Vodivý betón: Vyhrievaná cesta skoncuje s ľadom. A bez soli

Vynález výskumníkov z Nebraskej univerzity v Lincolne by mohol uľahčiť prácu cestárom a skoncovať s nebezpečnou námrazou či so snehom na vozovkách. Zatiaľ je vodivý betón len vo fáze testov, ale funguje perfektne. Otázna je cena.

Elektrický betón - vyhrievaná cesta
Vyhrievaný betón obsahuje 20 % vodivých častíc. Poradiť si vraj vie aj so snehovou búrkou.
Autor:

Zasnežené cesty a poľadovica sú každú zimu nepriateľom vodičov. Bez odhŕňačov, posypovej soli a škvary to jednoducho nejde. No i tak je riziko nehody vyššie. Americkí výskumníci z univerzity v Nebraske však už testujú svoj nový vynález, ktorý by mohol odmraziť cestu aj bez tradičných metód, ktoré sa nezmenili už celé desaťročia. Testujú totiž vodivý betón. A tam, kde preteká elektrický prúd, môže byť aj teplo. Sneh a ľad potom nemajú šancu.

V porovnaní s klasickým betónom obsahuje táto betónová zmes asi 20 % prísad, konkrétne oceľové triesky a uhlíkové častice. To stačí na to, aby sa stal betón vodivý a dokázal zvýšiť svoju teplotu. Pretekajúci prúd však nie je taký vysoký, aby bol nebezpečný, napríklad pri kontakte ľudí alebo zvierat s vozovkou. Novú zmes už testujú na ploche 19 štvorcových metrov priamo v areáli univerzity v Lincolne a výsledky ukazujú, že odmrazovací efekt funguje spoľahlivo aj pri hlbokých mrazoch, dokonca pri snehových búrkach.

Ako vidieť, teplo spoľahlivo rozmrazí napadaný sneh.
Ako vidieť, teplo spoľahlivo rozmrazí napadaný sneh.
Autor: Lincoln University

Čítajte viac

Podľa vedúceho výskumu Chrisa Tuanema je však neefektívne stavať z vodivého betónu celé cesty. Elektrický betón je totiž drahší. K nákladom musíme pritom ešte pripočítať cenu za energie. Na druhej strane však vidí jeho využitie na kritických úsekoch ciest a najmä na mostoch. Tie namŕzajú ako prvé, pretože sú nástrahám počasia vystavené zhora aj zdola. Test preto prebieha aj na 45 metrov dlhom moste Roca Spur Bridge, ktorý je pokrytý 52 panelmi elektrického betónu. Ten spotrebuje za tri dni energiu za 250 dolárov.

To je podľa Tuanema menej, ako stojí posypová soľ, škvara a mechanické odhŕňanie snehu. O projekt sa zaujíma aj federálny letecký úrad FFA, ktorý by rád videl vyhrievaný betón na letiskách. Paradoxne nie na pristávacích dráhach, ale v priestoroch brán, kde sneh a ľad často komplikujú obslužné činnosti od tankovania paliva, servisu, nakladania a vykladania batožín či nastupovania a vystupovania pasažierov. To by mohlo uľahčiť prístup potrebnej techniky a znížiť počet meškajúcich letov pre zlé počasie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Dobrý anjel

DOBRÝ ANJEL - nezisková organizácia

27.03.2017 00:02

Systém, ktorý pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami pomáha rodinám s deťmi, kde je niekto chorý na rakovinu, alebo dieťa trpí na inú zákernú diagnózu.

SOLAR Hvezdáreň Senec

SOLAR Hvezdáreň Senec

26.03.2017 23:52

Astronomické združenie SOLAR Hvezdáreň Senec.

Rusko, prehliadka, vrtuľník

Nehodu vojenského vrtuľníka na Ukrajine neprežilo 5 ľudí

26.03.2017 21:42

Životy piatich ľudí si vyžiadala nehoda vrtuľníka ukrajinskej armády, ktorý sa zrútil blízko vojnovej oblasti na východe Ukrajiny.

Bojko Borisov

V odhadoch výsledkov bulharských volieb vedie GERB

26.03.2017 20:18

Najlepší výsledok v predčasných parlamentných voľbách v Bulharsku dosiahla podľa prvých odhadov stredopravicová strana Občania za európsky rozvoj Bulharska.