Šerp 4x4: Ruský zázrak nepozná prekážky. Nevadí mu sneh ani voda

Na fotografiách možno pôsobí ako gigantický stroj kdesi z ruských povrchových baní. V skutočnosti má však na dĺžku iba 3,4 metra. O optický klam sa starajú obrovské pneumatiky. Tie stoja za jeho neskutočnými výkonmi v teréne a schopnosťou plávať. Taký je obojživelný Šerp 4x4.

Sherp 4x4 - Šerp ruský obojživelník
Na prvý pohľad vyzerá ako gigantický nákladiak. Ale v skutočnosti je to trpaslík s výkonom len 32 kW.
Autor:

V Rusku, krajine so zlou infraštruktúrou, vznikajú asi tie najpodivuhodnejšie terénne stroje. Poradia si s blatom, pieskom, so snehom či s vodnými hladinami. Mali sme tu už snehochody s kolesami, so špirálovým pohonom či monštrá na prevoz raketových systémov. Zväčša išlo o veľké "mašiny“, ale to nie je prípad Šerpa 4×4. Miniatúrny obojživelník má na dĺžku len 3,4 metra, o to obdivuhodnejšie sú jeho schopnosti. Za tými sa skrývajú neobvyklé kolesá.

Posúďte sami. Ich priemer je neskutočných 1,6 metra. To je dosť aj na zadnú nápravu traktora, nieto na takéhoto drobca. Pneumatiky sú tiež mimoriadne široké a navyše naplnené nízkym tlakom. Asi tušíte prečo. Veľká styčná plocha zabezpečuje dobrý záber na sypkých povrchoch a rozkladá hmotnosť, takže auto sa nezabára do mäkkých podkladov. Zvláštny dezén má tiež svoje opodstatnenie. Vystupujúce priečne lamely slúžia ako pádla. To preto, že Šerp 4×4 vie aj plávať. Kolesá sú vlastne plavákmi aj hnacou "vrtuľou“ zároveň.

Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez
problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich
dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Autor: Sherp

Dvojmiestny stroj váži 1 300 kg, takže si vystačí s pomerne skromnou nádielkou výkonu. O pohon sa stará dieselový 4-valec s objemom 1,5 litra, pravdepodobne bez preplňovania, pretože jeho výkon je len 32 kW. Maximálka je síce len 45 km/h, ale asfalt ani nie je doménou tohto ruského trpaslíka. Svoje prednosti ukáže, len čo z neho zídete. Trúfne si prakticky na čokoľvek. Vďaka obrovským nájazdovým uhlom napríklad na 70 cm vysoké pevné prekážky, ale aj topiaci sa ľad na jazere.

Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže
mať plátennú alebo pevnú strechu.
Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže mať plátennú alebo pevnú strechu.
Autor: Sherp

Ak sa Šerp preborí, jednoducho pláva dalej. Smerové ovládanie stroja funguje podobne ako na pásových vozidlách alebo malých rýpadlách. Smer sa riadi rozdielnymi otáčkami kolies na ľavej a pravej strane. Sila motora sa prenáša na kolesá cez 5-stupňovú prevodovku a následne sa rozdeľuje na ľavú a pravú stranu prostredníctvom spojok. To zároveň znamená, že sa dokáže otočiť prakticky na mieste. Pre bežný offroad čosi nepredstaviteľné. Podobne ako nízka spotreba. Na hodinu prevádzky má skonzumovať len dva až tri litre nafty.

Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Autor: Sherp

Čítajte viac

Koľko je to na sto kilometrov? Tak na tie potrebuje Šerp čosi cez dve hodiny jazdy, takže rátajte okolo šiestich litrov. Na druhej strane ide o drsný stroj, ktorý vás síce dovezie kamkoľvek, no veľa komfortu neponúkne. V základnej verzii je miesto len pre dvoch ľudí a nejakú tú batožinu v zadnej časti. Výrobca si vraj dal záležať na odhlučnení motora aj pneumatík. Lenže to berme skôr ako marketingovú vatu než skutočnosť. Pneumatiky s "veslami“ musia i tak spôsobovať na tvrdých povrchoch veľmi nepríjemné vibrácie.

Šerp sa dodáva v dvoch vyhotoveniach. Dvojmiestnom s korbou a plátennou strechou, alebo s pevnou karosériou a zadnými lavicami. Nejde však o úplne lacnú hračku, hoci jej dizajn pripomína "kutilskú“ garážovú improvizáciu. Najlacnejší Šerp stojí 5 240 000 rubľov, čo je asi 57 000 eur. Drahšia verzia s pevnou strechou je ešte o 400 000 rubľov drahšia. Na druhej strane asi ťažko zoženiete niečo, čo by vám v ťažkých podmienkach urobilo takú univerzálnu službu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

screenshot-pedestrian

Google: Zraneniam chodcov má zabrániť 'lepkavá kapota'

31.05.2016 14:00

Technologický gigant Google si v USA patentoval špeciálnu prednú kapotu. Cieľom jeho vynálezu je znížiť počet úmrtí spôsobených zrážkou vozidiel s chodcami.

nabijanie elektromobilov

Japonsko má už viac nabíjacích staníc ako klasických 'čerpačiek'

30.05.2016 14:00

Nedávny prieskum firmy Nissan ukázal, že v Japonsku už existuje viac nabíjacích staníc pre elektrické autá ako tradičných čerpacích staníc pohonných hmôt pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Cortege - ruská prezidenstská limuzína

Cortege: 'Cadillac pre Putina' už jazdí. S 12-valcom od Porsche!

28.05.2016 07:00

Ruský prezident Vladimír Putin je jedinou hlavou svetovej mocnosti, nútenou jazdiť v autách cudzích značiek. To ale zakrátko zmení projekt Cortege. Obrnená limuzína ruského pôvodu má doraziť do Kremľa do dvoch rokov.

Trump

Kalifornský guvernér tvrdí, že Trump je hrozba pre svetový mier

31.05.2016 21:18

Populárny kalifornský guvernér Jerry Brown vyjadril podporu Hillary Clintonovej v boji o prezidentskú nomináciu Demokratickej strany.

Kremeľ

Rusko začína rokovať s Čínou o voľnom obchode

31.05.2016 21:16

Eurázijská hospodárska únia (EAHU) vedená Ruskom začala s Čínou rokovania o obchodnej dohode. Chcú to stihnúť do dvoch rokov.

Praha, Karlov most

Dážď zaplavil v Prahe cestné tunely, napršalo 30 milimetrov

31.05.2016 21:13

Českú metropolu zasiahla v utorok popoludní silná búrka. Počas hodiny napršalo v Prahe až 30 milimetrov zrážok.

Moldavsko, vlajka

Moldavsko chce zlepšiť svoje vzťahy s Ruskom, tvrdí vicepremiér

31.05.2016 20:42

Moldavsko má záujem o normalizáciu vzťahov s Ruskom. Vyhlásil to v utorok moldavský vicepremiér a minister hospodárstva Octavian Calmic.