Experimentálny 2-valec má dva kľukové hriadele. Beží bez vibrácií

Američan Dan Gurney, bývalý motocyklový pretekár, prichádza s pomerne prekvapivou konštrukciou motora. Jeho 2-valec s objemom 1,8 litra má totiž dva kľukové hriadele. Výsledkom je vysoká spoľahlivosť, žiadne vibrácie, ale aj prekvapivý výkon.

Motor - dvojvalec Dan Gurney
Návrh konštrukcie Dana Gurneya počíta s vlastným kľukovým hriadeľom pre každý valec. Tie sú vyvedené na boku motora. Výhodou majú byť minimálne vibrácie, keďže hriadele sa otáčajú protismerne.
Autor:

Konštrukcia spaľovacích motorov sa zásadne nezmenila od ich vzniku koncom osemnásteho storočia. Stále tu máme valce piesty a kľukovú hriadeľ, ktorá mení vratný pohyb na rotačný. Väčšina revolučných experimentov skončila buď na „smetisku dejín“, alebo hrá len okrajovú úlohu. Spomeňme napríklad Wankel. Z času sa na čas sa objaví aspoň čosi, čo mení zabehnuté pravidlá. Teraz tu máme napríklad experimentálny americký dvojvalec, ktorý síce využíva klasickú zmenu zmeny vratného pohybu, ale na rozdiel od konvenčných motorov má dva kľukové hriadele. A to je naozaj rarita.

Ide o 2-valcový atmosférický motor s objemom 1,8 litra, ktorého konštrukciu navrhol bývalý pretekár Dan Gurney. Ten má síce už 82 rokov, ale nápady mu rozhodne nechýbajú. Princíp je v celku jednoduchý. Každý z piestov má vlastnú „kľuku“. V porovnaní s bežným riešením sú hriadeľe otočené spolu s ojnicami o 90 stupňov. Os hriadeľov je teda kolmá na pozdĺžnu os motora. Krútiaci moment sa následne odvádza na boku bloku a nie na jeho konci, ako to býva zvykom. Hriadele končia ozubenými kolesami, ktoré prenášajú hnaciu silu ďalším súkolím do prevodovky.

Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a
konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186
kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autori projektu sú pyšní aj na tvar spaľovacej komory a konfiguráciu ventilov. Práve to sa vraj podieľa na vysokom výkone až 186 kW, a to bez pomoci turbodúchadla.
Autor: Dan Gurney

Na čo to vlastne je? Výhodou je, že každý kľukový hriadeľ sa otáča opačným smerom a tým ruší vibrácie bez nutnosti vyvažovacích hriadeľov. Navyše sa tým eliminuje gyroskopický efekt, teda nakláňanie motora pri akcelerácii, čo je citeľné najmä v prípade áut s pozdĺžne uloženými motormi. Po prudkom stlačení plynu na voľnobeh má motor tendenciu nakloniť sa do strany a túto silu prenáša na celé vozidlo. Pri riešení Dana Gurney nič také neexistuje. Gyroskopické sily sa vzájomne vyrušia. Podľa jeho tvorcu bolo cieľom vytvoriť veľmi spoľahlivý motor s minimálnou údržbou a životnosťou.

Aj preto má relatívne nízky kompresný pomer len 9,5 : 1, čo znamená, že by si vystačil aj s nízko oktánovým benzínom. Prekvapí tiež výrazne podštvorcovou konštrukciou. Kým vŕtanie je 127, zdvih len 71 mm. To by naznačovalo, že motor môže zvládať extrémne vysoké otáčky, ale kvôli spoľahlivosti točí „len“ 8 000 za minútu, čo nie je na motocyklový agregát žiaden extrém. Nechýba ani variabilné časovanie ventilov, ktoré zlepšuje priebeh výkonových kriviek v širokom spektre otáčok. Rozhodne však z radu vytŕča svojím výkonom.

Čítajte viac

Z objemu 1 800 ccm dáva totiž Gurneyov 2-valec úžasných 253 koní, čo je 186 kW. A to bez turbodúchadla. Podľa tvorcu za tým stojí špeciálny tvar spaľovacieho priestoru. Konštruktéri simulovali až 200 variantov tvaru hlavy a usporiadania ventilov. Výsledné riešenie zlepšuje prúdenie vzduchu v sacom potrubí a počas kompresie sústreďuje zmes do centra komory. Výsledné parametre prekvapili aj samotného Gurneya, ktorého cieľom nebol výkon, ale spoľahlivosť a hladký chod. Tvrdí, že pri štandardnom tvare hlavy by mal motor výkon len 140 kilowattov.

V nasledujúcej dobe má spoločnosť za cieľ postaviť päť funkčných prototypov a odštartovať skúšky na brzdovej stolici. Prvé prototypy by mali bežať už v júni. Potom bude Gurney hľadať prípadných investorov a výrobcov. Sám priznáva, že o produkcii a efektivite nemá veľa znalostí. Ak sa nápad ujme, mohli by vzniknúť aj viacvalcové konštrukcie. Nevýhodou však môže byť vyššia hmotnosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Zraz Citroënov 2CV

Tip na víkend: zraz kačacích Citroënov v Bardejove

26.08.2016 16:00

Obyvatelia a návštevníci Bardejova si cez víkend môžu pozrieť historické vozidlá Citroën 2CV, ktoré sú známe aj pod prezývkou kačica.

ACEA - predaj áut

CAR: Aký zisk majú automobilky z jedného predaného auta?

25.08.2016 06:00

Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene zverejnilo štatistiku priemerných ziskov jednotlivých značiek a koncernov z jedného predaného vozidla.

Ford Fusion Hybrid autonomni rizeni 03 800 600

Ford: Plne autonómnych áut sa dočkáme už v roku 2021

23.08.2016 06:00

Riaditeľ značky Mark Fields na tlačovej konferencii v Spojených štátoch amerických vyhlásil, že o päť rokov Ford uvedie na trh plne autonómne vozidlo bez volantu a pedálov.

Angela Merkelová

Prieskum: Polovica Nemcov si nepraje ďalšie funkčné obdobie pre Merkelovú

28.08.2016 10:54

Polovica obyvateľov Nemecka si neželá, aby kancelárka Angela Merkelová odslúžila ďalšie funkčné obdobie. Vyplýva to zo zverejneného prieskumu verejnej mienky, z ktorého cituje agentúra DPA.

Raketa

Podozriví kurdskí militanti vypálili rakety na turecké letisko

28.08.2016 10:04

Podozriví kurdskí militanti vypálili v sobotu rakety na letisko v tureckom meste Diyarbakir ležiacom v juhovýchodnej časti krajiny.

Volkswagen Touareg

Dízle sú mimo noriem roky, nemecká vláda to vraj vedela

28.08.2016 09:26

S údajmi o emisiách naftových áut nemanipuloval iba Volkswagen, ale aj ďalší výrobcovia. Odborníci na to upozorňovali už dávno.

GPS, navigácia, auto, šofér, šoférovanie, volant, mapy, riadenie, vodič

Vodičské preukazy budú zbytočné, hovorí o budúcnosti Volkswagen

28.08.2016 09:17

Vodičský preukaz sa v budúcnosti pre rozmach samoriadených automobilov stane zbytočný.