Experimentálny 2-valec má dva kľukové hriadele. Beží bez vibrácií

Američan Dan Gurney, bývalý motocyklový pretekár, prichádza s pomerne prekvapivou konštrukciou motora. Jeho 2-valec s objemom 1,8 litra má totiž dva kľukové hriadele. Výsledkom je vysoká spoľahlivosť, žiadne vibrácie, ale aj prekvapivý výkon.

Motor - dvojvalec Dan Gurney
Návrh konštrukcie Dana Gurneya počíta s vlastným kľukovým hriadeľom pre každý valec. Tie sú vyvedené na boku motora. Výhodou majú byť minimálne vibrácie, keďže hriadele sa otáčajú protismerne.
Autor:

Konštrukcia spaľovacích motorov sa zásadne nezmenila od ich vzniku koncom osemnásteho storočia. Stále tu máme valce piesty a kľukovú hriadeľ, ktorá mení vratný pohyb na rotačný. Väčšina revolučných experimentov skončila buď na „smetisku dejín“, alebo hrá len okrajovú úlohu. Spomeňme napríklad Wankel. Z času sa na čas sa objaví aspoň čosi, čo mení zabehnuté pravidlá. Teraz tu máme napríklad experimentálny americký dvojvalec, ktorý síce využíva klasickú zmenu zmeny vratného pohybu, ale na rozdiel od konvenčných motorov má dva kľukové hriadele. A to je naozaj rarita.

Ide o 2-valcový atmosférický motor s objemom 1,8 litra, ktorého konštrukciu navrhol bývalý pretekár Dan Gurney. Ten má síce už 82 rokov, ale nápady mu rozhodne nechýbajú. Princíp je v celku jednoduchý. Každý z piestov má vlastnú „kľuku“. V porovnaní s bežným riešením sú hriadeľe otočené spolu s ojnicami o 90 stupňov. Os hriadeľov je teda kolmá na pozdĺžnu os motora. Krútiaci moment sa následne odvádza na boku bloku a nie na jeho konci, ako to býva zvykom. Hriadele končia ozubenými kolesami, ktoré prenášajú hnaciu silu ďalším súkolím do prevodovky.

Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a
konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186
kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186 kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autor: Dan Gurney

Na čo to vlastne je? Výhodou je, že každý kľukový hriadeľ sa otáča opačným smerom a tým ruší vibrácie bez nutnosti vyvažovacích hriadeľov. Navyše sa tým eliminuje gyroskopický efekt, teda nakláňanie motora pri akcelerácii, čo je citeľné najmä v prípade áut s pozdĺžne uloženými motormi. Po prudkom stlačení plynu na voľnobeh má motor tendenciu nakloniť sa do strany a túto silu prenáša na celé vozidlo. Pri riešení Dana Gurney nič také neexistuje. Gyroskopické sily sa vzájomne vyrušia. Podľa jeho tvorcu bolo cieľom vytvoriť veľmi spoľahlivý motor s minimálnou údržbou a životnosťou.

Aj preto má relatívne nízky kompresný pomer len 9,5 : 1, čo znamená, že by si vystačil aj s nízko oktánovým benzínom. Prekvapí tiež výrazne podštvorcovou konštrukciou. Kým vŕtanie je 127, zdvih len 71 mm. To by naznačovalo, že motor môže zvládať extrémne vysoké otáčky, ale kvôli spoľahlivosti točí „len“ 8 000 za minútu, čo nie je na motocyklový agregát žiaden extrém. Nechýba ani variabilné časovanie ventilov, ktoré zlepšuje priebeh výkonových kriviek v širokom spektre otáčok. Rozhodne však z radu vytŕča svojím výkonom.

Čítajte viac

Z objemu 1 800 ccm dáva totiž Gurneyov 2-valec úžasných 253 koní, čo je 186 kW. A to bez turbodúchadla. Podľa tvorcu za tým stojí špeciálny tvar spaľovacieho priestoru. Konštruktéri simulovali až 200 variantov tvaru hlavy a usporiadania ventilov. Výsledné riešenie zlepšuje prúdenie vzduchu v sacom potrubí a počas kompresie sústreďuje zmes do centra komory. Výsledné parametre prekvapili aj samotného Gurneya, ktorého cieľom nebol výkon, ale spoľahlivosť a hladký chod. Tvrdí, že pri štandardnom tvare hlavy by mal motor výkon len 140 kilowattov.

V nasledujúcej dobe má spoločnosť za cieľ postaviť päť funkčných prototypov a odštartovať skúšky na brzdovej stolici. Prvé prototypy by mali bežať už v júni. Potom bude Gurney hľadať prípadných investorov a výrobcov. Sám priznáva, že o produkcii a efektivite nemá veľa znalostí. Ak sa nápad ujme, mohli by vzniknúť aj viacvalcové konštrukcie. Nevýhodou však môže byť vyššia hmotnosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Scania - hybridné kamióny

Švédi spustia testy elektrických kamiónov. Jazdia ako trolejbusy

25.05.2016 12:00

Po Kalifornii, kde už testujú na 30 km dlhom úseku elektrifikovanú diaľnicu pre hybridné kamióny, spustí testy aj Švédsko. Onedlho odovzdajú totiž pri meste Gavle do skúšobnej prevádzky časť diaľnice E16, kde budú upravené kamióny čerpať energiu z trolejového vedenia.

freevalve camless engine animace 01 800 600

Koenigsegg: 1,6 litrový motor s výkonom 400 koní sa dá zostrojiť

24.05.2016 16:00

Švédska automobilka Koenigsegg pracuje na vývoji motora s objemom 1,6 litra a výkonom 400 konských síl. Podľa jej šéfa sa veľkí výrobcovia do podobného vývoja nehrnú, lebo ich do toho netlačí konkurencia.

Porsche 960 - hyperšport

Porsche 960. Nový 'ovdovovač' príde v roku 2019

23.05.2016 16:00

V Zuffenhausene už pracujú na novom vrcholovom modeli. Jeho 650 koní má pochádzať z úplne nového plochého 8-valca so štvoricou turbodúchadiel a s variabilným kompresným pomerom.

Frank-Walter Steinmeier

Steinmeier: V EÚ narastá nesúhlas s predlžovaním sankcií voči Rusku

26.05.2016 10:11

Nemecký minister zahraničných vecír Steinmeier vyhlásil, že NATO musí paralelne s posilňovaním vojenskej sily vo východnej Európe začať viesť dialóg s Ruskom.

ukrajina, naďa savčenková,

Ukrajina: Savčenková sa chce zapojiť do práce parlamentu

26.05.2016 10:05

V Rusku odsúdená a následne omilostená ukrajinská pilotka Savčenková má v úmysle zaradiť sa v ukrajinskom parlamente do výboru pre národnú bezpečnosť a obranu.

Robert Fico

Fico v rozhovore: Nechceme meniť tradície, islam tu nemá miesto

26.05.2016 09:53

Premiér Robert Fico sa v prvom povolebnom rozhovore pre agentúru TASR vyjadril nielen k svojim osobným ambíciám v úlohe trojnásobného premiéra krajiny.

pištoľ, zbraň, lúpež, krádež, zlodej

Streľba na Manhattane si vyžiadala jednu obeť, troch zranených

26.05.2016 08:22

Jeden človek vo štvrtok zahynul a ďalšie tri osoby utrpeli zranenia pri streľbe, ku ktorej došlo v newyorskej štvrti Manhattan.