Mirrow Provocator: Ruský 'smarť' má stáť 3 500 eur. Odvezie štyroch

Ruský projekt mikroauta mení zaužívané pravidlá. Len 2,7 metra dlhé autíčko dokáže totiž odviezť štyroch dospelých cestujúcich. Je výsledkom práce konštruktérskej dielne Alexandra Malyševa. A vraj sa chystá do výroby.

Mirrow Provocator má dĺžku síce len necelých 2,7 metra,
ale zas až taký „drobec“ to nie je. Na výšku totiž meria vyše dvoch
metrov a šírkou konkuruje dodávkam.
Mirrow Provocator má dĺžku síce len necelých 2,7 metra, ale zas až taký „drobec“ to nie je. Na výšku totiž meria vyše dvoch metrov a šírkou konkuruje dodávkam.
Autor: Mirrow

Úspešný projekt smartu ukázal, že mikroautá majú potenciál. Dnes je na trhu už jeho tretia generácia a dokonca k nemu pribudol aj súrodenec z dielne Renaultu. Smart tiež inšpiroval ďalších výrobcov, napríklad Yamahu, ktorá spolu s konštruktérom F1, slávnym Gordonom Murrayom, pripravuje vlastný mikromodel Motiv.e. A o čosi podobné sa teraz pokúša aj ruská konštrukčná kancelária Alexandra Malyševa. Jej prístup je však viac ako netradičný. A vidieť to na prvý pohľad.

Malyšev sa pozrel na konštrukciu mikroauta z celkom iného uhla a rozhodol sa doň posadiť až štyroch dospelých cestujúcich. Inšpiroval sa konštrukciou lietadiel. Pritom má Provocator dĺžku len neuveriteľných 2 695 mm. Jeho tajomstvo sa preto skrýva vo výške a v šírke. Strecha sa vznáša až 2 045 mm nad asfaltom, čo je veľa aj na MPV či veľký off-road, a to isté platí o šírke 1 980 mm, ktorá je typická skôr pre limuzíny najvyššej triedy. A to hovoríme o šírke bez spätných zrkadiel.

Konfigurácia interiéru je inšpirovaná svetom dopravných
lietadiel. Sedadlá sú na kraji a medzi nimi praktická ulička, ktorá môže
slúžiť aj pre batožinu.
Konfigurácia interiéru je inšpirovaná svetom dopravných lietadiel. Sedadlá sú na kraji a medzi nimi praktická ulička, ktorá môže slúžiť aj pre batožinu.
Autor: Mirrow

Práve atypické proporcie umožnili uplatniť úplne nové usporiadanie interiéru. Štyri sedadlá sú umiestnené tak, aby medzi nimi vznikla ulička, podobná v lietadlách. Tento priestor umožňuje pohyb v interiéri a zároveň môže slúžiť na uloženie batožiny. Do vozidla sa však nenastupuje klasickým spôsobom. Provocator má posuvné dvere vzadu široké 60 a vysoké 170 cm. Bočné dvere tu síce sú, ale len pre prípad núdze. Aj preto sa podobajú skôr na výklopné okná a ich spodná hrana je extrémne vysoko.

Do vozidla sa nastupuje zadnými posuvnými dverami. Dvere sú
síce aj po bokoch, ale len núdzové pre prípad havárie.
Do vozidla sa nastupuje zadnými posuvnými dverami. Dvere sú síce aj po bokoch, ale len núdzové pre prípad havárie.
Autor: Mirrow

O to vyššie však môžu byť prahy, ktoré spolu so zvláštnou priestorovou konštrukciou skeletu vytvárajú dostatočnú ochranu v prípade nárazu. Provocator je jednoducho akousi klietkou prežitia. Ostatné dielce karosérie tvoria demontovateľné polymérové panely. Takže auto je možné vyrábať aj bez okien a dverí. A rovnakú variabilitu prináša Provocator aj v oblasti pohonu. Je v ňom dosť miesta na klasický 3-valec umiestnený vpredu, ale aj dvojitá podlaha pre zástavbu batérií, ktoré by mohli stačiť na dojazd až 350 km.

Konštrukciu karosérie tvorí priestorová klietka a
vonkajšie demontovateľné panely z plastov. Vyrábať sa môže aj bez okien.
Konštrukciu karosérie tvorí priestorová klietka a vonkajšie demontovateľné panely z plastov. Vyrábať sa môže aj bez okien.
Autor: Mirrow

Čítajte viac

To v prípade, že Provocator uprednostní elektrický pohon pred naftovým alebo benzínovým agregátom. Malyšev zároveň tvrdí, že produkcia auta by nemala byť vďaka použitiu lacných materiálov drahá. Cena by sa mohla pohybovať v rozmedzí 3 500 až 4 500 eur, čo je podstatne menej, ako zaplatíte za dvojmiestny smart fortwo. A elektrická verzia by navyše mohla priniesť v krajinách so štátnou podporou elektromobility majiteľom ďalšie výhody či dotácie.

Napríklad Kalifornia dotuje nákup elektromobilov sumou až 7 000 dolárov, čo je viac ako odhadovaná cena Provocateru. Takže je namieste otázka, či by štát majiteľom dokonca platil za to, aby sa rozhodli pre elektromobil. Či sa však zvláštny „ruský smart“ dostane na výrobné linky nie je isté. Podľa Malyševa je ale jeho spoločnosť pripravená poskytnúť do konca roka definitívnu špecifikáciu aj cenu Provocateru. A tiež nevidí technologické prekážky spustenia produkcie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Smart Fortwo Cabrio - 2016

Smart Fortwo Cabrio 2016: Strechu zloží za 12 sekúnd

03.09.2015 06:00

Nová generácia najmenšieho kabrioletu planéty debutuje na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Smart Fortwo Cabrio má plátennú strechu. A vie ponúknuť aj slušnú bezpečnosť.

Smart Fortwo Electric Drive

Elektrický Smart ED končí. Nový príde až o rok

26.08.2015 16:00

Predchádzajúca generácia Smartu Fortwo je už viac ako rok minulosťou. S jedinou výnimkou. Elektrická verzia ED ešte stále schádza z liniek. Jej koniec sa však už blíži.

Smart Forrail Concept - 2015

Smart Forrail: Najmenší vlak má len 3,5 metra

04.07.2015 07:00

Smart naučili jazdiť na koľajniciach. A ide mu to dobre. No na asfalt sa už vrátiť nemôže. Takže v bondovke by neobstál. Fotogaléria však stojí za to.

lenovo lavie, notebook, ultrabook,

Lenovo malo prvú stratu po šiestich rokoch

26.05.2016 12:23

Čínska spoločnosť Lenovo Group, ktorá je najväčším výrobcom osobných počítačov na svete, vykázala prvú celoročnú stratu za šesť rokov.

trhy, nákup, jarmok, stánok

Dni mesta budú v Brezne aj vo Zvolene

26.05.2016 12:18

Bohatý program, zábavu a dobrú náladu ponúkajú Brezno aj Zvolen, kde pre domácich i návštevníkov pripravili Dni mesta.

Tomas Borec

Podozrivú firmu z Panama Papers zakladal exminister Borec

26.05.2016 12:06

Bývalý minister spravodlivosti Tomáš Borec spolupracoval s firmou Latem Trading, ktorú preverujú daniari aj polícia.

tv, televízor, ľudia, obývačka

Za RTVS si diváci priplatia

26.05.2016 12:00

Dostaneme za vyššie koncesionárske poplatky primeranú protihodnotu? Rezort kultúry aj verejnoprávna televízia a rozhlas tvrdia, že áno. Časť verejnosti má opačný názor.