojimi autami. Pätnásty ročník ankety sa niesol jednoznačne v duchu elektrickej Tesly S. Vyhrala väčšinu kategórií.

Volvo 40.2 Concept - 2016

Volvo 40.1, 40.2: Malé Volvá zatiaľ ako koncepty. Príde aj crossover

20.05.2016 12:00

Po veľkých modeloch S90/V90 a XC90 s platformou SPA príde ku generačnej obmene aj v štyridsiatkovej sérii. A to už budúci rok. Ich podobu naznačujú koncepty 40.1 a 40.2. Základ je však celkom reálny. Ako vidieť, príde aj crossover.

Jens Stoltenberg

Stoltenberg prisľúbil Poľsku viac vojakov NATO

30.05.2016 21:58

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg v pondelok vo Varšave povedal, že v Poľsku bude rozmiestnených viac vojakov NATO.

USA, vojenský konvoj, vojaci

Konvoj americkej armády opustil Česko

30.05.2016 21:47

Konvoj amerických vojakov, ktorí smerujú do Pobaltia na cvičenie Saber Strike, v pondelok pred 17.00 h opustil územie Českej republiky.

auto, nehoda, autonehoda, havária, dopravná nehoda,

Košice: Vodička, ktorá spôsobila tragickú nehodu, mala 2,5 promile

30.05.2016 18:47

Vodička, ktorá v nedeľu popoludní spôsobila tragickú nehodu medzi obcami Vojčice v okrese Trebišov a Horovce v Michalovskom okrese, bola poriadne opitá.

most SNP, zničené hniezda, belorítka,

Bratislava pomôže belorítkam v stavaní hniezd pod Mostom SNP

30.05.2016 17:32

Hlavné mesto SR Bratislava zabezpečí do priestoru pod bratislavským Mostom SNP nádoby s vodou a hlinou tak, aby si belorítky mohli opäť postaviť svoje hniezda.