VW Chrobák: Ľudová legenda má 80 rokov. Stál za ňou Hitler

VW Chrobák je nespochybniteľnou legendou automobilovej histórie a jedno z najúspešnejších áut všetkých čias. Na scénu však prichádzal v zlých časoch a s pochybným motívom.

Nemecké ľudové auto sa predstavilo verejnosti na
autosalóne v Berlíne 15. februára 1936. Premiéry sa zúčastnil aj Adolf
Hitler.
Nemecké ľudové auto sa predstavilo verejnosti na autosalóne v Berlíne 15. februára 1936. Premiéry sa zúčastnil aj Adolf Hitler.
Autor: Volkswagen

Volkswagen, teda ľudové auto, mal v 30. rokoch minulého storočia splniť sen mnohých Nemcov o vlastníctve pohodlného a cenovo dostupného dopravného prostriedku. Tento revolučný automobil sa verejnosti predstavil presne 15. februára 1936. Jeho zrod ohlásil počas otvorenia X. ročníka berlínskeho autosalónu osobne nemecký vodca Adolf Hitler. Chrobák bol tak súčasťou nacistickej propagandy a stal sa tiež príkladom priemyselnej špionáže. Konštruktér automobilu Ferdinand Porsche sa totiž pri jeho návrhu inšpiroval českou Tatrou. Konkrétne projektom V750 Hansa Ledwinku. Neskôr dokonca došlo k finančnému odškodneniu Tatry zo strany Volkswagenu.

KdF-Wagen, nazývaný podľa nacistickej organizácie Kraft durch Freude (Sila vďaka radosti), sa však pred vypuknutím druhej svetovej vojny prakticky k žiadnemu z 300 000 Nemcov, ktorí si naň pravidelne sporili, nedostal. Prví majitelia sa z netradične tvarovaného automobilu so vzduchom chladeným motorom vzadu a zadným náhonom mali radovať už v roku 1939. Plány však prekazila vojna. Úplne nová fabrika začala namiesto Chrobákov chrliť vojenské verzie – KdF 82 Kübelwagen a obojživelný KdF 166 Schwimmwagen.

VW Chrobák a jeho autor Ferdinand Porsche.
VW Chrobák a jeho autor Ferdinand Porsche.
Autor: Volkswagen

Pri vývoji Volkswagenu, ktorý sa neskôr preslávil pod menom Chrobák, sa pritom nešetrilo peniazmi ani ľudskými zdrojmi. Pre auto, ktoré malo stáť menej ako tisíc mariek, pričom sa dodnes vedú spory, či bolo vôbec možné ho za túto cenu aj vyrobiť, vznikala od roku 1938 pri Fallerslebene v Dolnom Sasku najmodernejšia automobilka svojho druhu v Európe. A nielen ona, ale tiež celé nové mesto, dnešný Wolfsburg. Výstavba prebiehala za masívneho nasadenia vojenských zajatcov aj väzňov z koncentračných táborov.

Pre potreby výroby Volkswagenu vznikla nielen úplne nová
fabrika ale aj mesto Wolfsburg.
Pre potreby výroby Volkswagenu vznikla nielen úplne nová fabrika ale aj mesto Wolfsburg.
Autor: Volkswagen

V automobilke sa vyrábali tiež súčiastky do zbraňových systémov a opravovali lietadlá a ako väčšina iných nemeckých tovární sa stala cieľom spojeneckého bombardovania. V máji 1945 tak ležala v prakticky troskách. O závod sa síce po vojne zaujímal americký Ford, nakoniec bol však ponechaný v správe britského majora Ivana Hirsta. Vďaka nemu sa výroba, a to napriek veľmi negatívnym vyjadreniam anglických odborníkov z automobilového priemyslu, znovu rozbehla, a ešte v roku 1945 zišlo z liniek prvých 1 800 Volkswagenov.

O rok neskôr vyprodukoval závod takmer 10 000 exemplárov. To sa už auto volalo oficiálne Volkswagen Type 1. Významná pre kariéru Chrobáka bola jeho účasť na amsterdamskom autosalóne v roku 1948. Prakticky okamžite si získal sympatie publika. Na konci roka 1950 už jazdilo po celom svete stotisíc Volkswagenov a o päť rokov neskôr dokonca celý milión. Koncom štyridsiatych rokov sa model začal exportovať do Spojených štátov, odkiaľ vraj pochádza jeho prezývka, ktorá sa až koncom 60. rokov stala oficiálnym pomenovaním auta.

Kariéra Chrobáka bola doslova raketová. Netrvalo dlho a
"obsadil" aj USA.
Kariéra Chrobáka bola doslova raketová. Netrvalo dlho a "obsadil" aj USA.
Autor: Volkswagen

Čítajte viac

Chrobák, anglicky Beetle a nemecky Käfer, tak vraj VW prvýkrát nazvali novinári z New York Times v roku 1938. V priebehu rokov sa Beetle stal kultovým autom. Najviac slávy získal ako auto amerických hippies. Pritom je dodnes záhadou, prečo sa tak stalo. Auto nie je extrémne krásne, nie je v ňom dostatok priestoru a motor vzadu počuť viac, ako by sa patrilo. Navyše nebol Chrobák spočiatku ani zvlášť spoľahlivý. V Amerike dokonca koloval vtip, že automobilka dá pamätnú medailu každému, kto s Chrobákom dokáže najazdiť viac ako 100 000 kilometrov.

Napriek tomu neexistoval nikto, kto by aspoň na chvíľu nezatúžil vlastniť Volkswagen. Chrobák sa stal dizajnérskou ikonou a objektom záujmu umelcov, objavili sa autá s karosériou z dreva, kovaných mreží alebo pokryté trávou. Volkswagen si zahral aj v niekoľkých filmoch, napríklad v Spáčovi Woodyho Allena, kde hlavný hrdina zaspí na 200 rokov a prebudí sa do sveta plného násilia. Čoskoro narazí na Chrobáka, vezme kľúče a bez problémov naštartuje. Stal sa tiež základom rovnako populárneho minibusu VW T1 a tiež Porsche.

V priebehu rokov došlo k mnohým inováciám. Základná
silueta ani koncepcia sa ale nikdy nezmenili.
V priebehu rokov došlo k mnohým inováciám. Základná silueta ani koncepcia sa ale nikdy nezmenili.
Autor: Volkswagen

Chrobák však nie je len vecou imidžu, v mnohých krajinách sveta sa osvedčil ako spoľahlivý pomocník a auto do nepohody, napriek výlučne dvojdverovej karosérii slúžil často ako taxík. V Európe vyrobili posledný kus v roku 1978 a o sedem rokov neskôr bol do Nemecka oficiálne dovezený posledný exemplár z Južnej Ameriky. V Mexiku sa však pôvodný Chrobák vyrábal v takmer nezmenenej podobe až do roku 2003. Celkom zišlo z montážnych pásov viac ako 22 miliónov kusov, čo radí toto auto na druhú priečku historickej tabuľky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Trump, Obama

Operácia Guľový blesk, alebo ako vyzerá striedačka v Bielom dome

20.01.2017 17:05

"Celý dom musí byť taký, aký ho chce mať prichádzajúca rodina," hovorí bývalý hlavný ceremoniár Bieleho domu Stephen Rochon o zmenách v sídle amerického prezidenta.