Mirrow Provocator: Ruský 'smarť' má stáť 3 500 eur. Odvezie štyroch

Ruský projekt mikroauta mení zaužívané pravidlá. Len 2,7 metra dlhé autíčko dokáže totiž odviezť štyroch dospelých cestujúcich. Je výsledkom práce konštruktérskej dielne Alexandra Malyševa. A vraj sa chystá do výroby.

Mirrow Provocator má dĺžku síce len necelých 2,7 metra,
ale zas až taký „drobec“ to nie je. Na výšku totiž meria vyše dvoch
metrov a šírkou konkuruje dodávkam.
Mirrow Provocator má dĺžku síce len necelých 2,7 metra, ale zas až taký „drobec“ to nie je. Na výšku totiž meria vyše dvoch metrov a šírkou konkuruje dodávkam.
Autor: Mirrow

Úspešný projekt smartu ukázal, že mikroautá majú potenciál. Dnes je na trhu už jeho tretia generácia a dokonca k nemu pribudol aj súrodenec z dielne Renaultu. Smart tiež inšpiroval ďalších výrobcov, napríklad Yamahu, ktorá spolu s konštruktérom F1, slávnym Gordonom Murrayom, pripravuje vlastný mikromodel Motiv.e. A o čosi podobné sa teraz pokúša aj ruská konštrukčná kancelária Alexandra Malyševa. Jej prístup je však viac ako netradičný. A vidieť to na prvý pohľad.

Malyšev sa pozrel na konštrukciu mikroauta z celkom iného uhla a rozhodol sa doň posadiť až štyroch dospelých cestujúcich. Inšpiroval sa konštrukciou lietadiel. Pritom má Provocator dĺžku len neuveriteľných 2 695 mm. Jeho tajomstvo sa preto skrýva vo výške a v šírke. Strecha sa vznáša až 2 045 mm nad asfaltom, čo je veľa aj na MPV či veľký off-road, a to isté platí o šírke 1 980 mm, ktorá je typická skôr pre limuzíny najvyššej triedy. A to hovoríme o šírke bez spätných zrkadiel.

Konfigurácia interiéru je inšpirovaná svetom dopravných
lietadiel. Sedadlá sú na kraji a medzi nimi praktická ulička, ktorá môže
slúžiť aj pre batožinu.
Konfigurácia interiéru je inšpirovaná svetom dopravných lietadiel. Sedadlá sú na kraji a medzi nimi praktická ulička, ktorá môže slúžiť aj pre batožinu.
Autor: Mirrow

Práve atypické proporcie umožnili uplatniť úplne nové usporiadanie interiéru. Štyri sedadlá sú umiestnené tak, aby medzi nimi vznikla ulička, podobná v lietadlách. Tento priestor umožňuje pohyb v interiéri a zároveň môže slúžiť na uloženie batožiny. Do vozidla sa však nenastupuje klasickým spôsobom. Provocator má posuvné dvere vzadu široké 60 a vysoké 170 cm. Bočné dvere tu síce sú, ale len pre prípad núdze. Aj preto sa podobajú skôr na výklopné okná a ich spodná hrana je extrémne vysoko.

Do vozidla sa nastupuje zadnými posuvnými dverami. Dvere sú
síce aj po bokoch, ale len núdzové pre prípad havárie.
Do vozidla sa nastupuje zadnými posuvnými dverami. Dvere sú síce aj po bokoch, ale len núdzové pre prípad havárie.
Autor: Mirrow

O to vyššie však môžu byť prahy, ktoré spolu so zvláštnou priestorovou konštrukciou skeletu vytvárajú dostatočnú ochranu v prípade nárazu. Provocator je jednoducho akousi klietkou prežitia. Ostatné dielce karosérie tvoria demontovateľné polymérové panely. Takže auto je možné vyrábať aj bez okien a dverí. A rovnakú variabilitu prináša Provocator aj v oblasti pohonu. Je v ňom dosť miesta na klasický 3-valec umiestnený vpredu, ale aj dvojitá podlaha pre zástavbu batérií, ktoré by mohli stačiť na dojazd až 350 km.

Konštrukciu karosérie tvorí priestorová klietka a
vonkajšie demontovateľné panely z plastov. Vyrábať sa môže aj bez okien.
Konštrukciu karosérie tvorí priestorová klietka a vonkajšie demontovateľné panely z plastov. Vyrábať sa môže aj bez okien.
Autor: Mirrow

Čítajte viac

To v prípade, že Provocator uprednostní elektrický pohon pred naftovým alebo benzínovým agregátom. Malyšev zároveň tvrdí, že produkcia auta by nemala byť vďaka použitiu lacných materiálov drahá. Cena by sa mohla pohybovať v rozmedzí 3 500 až 4 500 eur, čo je podstatne menej, ako zaplatíte za dvojmiestny smart fortwo. A elektrická verzia by navyše mohla priniesť v krajinách so štátnou podporou elektromobility majiteľom ďalšie výhody či dotácie.

Napríklad Kalifornia dotuje nákup elektromobilov sumou až 7 000 dolárov, čo je viac ako odhadovaná cena Provocateru. Takže je namieste otázka, či by štát majiteľom dokonca platil za to, aby sa rozhodli pre elektromobil. Či sa však zvláštny „ruský smart“ dostane na výrobné linky nie je isté. Podľa Malyševa je ale jeho spoločnosť pripravená poskytnúť do konca roka definitívnu špecifikáciu aj cenu Provocateru. A tiež nevidí technologické prekážky spustenia produkcie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.

Matteo Renzi

Taliansko je po referende ako časovaná rozbuška

06.12.2016 14:00

Krajina sa po rezignácii talianskeho premiéra Mattea Renziho ocitla v politickej a ekonomickej neistote, Taliani v nedeľu jasne odmietli Renziho reformu ústavy.