Šerp 4x4: Ruský zázrak nepozná prekážky. Nevadí mu sneh ani voda

Na fotografiách možno pôsobí ako gigantický stroj kdesi z ruských povrchových baní. V skutočnosti má však na dĺžku iba 3,4 metra. O optický klam sa starajú obrovské pneumatiky. Tie stoja za jeho neskutočnými výkonmi v teréne a schopnosťou plávať. Taký je obojživelný Šerp 4x4.

Sherp 4x4 - Šerp ruský obojživelník
Na prvý pohľad vyzerá ako gigantický nákladiak. Ale v skutočnosti je to trpaslík s výkonom len 32 kW.
Autor:

V Rusku, krajine so zlou infraštruktúrou, vznikajú asi tie najpodivuhodnejšie terénne stroje. Poradia si s blatom, pieskom, so snehom či s vodnými hladinami. Mali sme tu už snehochody s kolesami, so špirálovým pohonom či monštrá na prevoz raketových systémov. Zväčša išlo o veľké "mašiny“, ale to nie je prípad Šerpa 4×4. Miniatúrny obojživelník má na dĺžku len 3,4 metra, o to obdivuhodnejšie sú jeho schopnosti. Za tými sa skrývajú neobvyklé kolesá.

Posúďte sami. Ich priemer je neskutočných 1,6 metra. To je dosť aj na zadnú nápravu traktora, nieto na takéhoto drobca. Pneumatiky sú tiež mimoriadne široké a navyše naplnené nízkym tlakom. Asi tušíte prečo. Veľká styčná plocha zabezpečuje dobrý záber na sypkých povrchoch a rozkladá hmotnosť, takže auto sa nezabára do mäkkých podkladov. Zvláštny dezén má tiež svoje opodstatnenie. Vystupujúce priečne lamely slúžia ako pádla. To preto, že Šerp 4×4 vie aj plávať. Kolesá sú vlastne plavákmi aj hnacou "vrtuľou“ zároveň.

Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez
problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich
dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Obrovské pneumatiky s priemerom 1,6 metra sa dokážu bez problémov pohybovať na sypkých povrchoch. Sú zároveň plavákmi a ich dezén slúži pri pohybe na vodnej hladine.
Autor: Sherp

Dvojmiestny stroj váži 1 300 kg, takže si vystačí s pomerne skromnou nádielkou výkonu. O pohon sa stará dieselový 4-valec s objemom 1,5 litra, pravdepodobne bez preplňovania, pretože jeho výkon je len 32 kW. Maximálka je síce len 45 km/h, ale asfalt ani nie je doménou tohto ruského trpaslíka. Svoje prednosti ukáže, len čo z neho zídete. Trúfne si prakticky na čokoľvek. Vďaka obrovským nájazdovým uhlom napríklad na 70 cm vysoké pevné prekážky, ale aj topiaci sa ľad na jazere.

Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže
mať plátennú alebo pevnú strechu.
Do Šerpu sa dá nastupovať len spredu alebo zozadu. Môže mať plátennú alebo pevnú strechu.
Autor: Sherp

Ak sa Šerp preborí, jednoducho pláva dalej. Smerové ovládanie stroja funguje podobne ako na pásových vozidlách alebo malých rýpadlách. Smer sa riadi rozdielnymi otáčkami kolies na ľavej a pravej strane. Sila motora sa prenáša na kolesá cez 5-stupňovú prevodovku a následne sa rozdeľuje na ľavú a pravú stranu prostredníctvom spojok. To zároveň znamená, že sa dokáže otočiť prakticky na mieste. Pre bežný offroad čosi nepredstaviteľné. Podobne ako nízka spotreba. Na hodinu prevádzky má skonzumovať len dva až tri litre nafty.

Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Interiér neponúka veľa komfortu, to ale nie je podstatné.
Autor: Sherp

Čítajte viac

Koľko je to na sto kilometrov? Tak na tie potrebuje Šerp čosi cez dve hodiny jazdy, takže rátajte okolo šiestich litrov. Na druhej strane ide o drsný stroj, ktorý vás síce dovezie kamkoľvek, no veľa komfortu neponúkne. V základnej verzii je miesto len pre dvoch ľudí a nejakú tú batožinu v zadnej časti. Výrobca si vraj dal záležať na odhlučnení motora aj pneumatík. Lenže to berme skôr ako marketingovú vatu než skutočnosť. Pneumatiky s "veslami“ musia i tak spôsobovať na tvrdých povrchoch veľmi nepríjemné vibrácie.

Šerp sa dodáva v dvoch vyhotoveniach. Dvojmiestnom s korbou a plátennou strechou, alebo s pevnou karosériou a zadnými lavicami. Nejde však o úplne lacnú hračku, hoci jej dizajn pripomína "kutilskú“ garážovú improvizáciu. Najlacnejší Šerp stojí 5 240 000 rubľov, čo je asi 57 000 eur. Drahšia verzia s pevnou strechou je ešte o 400 000 rubľov drahšia. Na druhej strane asi ťažko zoženiete niečo, čo by vám v ťažkých podmienkach urobilo takú univerzálnu službu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Renault Scenic - 2016

Renault: 20-palcové kolesá pre všetky modely! To nie je žart

28.09.2016 19:00

Šéfdizajnér Renaultu prichádza s „bláznivou“ víziou. Všetky modely Renaultu chce vyzbrojiť obrovskými 20-palcovými diskami kolies. Nie sú to reči do vetra. Nový Scénic ich už má.

Iveco Z-Truck Concept - 2016

Iveco Z-Truck: Autonómny kamión má jazdiť na kvapalný biometan

28.09.2016 16:00

Na výstave úžitkových vozidiel v Hannoveri nahliadlo Iveco do blízkej budúcnosti. Jeho koncept ťahača Z-Truck má mať spotrebu nižšiu až o 33 % a takmer žiadne škodlivé emisie. Navyše jazdí sám.

Škoda Octavia - skica

Škoda Octavia 2017: Nová tvár príde už vo februári

28.09.2016 12:00

Škoda Kodiaq, prvé 7-miestne SUV, ešte nestihlo svetovú parížsku premiéru a o slovo sa už pomaly hlási ďalšia novinka. Česká automobilka už totiž finišuje s modernizáciou Octavie.

TOMÁŠ: Reakcia na TB strany SaS

Matka Natálie z Čistého dňa podáva trestné oznámenie na Erika Tomáša

28.09.2016 22:20

Poslanec Národnej rady SR Erik Tomáš (Smer) o stretnutí s matkou Natálie zo zariadenia Čistý deň zavádzal médiá, ako aj ju samotnú.

Pedro Sánchez

Vedenie španielskych socialistov rezignovalo, chce umožniť vládu

28.09.2016 22:09

Skupina členov vedenia španielskej socialistickej strany dnes podala demisiu, aby donútila k odchodu šéfa strany Pedra Sáncheza, a tým pomohla ukončiť deväť mesiacov trvajúci volebný pat v krajine.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Berlín poprel, že pripravuje finančnú záchranu Deutsche Bank

28.09.2016 20:52

Nemecká vláda v stredu poprela správy tlače, podľa ktorých chystá finančnú záchranu najväčšej nemeckej bankovej inštitúcie Deutsche Bank.

John Kerry,

USA hrozia Rusku prerušením všetkých stykov ohľadom Sýrie

28.09.2016 18:38

Spojené štáty prerušia všetky vzťahy s Moskvou, ktoré sa týkajú Sýrie, ak ruské a sýrske vzdušné sily neukončia nálety na severosýrske mesto Aleppo.