Experimentálny 2-valec má dva kľukové hriadele. Beží bez vibrácií

Američan Dan Gurney, bývalý motocyklový pretekár, prichádza s pomerne prekvapivou konštrukciou motora. Jeho 2-valec s objemom 1,8 litra má totiž dva kľukové hriadele. Výsledkom je vysoká spoľahlivosť, žiadne vibrácie, ale aj prekvapivý výkon.

Motor - dvojvalec Dan Gurney
Návrh konštrukcie Dana Gurneya počíta s vlastným kľukovým hriadeľom pre každý valec. Tie sú vyvedené na boku motora. Výhodou majú byť minimálne vibrácie, keďže hriadele sa otáčajú protismerne.
Autor:

Konštrukcia spaľovacích motorov sa zásadne nezmenila od ich vzniku koncom osemnásteho storočia. Stále tu máme valce piesty a kľukovú hriadeľ, ktorá mení vratný pohyb na rotačný. Väčšina revolučných experimentov skončila buď na „smetisku dejín“, alebo hrá len okrajovú úlohu. Spomeňme napríklad Wankel. Z času sa na čas sa objaví aspoň čosi, čo mení zabehnuté pravidlá. Teraz tu máme napríklad experimentálny americký dvojvalec, ktorý síce využíva klasickú zmenu zmeny vratného pohybu, ale na rozdiel od konvenčných motorov má dva kľukové hriadele. A to je naozaj rarita.

Ide o 2-valcový atmosférický motor s objemom 1,8 litra, ktorého konštrukciu navrhol bývalý pretekár Dan Gurney. Ten má síce už 82 rokov, ale nápady mu rozhodne nechýbajú. Princíp je v celku jednoduchý. Každý z piestov má vlastnú „kľuku“. V porovnaní s bežným riešením sú hriadeľe otočené spolu s ojnicami o 90 stupňov. Os hriadeľov je teda kolmá na pozdĺžnu os motora. Krútiaci moment sa následne odvádza na boku bloku a nie na jeho konci, ako to býva zvykom. Hriadele končia ozubenými kolesami, ktoré prenášajú hnaciu silu ďalším súkolím do prevodovky.

Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a
konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186
kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186 kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autor: Dan Gurney

Na čo to vlastne je? Výhodou je, že každý kľukový hriadeľ sa otáča opačným smerom a tým ruší vibrácie bez nutnosti vyvažovacích hriadeľov. Navyše sa tým eliminuje gyroskopický efekt, teda nakláňanie motora pri akcelerácii, čo je citeľné najmä v prípade áut s pozdĺžne uloženými motormi. Po prudkom stlačení plynu na voľnobeh má motor tendenciu nakloniť sa do strany a túto silu prenáša na celé vozidlo. Pri riešení Dana Gurney nič také neexistuje. Gyroskopické sily sa vzájomne vyrušia. Podľa jeho tvorcu bolo cieľom vytvoriť veľmi spoľahlivý motor s minimálnou údržbou a životnosťou.

Aj preto má relatívne nízky kompresný pomer len 9,5 : 1, čo znamená, že by si vystačil aj s nízko oktánovým benzínom. Prekvapí tiež výrazne podštvorcovou konštrukciou. Kým vŕtanie je 127, zdvih len 71 mm. To by naznačovalo, že motor môže zvládať extrémne vysoké otáčky, ale kvôli spoľahlivosti točí „len“ 8 000 za minútu, čo nie je na motocyklový agregát žiaden extrém. Nechýba ani variabilné časovanie ventilov, ktoré zlepšuje priebeh výkonových kriviek v širokom spektre otáčok. Rozhodne však z radu vytŕča svojím výkonom.

Čítajte viac

Z objemu 1 800 ccm dáva totiž Gurneyov 2-valec úžasných 253 koní, čo je 186 kW. A to bez turbodúchadla. Podľa tvorcu za tým stojí špeciálny tvar spaľovacieho priestoru. Konštruktéri simulovali až 200 variantov tvaru hlavy a usporiadania ventilov. Výsledné riešenie zlepšuje prúdenie vzduchu v sacom potrubí a počas kompresie sústreďuje zmes do centra komory. Výsledné parametre prekvapili aj samotného Gurneya, ktorého cieľom nebol výkon, ale spoľahlivosť a hladký chod. Tvrdí, že pri štandardnom tvare hlavy by mal motor výkon len 140 kilowattov.

V nasledujúcej dobe má spoločnosť za cieľ postaviť päť funkčných prototypov a odštartovať skúšky na brzdovej stolici. Prvé prototypy by mali bežať už v júni. Potom bude Gurney hľadať prípadných investorov a výrobcov. Sám priznáva, že o produkcii a efektivite nemá veľa znalostí. Ak sa nápad ujme, mohli by vzniknúť aj viacvalcové konštrukcie. Nevýhodou však môže byť vyššia hmotnosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

AvtoVaz - 50. rokov

AvtoVaz má 50 rokov: Lada postavila Rusko na kolesá

24.09.2016 07:00

Najväčšia ruská automobilka AvtoVaz vznikla na zelenej lúke. Pomohol jej Fiat a jeho model 124. Na linkách v Togliatti vydržal pod názvom Žiguli a neskôr Lada neskutočných 42 rokov. Dnes štartuje ruský výrobca novú kapitolu dejín.

Škoda Kodiaq - testovací program

Škoda Kodiaq: Ako sa testoval boleslavský 'medveď'? Tvrdo

23.09.2016 18:00

Česká automobilka nás nechala nahliadnuť do procesu náročných testov svojej kľúčovej tohtoročnej novinky. S Kodiaqom sa naozaj nemaznala.

Citroën C3 WRC Concept - 2016

Citroën C3 WRC: 'Francúzska beštia' mení pravidlá

23.09.2016 16:00

Citroën C3 je zaujímavý nielen tým, že bude schádzať z montážnych liniek závodu v Trnave. Ostrá verzia WRC je totiž prvým špeciálom predstaveným pre sezónu 2017. Zmenu pravidiel využil na maximum.

bane, uhlie, banník. baňa.

V poľskej bani zahynuli pri závale dvaja baníci

24.09.2016 21:12

Pri závale v bani na ťažbu medi a striebra na juhozápade Poľska zahynuli v noci na sobotu dvaja baníci, ďalší bol vážne zranený.

Barack Obama, múzeum

Obama otvoril múzeum afroamerickej histórie a kultúry

24.09.2016 20:26

Prvý americký černošský prezident Barack Obama vo Washingtone oficiálne otvoril prvé národné múzeum afroamerickej histórie a kultúry v Spojených štátoch.

Boris Johnson, brexit, veľká británia

Kedy sa začne brexit? Ani v Londýne sa nevedia dohodnúť

24.09.2016 19:00

Už to o chvíľu bude. To povedal o brexite britský minister zahraničných vecí Boris Johnson. Nikomu nebudeme cez médiá hovoriť, kedy to bude. Znel odkaz od premiérky Teresy Mayovej.

Viktor Orbán

Orbán navrhol zriadiť tábor pre utečencov na pobreží Líbye

24.09.2016 18:45

Maďarský premiér Viktor Orbán navrhol, aby EÚ zriadila na pobreží Líbye veľký utečenecký tábor, kde by boli s pomocou líbyjskej vlády vybavované žiadosti Afričanov o azyl.