Ford ruší Paríž, škrtá ľudí, modely aj trhy

Ford štartuje pomerne radikálne úsporné opatrenia. Nezúčastní sa na salóne v Paríži, v Európe zredukuje počet modelov, zníži počet zamestnancov a zároveň odíde z Japonska aj Indonézie.

09.02.2016 12:00
Ford - autosalón Paríž Foto:
Na jeseň v Paríži Ford neuvidíme. Je ďalšou automobilkou, ktorá škrtá účasť na svetových prehliadkach automobilov.
debata (4)

Fordu sa nedarí tak, ako si predstavuje. Zvlášť v Európe, kde bol ešte v deväťdesiatych rokoch mimoriadne silným hráčom. Fiesta je síce stále druhým najpredávanejším modelom Európy a do prvej desiatky sa zmestí aj Focus, ale to nemení nič na fakte, že kým v roku 1990 obhospodaroval Ford až 11,37-percentný podiel na trhu, vlani to bolo len 7,34 percenta. Jeho predaje tak klesli za posledných 25 rokov takmer o tretinu. Na svedomí to má veľmi nepružné uvádzanie noviniek, ale aj slabý záujem o jeho novinky v portfóliu. Takže sa nemožno čudovať, že Ford bude šetriť,

V Európe už spúšťa program dobrovoľného odchodu zamestnancov, od ktorého si sľubuje ušetriť približne 200 miliónov dolárov (cca 178 mil. eur). Nejde teda o priame prepúšťanie, ale o cielenú redukciu pracovníkov určite áno. „Vytvárame omnoho efektívnejší biznis, ktorý má priniesť zdravé ovocie a umožniť nám investovať do budúcnosti. Naše autá musíme vyrábať tak efektívne, ako to len bude možné a míňať každý dolár iba tak, aby to poslúžilo k naplneniu prianí našich zákazníkov,“ povedal na túto tému viceprezident Fordu Jim Farley.

Produkcia malého Fordu Ka sa v Európe čoskoro... Foto: Ford
Ford Ka Concept Produkcia malého Fordu Ka sa v Európe čoskoro skončí. S najväčšou pravdepodobnosťou však nedostane nástupcu. Ohrozený je aj B-Max.

Na druhej strane však dostanú európski zákazníci o čosi menej ako doteraz. Je známe, že okrem Fiesty a Focusu majú ostatné modely Fordu v Európe isté problémy. Mračná sa schyľujú najmä nad malým Fordom Ka, ktorý ostane v Európe po zastavení výroby v Poľsku, a to už v apríli, pravdepodobne bez nástupcu, hoci v Brazílii je k dispozícii jeho tretia generácia. Jednoducho zákazníci „prezlečený Fiat 500" príliš nechcú. Očakávania nenaplnilo ani malé MPV Ford B-Max, ktoré sa trápi s odbytom prakticky už od uvedenia na trh.

Šušká sa tiež, že C-Max a Galaxy nahradia nové crossovery, ktoré sú dnes na rozdiel od vanov v kurze. Máme tu však príklad nie príliš úspešného crossoveru EcoSport, ktorý bolo pôvodne vyvinutý pre Brazíliu a v Európe hrá len okrajovú úlohu. Pribudnúť majú však hybridy, štvorkolky a športové verzie, napríklad Kuga RS a Mondeo ST. Nádeje vkladá Ford aj do luxusnej divízie Vignale. V pláne sú okrem Mondea štyri ďalšie modely s prémiovou výbavou. Istý je napríklad S-Max.

Veľké nádeje vkladá Ford do divízie Vignale.... Foto: Ford
Ford-Mondeo Vignale Concept Veľké nádeje vkladá Ford do divízie Vignale. Predaj Mondea Vignale je však zatiaľ katastrofálne nízky.

Predaje Mondea Vignale však Fordu zatiaľ veľký úspech nepriniesli. Záujem je menší ako tretinový, hoci ešte nemusí ísť o definitívny stav. Definitívne však je, že Ford sa rozhodol škrtať výdaje za autosalóny. Na jeseň tak nepríde do Paríža, kde zatiaľ nechýbal. Nie je však prvou automobilkou, ktorá svoj marketing smeruje z automobilových prehliadok do virtuálneho priestoru alebo na špecializované výstavy, ako napríklad CES v Las Vegas. Volvo chodí už len do Detroitu, Ženevy a Šanghaja. Mini Detroit tento rok napríklad ignorovalo.

Ďalšie úspory má priniesť odchod Fordu z Japonska a Indonézie, kde predáva ročne len približne 11 000 áut, čo nedokáže pokryť náklady na tamojšie zastúpenia. Na druhej strane treba spomenúť, že z globálneho hľadiska prežíva koncern lepšie časy. Jeho čistý zisk vzrástol vlani na 7,4 miliardy dolárov, čo je šesťnásobok v porovnaní s rokom 2014. Zásluhu ma na tom však najmä americký trh. Predaje v USA dosiahli dokonca rekordy. Úspory v Európe a v Ázii tak môžu v konečnom dôsledku prispieť k ozdraveniu celej spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford
Články podľa značiek