TRW: Bočné airbagy budú možno zvonka. Absorbujú 30 % nárazu!

Projekt bočných bezpečnostných vankúšov, ktoré by boli umiestnené z vonkajšej časti vozidla, má približne tri roky. Do série to síce ešte namierené nemá, ale samotná technológia pokročila.

TRW - vonkajší bočný airbag
Spoločnosť ZF TRW verí, že vonkajší bočný airbag bude v budúcnosti bežnou záležitosťou a že svoje uplatnenie nájde najmä v malých autách, ktoré ponúkajú nižšiu ochranu.
Autor:

Spoločnosť TRW predstavila koncept bočného bezpečnostného vankúša na Volve V40, ktorý by bol umiestnený z vonkajšej strany vozidla, už približne pred troma rokmi. Medzitým síce tento dodávateľ pre automobilový priemysel prešiel pod krídla nemeckého gigantu ZF, no vývoj novej technológie sa napriek tomu nezastavil. Spoločnosť verí, že vonkajší airbag je účinnou cestou, ako zmierniť následky kolízií. Testy ukázali, že pri bočnom náraze dokáže pohltiť až 30 % deštrukčnej energie, čo je v porovnaní s klasickým závesovým sidebagom v interiéri podstatne viac.

Vonkajší airbag môže totiž začať pracovať skôr ako vnútorný. Rozvinie sa ešte pred samotnou zrážkou, kým ten klasický až vtedy, keď dôjde k nárazu. Výhodou je aj väčší objem, čo znamená väčšiu plochu, ktorou príde do kontaktu s iným vozidlom. Pomáha tak rozložiť silu nárazu a uľahčí prácu absorpčným systémom v štruktúre skeletu karosérie a dverí. Navyše je kompatibilný s klasickými bočnými vankúšmi, ktoré majú za úlohu chrániť trup a hlavu. Umiestnený je ale na rozdiel od nich v prahoch vozidla.

Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To znamená, že bude
musieť odolávať vonkajším vplyvom. Na rozhodovanie o nafúknutí bude mať 
podstatne menej času ako klasický vnútorný sidebag.
Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To znamená, že bude musieť odolávať vonkajším vplyvom. Na rozhodovanie o nafúknutí bude mať podstatne menej času ako klasický vnútorný sidebag.
Autor: TRW

Čítajte viac

Znie to síce dobre, ale nová technológia má aj svoje problémové miesta. Väčší objem si napríklad vyžiadal použitie až dvoch plynových nafukovačov. Len tak sa dokáže rozvinúť na maximálny objem. A má na to podstatne menej času, ako vnútorný airbag. Navyše potrebuje veľmi spoľahlivý a výkonný softvér, ktorý dokáže rozoznať skutočné riziko bočnej kolízie pred falošnými poplachmi. Nemôže sa pritom spoliehať na klasické senzory, ktoré vydávajú povel na nafúknutie až po vzájomnom kontakte vozidiel.

Reagovať musí v predstihu a informácie získavať zo zdrojov asistenčných systémov, ktoré sledujú okolie vozidla vrátane pohybujúcich sa objektov. Napríklad ultrazvukových a laserových senzorov či kamier. Pred inžiniermi je teda ešte veľa práce. Šéf oddelenia bezpečnostných systémov ZF TWR, Steve Peterson, je ale optimista. „Pracuje na tom množstvo ľudí z automobilovej branže a technológia ide dopredu. Máme za sebou veľký kus roboty a som presvedčený, že to má zmysel. A to najmä pri malých autách.“

Kedy bude vonkajší airbag pripravený do výroby, neuviedol. Isté je, že projektu fúka do plachiet podpora zo strany Európskej únie, ktorá ho sčasti financuje, ale aj spolupráca so samotnými automobilkami. Veľkou mierou sa angažujú napríklad Seat a Volvo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

domov dôchodcov, pažítková 2

Umrelo 13 ľudí, úrady nenašli žiadne pochybenia

24.01.2017 20:00

Domov dôchodcov na Pažítkovej ulici v bratislavskom Ružinove má za sebou smutný mesiac. Od decembra mu zomrelo trinásť klientov.

donald trump, trump,

Trump rozhodol o obnove výstavby ekologicky sporných ropovodov

24.01.2017 19:49

Americký prezident Donald Trump exekutívnym príkazom rozhodol o pokračovanie výstavby sporného ropovodu Keystone XL.

Visla, Varšava

Aerolínie LOT rozšíria lety medzi Košicami a Varšavou

24.01.2017 19:15

Poľská letecká spoločnosť LOT necelý rok po otvorení leteckého spojenia medzi Košicami a Varšavou od leta pridá ďalšie lety.

Kohút, Sliepka

Počet prípadov vtáčej chrípky na Slovensku stúpa

24.01.2017 17:55

Počet potvrdených prípadov vtáčej chrípky na Slovensku stúpol na 23.