Dieselgate: V USA má VW nôž na krku. Riešenie chcú tento mesiac

Koncern Volkswagen nemá v USA stále schválený plán nápravy kauzy emisne zmanipulovaných naftových áut. Federálny súd teraz však priostril. Definitívne karty musí automobilka vyložiť na stôl 24. marca.

07.03.2016 23:30
VW - motor TDI oprava Foto:
Ak nenájde koncern VW v USA uspokojivé riešenie nápravy áut dotknutých kauzou Dieselgate, hrozí mu spätné odkúpenie všetkých dotknutých áut. Za Atlantikom ich jazdí približne 600-tisíc.
debata (2)

Aféra Dieselgate odštartovala vlani v októbri v USA a až následne sa preniesla do Európy. A hoci sa za Atlantikom týka „len“ 600 000 naftových vozidiel, čo je oproti miliónom postihnutých vozidiel v Európe zanedbateľné množstvo, zdá sa, že práve v USA bude mať koncern VW najväčšie problémy s nápravou. Kým totiž na starom kontinente už má schválený postup zvolávacej akcie vozidiel s motormi TDI EA 189 aj postup ich úpravy, Američania navrhnuté zmeny považujú za nedostatočné.

Zastavená je aj výroba naftových modelov pre USA a tiež predaj niektorých naftových áut, dokonca aj s motormi normy Euro 6. Naposledy odmietli návrh americké orgány v januári, najmä organizácia California Air Review Board (CARB), pretože považovali plán Volkswagenu za nekompletný a úpravy za príliš chabé na to, aby uviedol vozidlá do stavu v súlade s legislatívou. Odvtedy sa však nič zásadné nezmenilo, a tak Američanom začína dochádzať trpezlivosť. Federálny sudca Charles Breyer dal automobilke nôž na krk.

Podľa jeho rozhodnutia musí VW odovzdať definitívny návrh do 24. marca. „Pol roka je dostatočne dlhý čas na zistenie, či je to problém riešiteľný, alebo nie“. Nad autami, ktoré emitujú až 40-krát viac oxidu dusíka, ako pripúšťa norma, sa tak sťahujú čierne mračná. Právnik Robert Giuffra, ktorý zastupuje Volkswagen, sa zas vyjadril, že automobilka sa v snahe dosiahnuť dohodu s ministerstvom spravodlivosti, agentúrou pre ochranu životného prostredia (EPA) a s kalifornskou organizáciou CARB pokročila, pričom všetko rieši tak rýchlo, ako je to možné.

Volkswagen sa tým snaží odvrátiť čierny scenár hroziaceho spätného odkúpenia dotknutých naftových vozidiel, ktorý by stál miliardy dolárov. Ak sa však aj skončí spor dohodou, dôsledky pre koncern budú dramatické. Podľa Giuffru nebude rozhodnutie pre spoločnosť Volkswagen výhodné. Sám šéf VW Group Matthias Muller pripustil, že kauza bude stáť koncern oveľa viac, ako sa pôvodne predpokladalo, a že suma okolo 25 miliárd eur, vyčlenená na zvládnutie emisného podvodu, nakoniec stačiť nebude.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #USA #VW #Diselgate
Články podľa značiek