Toyota kupuje Daihatsu. Chce ho ozdraviť

Toyota už dávnejšie vlastní majoritný balík japonskej spoločnosti Daihatsu. Kým však Toyote sa darí a vlani udržala post najväčšieho automobilového výrobcu planéty, Daihatsu opäť padlo. Medziročne až o 13,3 percenta. Situáciu má zvrátiť kompletné prevzatie spoločnosti.

05.02.2016 16:00
Daihatsu - logo Foto:
Konsolidácia Daihatsu pomocou Toyoty by mohla v budúcnosti znamenať aj návrat tohto tradičného japonského výrobcu malých áut aj do Európy.
debata

Toyota má v japonskom Daihatsu 52,1 % podiel. Ten nestačí na efektívne riadenie automobilky, ktorá v posledných rokoch bojuje so stratou zákazníkov. Vlani padli jej predaje o ďalších 13,3 percenta, čo ovplyvnilo aj celkový výsledok Toyoty. Tá si síce v roku 2015 udržala post najväčšieho producenta áut na svete, ale medziročne klesla o 0,8 %. Situáciu má zvrátiť kompletné prevzatie Daihatsu, ktoré obaja partneri už potvrdili.

Toyota teda odkúpi zvyšných 48,8 percenta japonskej spoločnosti, ktorá sa špecializuje najmä na výrobu malých a úžitkových áut. Cena transakcie má byť 3,2 miliardy dolárov. Vďaka nim zvýši svoj vplyv a nabehne na jednotnú stratégiu v oblasti malých automobilov. Toyota sa má špecializovať najmä na bezpečnostné systémy, palubnú elektroniku a ekologické pohony. Daihatsu má zas obhospodarovať agendu nákladov. Výsledky ich spolupráce majú byť orientované hlavne na rozvojové trhy.

Napriek rozsiahlej unifikácii si má každá zo značiek zachovať určitú autonómiu. „Je to príležitosť, ako sa obe značky zbavia pocitu, že musia všetko dokázať samostatne. Miesto toho môžeme navzájom využiť naše silné stránky. Je to kľúč, ako dosiahnuť globálnu konkurencieschop­nosť,“ povedal k prevzatiu Akio Toyota, šéf najväčšej automobilky planéty. Podľa Masanori Mitsiu z Daihatsu je to zas príležitosť ako „pozdvihnúť značku ku globálnemu štandardu“.

Experti predpokladajú, že vzájomné spojenie môže otvoriť Daihatsu opäť brány do Európy, i keď až v druhej vlne, po tom, čo bude značka konsolidovaná na kľúčových trhoch. Spomeňme, že Toyota tiež kooperuje s nemeckým BMW na poli motorov, so Subaru v oblasti výroby športových vozidiel, koncernom PSA pri výrobe úžitkových automobilov a s Mazdou pri výrobe Toyoty Yaris sedan. Šušká sa aj o budúcom prepojení so Suzuki.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Daihatsu
Články podľa značiek