TRW: Bočné airbagy budú možno zvonka. Absorbujú 30 % nárazu!

Projekt bočných bezpečnostných vankúšov, ktoré by boli umiestnené z vonkajšej časti vozidla, má približne tri roky. Do série to síce ešte namierené nemá, ale samotná technológia pokročila.

TRW - vonkajší bočný airbag
Spoločnosť ZF TRW verí, že vonkajší bočný airbag bude v budúcnosti bežnou záležitosťou a že svoje uplatnenie nájde najmä v malých autách, ktoré ponúkajú nižšiu ochranu.
Autor:

Spoločnosť TRW predstavila koncept bočného bezpečnostného vankúša na Volve V40, ktorý by bol umiestnený z vonkajšej strany vozidla, už približne pred troma rokmi. Medzitým síce tento dodávateľ pre automobilový priemysel prešiel pod krídla nemeckého gigantu ZF, no vývoj novej technológie sa napriek tomu nezastavil. Spoločnosť verí, že vonkajší airbag je účinnou cestou, ako zmierniť následky kolízií. Testy ukázali, že pri bočnom náraze dokáže pohltiť až 30 % deštrukčnej energie, čo je v porovnaní s klasickým závesovým sidebagom v interiéri podstatne viac.

Vonkajší airbag môže totiž začať pracovať skôr ako vnútorný. Rozvinie sa ešte pred samotnou zrážkou, kým ten klasický až vtedy, keď dôjde k nárazu. Výhodou je aj väčší objem, čo znamená väčšiu plochu, ktorou príde do kontaktu s iným vozidlom. Pomáha tak rozložiť silu nárazu a uľahčí prácu absorpčným systémom v štruktúre skeletu karosérie a dverí. Navyše je kompatibilný s klasickými bočnými vankúšmi, ktoré majú za úlohu chrániť trup a hlavu. Umiestnený je ale na rozdiel od nich v prahoch vozidla.

Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To znamená, že bude
musieť odolávať vonkajším vplyvom. Na rozhodovanie o nafúknutí bude mať 
podstatne menej času ako klasický vnútorný sidebag.
Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To znamená, že bude musieť odolávať vonkajším vplyvom. Na rozhodovanie o nafúknutí bude mať podstatne menej času ako klasický vnútorný sidebag.
Autor: TRW

Čítajte viac

Znie to síce dobre, ale nová technológia má aj svoje problémové miesta. Väčší objem si napríklad vyžiadal použitie až dvoch plynových nafukovačov. Len tak sa dokáže rozvinúť na maximálny objem. A má na to podstatne menej času, ako vnútorný airbag. Navyše potrebuje veľmi spoľahlivý a výkonný softvér, ktorý dokáže rozoznať skutočné riziko bočnej kolízie pred falošnými poplachmi. Nemôže sa pritom spoliehať na klasické senzory, ktoré vydávajú povel na nafúknutie až po vzájomnom kontakte vozidiel.

Reagovať musí v predstihu a informácie získavať zo zdrojov asistenčných systémov, ktoré sledujú okolie vozidla vrátane pohybujúcich sa objektov. Napríklad ultrazvukových a laserových senzorov či kamier. Pred inžiniermi je teda ešte veľa práce. Šéf oddelenia bezpečnostných systémov ZF TWR, Steve Peterson, je ale optimista. „Pracuje na tom množstvo ľudí z automobilovej branže a technológia ide dopredu. Máme za sebou veľký kus roboty a som presvedčený, že to má zmysel. A to najmä pri malých autách.“

Kedy bude vonkajší airbag pripravený do výroby, neuviedol. Isté je, že projektu fúka do plachiet podpora zo strany Európskej únie, ktorá ho sčasti financuje, ale aj spolupráca so samotnými automobilkami. Veľkou mierou sa angažujú napríklad Seat a Volvo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Autá a vek

Check24: Najstarších zákazníkov má Jaguar, najmladších Seat

29.06.2016 16:00

Ako je to s vekom a s výberom značky? Platia naozaj povery a starčekoch v Mercedesoch mladíkoch v Alfách Romeách? Viac svetla do tejto oblasti prináša štatistika nemeckej spoločnosti Check24. Vychádza z desiatok tisícov poistných zmlúv.

Alfa Romeo

Alfa mieri vyššie. Vlajková loď vznikne z Giulie

27.06.2016 19:00

Zdá sa, že Alfa Romeo svitá na lepšie časy. Po ambicióznom sedane Giulia, ktorý práve prichádza do predaja, je budúci rok na rade crossover Stelvio, neskôr nová Giulietta a nakoniec aj model vyššej strednej triedy.

VW - logo TDI

Nielen Volvo, ale aj VW uvažuje nad koncom dieslov

27.06.2016 16:00

Šéf Volva už verejne vyhlásil, že v naftových motoroch budúcnosť nevidí. A od jeho názoru nie je ďaleko ani nová hlava koncernu VW Matthias Müller.

Fico

Fico: Je správne, že sme počkali so schvaľovaním programu predsedníctva

29.06.2016 19:02

Premiér Robert Fico považuje za veľmi správe, že Slovensko počkalo so schvaľovaním programu predsedníctva v Rade EÚ až na posledný možný dátum, a to štvrtok 30. júna.

Charlie Hebdo, karikatúry, Paríž, Francúzsko, teroristický útok, týždenník, redakcia, islamisti

Charlie Hebdo opäť čelí vyhrážkam smrťou

29.06.2016 18:54

Francúzsky satirický časopis Charlie Hebdo opäť dostáva anonymné správy, ktorých autori hrozia jeho zamestnancom ďalším zabíjaním.

Andrzej Duda, Andrej Kiska

Kiska a Duda hovorili o spolupráci aj o EÚ

29.06.2016 17:18

Rozšírenie spolupráce medzi krajinami ale aj súčasné zahraničnopolitické udalosti boli hlavnými témami stretnutia Andreja Kisku a Andrzeja Dudu.

Joaquin Guzman, El Chapo

Mexický súd pozastavil vydanie narkobaróna Guzmána do USA

29.06.2016 16:57

Vydanie mexického drogového bossa Joaquína Guzmána do Spojených štátov sa môže pretiahnuť o mnoho mesiacov potom, čo mexický súd pozastavil proces extradície.