Šerp 4x4: Ruský zázrak nepozná prekážky. Nevadí mu sneh ani voda

Na fotografiách možno pôsobí ako gigantický stroj kdesi z ruských povrchových baní. V skutočnosti má však na dĺžku iba 3,4 metra. O optický klam sa starajú obrovské pneumatiky. Tie stoja za jeho neskutočnými výkonmi v teréne a schopnosťou plávať. Taký je obojživelný Šerp 4x4.

Sherp 4x4 - Šerp ruský obojživelník
Na prvý pohľad vyzerá ako gigantický nákladiak. Ale v skutočnosti je to trpaslík s výkonom len 32 kW.
Autor:

V Rusku, krajine so zlou infraštruktúrou, vznikajú asi tie najpodivuhodnejšie terénne stroje. Poradia si s blatom, pieskom, so snehom či s vodnými hladinami. Mali sme tu už snehochody s kolesami, so špirálovým pohonom či monštrá na prevoz raketových systémov. Zväčša išlo o veľké "mašiny“, ale to nie je prípad Šerpa 4×4. Miniatúrny obojživelník má na dĺžku len 3,4 metra, o to obdivuhodnejšie sú jeho schopnosti. Za tými sa skrývajú neobvyklé kolesá.

Posúďte sami. Ich priemer je neskutočných 1,6 metra. To je dosť aj na zadnú nápravu traktora, nieto na takéhoto drobca. Pneumatiky sú tiež mimoriadne široké a navyše naplnené nízkym tlakom. Asi tušíte prečo. Veľká styčná plocha zabezpečuje dobrý záber na sypkých povrchoch a rozkladá hmotnosť, takže auto sa nezabára do mäkkých podkladov. Zvláštny dezén má tiež svoje opodstatnenie. Vystupujúce priečne lamely slúžia ako pádla. To preto, že Šerp 4×4 vie aj plávať. Kolesá sú vlastne plavákmi aj hnacou "vrtuľou“ zároveň.

Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez
problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich
dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Autor: Sherp

Dvojmiestny stroj váži 1 300 kg, takže si vystačí s pomerne skromnou nádielkou výkonu. O pohon sa stará dieselový 4-valec s objemom 1,5 litra, pravdepodobne bez preplňovania, pretože jeho výkon je len 32 kW. Maximálka je síce len 45 km/h, ale asfalt ani nie je doménou tohto ruského trpaslíka. Svoje prednosti ukáže, len čo z neho zídete. Trúfne si prakticky na čokoľvek. Vďaka obrovským nájazdovým uhlom napríklad na 70 cm vysoké pevné prekážky, ale aj topiaci sa ľad na jazere.

Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže
mať plátennú alebo pevnú strechu.
Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže mať plátennú alebo pevnú strechu.
Autor: Sherp

Ak sa Šerp preborí, jednoducho pláva dalej. Smerové ovládanie stroja funguje podobne ako na pásových vozidlách alebo malých rýpadlách. Smer sa riadi rozdielnymi otáčkami kolies na ľavej a pravej strane. Sila motora sa prenáša na kolesá cez 5-stupňovú prevodovku a následne sa rozdeľuje na ľavú a pravú stranu prostredníctvom spojok. To zároveň znamená, že sa dokáže otočiť prakticky na mieste. Pre bežný offroad čosi nepredstaviteľné. Podobne ako nízka spotreba. Na hodinu prevádzky má skonzumovať len dva až tri litre nafty.

Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Autor: Sherp

Čítajte viac

Koľko je to na sto kilometrov? Tak na tie potrebuje Šerp čosi cez dve hodiny jazdy, takže rátajte okolo šiestich litrov. Na druhej strane ide o drsný stroj, ktorý vás síce dovezie kamkoľvek, no veľa komfortu neponúkne. V základnej verzii je miesto len pre dvoch ľudí a nejakú tú batožinu v zadnej časti. Výrobca si vraj dal záležať na odhlučnení motora aj pneumatík. Lenže to berme skôr ako marketingovú vatu než skutočnosť. Pneumatiky s "veslami“ musia i tak spôsobovať na tvrdých povrchoch veľmi nepríjemné vibrácie.

Šerp sa dodáva v dvoch vyhotoveniach. Dvojmiestnom s korbou a plátennou strechou, alebo s pevnou karosériou a zadnými lavicami. Nejde však o úplne lacnú hračku, hoci jej dizajn pripomína "kutilskú“ garážovú improvizáciu. Najlacnejší Šerp stojí 5 240 000 rubľov, čo je asi 57 000 eur. Drahšia verzia s pevnou strechou je ešte o 400 000 rubľov drahšia. Na druhej strane asi ťažko zoženiete niečo, čo by vám v ťažkých podmienkach urobilo takú univerzálnu službu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Opel Omega - 30 rokov

Opel Omega: Nástupca Rekordu má 30 rokov. Zaujal aj Lotus

30.07.2016 07:00

V polovici osemdesiatych rokov skoncoval Opel definitívne s prestarnutým Rekordom. A urobil dobre. Nová Omega si vyslúžila titul Európskeho auta roka 1987. V Hethele z nej dokonca stvorili "raketu".

Mazda MX-5 - 2016

Mazda MX-5 2021: Piata generácia bude ešte ľahšia

29.07.2016 12:00

Štvrtá generácia roadsteru Mazda MX-5 očarila kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou. Tá budúca má byť však ešte ľahšia ako originál z roku 1989. Pomôže karbón.

BMW V8

Jaguar a Land Rover chcú 8-valce od BMW. Pre modely SVR

28.07.2016 19:00

Britská skupina Jaguar Land Rover zvažuje spoluprácu s Mníchovom. Záujem má o veľkoobjemové benzínové motory. Výhodné by to mohlo byť pre obe strany.

balón, žeriavy

Haváriu balóna v Texase zrejme neprežilo 16 ľudí

30.07.2016 20:43

Životy pravdepodobne všetkých 16 pasažierov si vyžiadala havária teplovzdušného balóna, ku ktorej došlo pri texaskom meste Lockhart.

vizualizácia, Alžbetin most

Z Komárna do Maďarska vybudujú asymetrický most

30.07.2016 20:00

Aktuálny diel Top cestných stavieb je o pripravovanom moste v Komárne cez Dunaj, ktorý spojí slovenské mesto s maďarským Komáromom.

Pápež, Pápež František

Pápežova charizma očarila mladých obedujúcich v jeho spoločnosti

30.07.2016 18:58

Za mimoriadne vtipného a spoločenského človeka označili v sobotu v Krakove pápeža Františka účastníci Svetových dní mládeže 2016.

blesk v noci

Meteorológovia varujú pred búrkami, prídu v nedeľu od západu

30.07.2016 18:48

Výstrahu pred búrkami prvého stupňa vydal Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) na nedeľu aj na pondelok.