Autopilot Google nabúral. Elektronika neodhadla situáciu

Autonómne autá spoločnosti Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Počas nich sa dostali aj do problémov. Všetky oficiálne zaznamenané havárie boli však zatiaľ spôsobené ľudskou chybou samotného šoféra alebo inými účastníkmi premávky. Až doteraz.

Google - autonómne auto
Autonómne vozidlo Google sa pri obchádzaní prekážky dostalo do kontaktu s autobusom, ktorý šiel v rovnakom smere vo vedľajšom prúde rýchlosťou približne 25 km/h.
Autor:

Softvérový gigant Google, ktorý vyvíja autá s autonómnym riadením, sa nedávno pochválil štatistikami nehodovosti svojich testovacích vozidiel. Prototypy najazdili za šesť rokov už 2,74 milióna kilometrov, z toho 1,6 v plne autonómnom režime. Za celý čas vraj došlo len k jedenástim malým nehodám bez vážnejších následkov. Podľa Chrisa Urmsona, šéfa projektu autopilotov, išlo o nehody, ktoré sa odohrali do rýchlosti 16 km/h a žiadna z nich nešla na konto samotného systému riadenia.

Vinu pripísal Goole iným účastníkom premávky alebo testovacím šoférom, ktorí spôsobili nehodu v režime, keď vozidlo riadili s vypnutým autopilotom. Do štatistík sú teda započítané aj nehody autonómnych prototypov v manuálnom režime. Najčastejšie sú vraj kolízie, keď do autonómneho vozidla nabúra niekto zozadu, najmä na diaľnici, čo je napokon štatisticky opodstatnené. Celkovo bolo takýchto nehôd sedem. Podľa Urmsona sa dokázali vozidlá vyrovnať aj s neštandardnými situáciami.Až doteraz.

Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7
milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autor: Google

Čítajte viac

V Kalifornii sa totiž 14. februára stala prvá oficiálna dopravná nehoda autonómneho vozidla, pri ktorej Google priznal chybu autopilota. Incident sa odohral na bulváre El Camino Real, kde Lexus RX vybavený autopilotom Google, jazdiaci v pravom prúde, zaregistroval prekážku v podobe vriec s pieskom, ktoré zakrývali kanál. Vozidlo najprv zastavilo, nechalo prejsť niekoľko áut a potom sa rozhodlo prekážku obísť. Počítalo s tým, že autobus mestskej hromadnej dopravy, ktorý sa blížil rýchlosťou približne 25 km/h, mu dá prednosť. Nestalo sa ale.

Autonómny Lexus tak vošiel do dráhy autobusu, ktorého vodič už nemal dosť času na reakciu. A nezareagoval ani vodič autonómneho auta, ktorý musí byť vždy prítomný. Vozidlo Google nabúralo do pravej časti autobusu v rýchlosti približne 5 km/h. Samozrejme, nešlo o žiadnu vážnu nehodu. Skončilo to iba pokrčeným plechom, no incident otvoril opäť otázky o bezpečnosti autopilotov. „Je to klasický prípad rozhodovania, ktoré je normálnou súčasťou premávky. Všetci sa snažíme predpokladať, čo budú robiť ostatní. V tomto prípade je ale vina na našej strane,“ priznal Google vo svojej správe k incidentu.

Reakcie odporcov robotických áut na seba nenechali dlho čakať. John Simson, riaditeľ organizácie Consumer Watchdog povedal, že táto nehoda je len ďalším dôkazom toho, že autonómne autá nie sú ešte pripravené na samostatnú jazdu a že vodič musí mať možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Táto podmienka bola síce splnená, ale vodič Lexusu predpokladal, podobne ako autopilot, že autobus spomalí a nechá vozidlo prekážku obísť. Takže mozog autopilota reagoval podobne ako človek. To ale jeho vinu nijako neospravedlňuje.

Preto Google upraví algoritmus tak, aby si bolo vozidlo vedomé toho, že veľké autá, ako autobusy či kamióny, dávajú dobrovoľne prednosť iným účastníkom premávky menej často ako tie malé. To by malo v budúcnosti zabrániť podobným nehodám. Kritici však poukazujú na to, že hlásenie nehôd autonómnych vozidiel je v Kalifornii povinné len od septembra 2014 a že stále neexistuje žiadny nástroj, ktorým by sa dalo overiť, či bolo nehôd naozaj toľko, koľko Google priznal. Takže nie je isté ani to, a že v tomto prípade išlo o prvú chybu autopilota.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Porsche 989 - projekt 1989

Porsche 989: 'Panamera' bola hotová už v roku 1989. Bez šance

23.07.2016 07:00

Len pred pár týždňami predstavilo Porsche druhú generáciu Panamery. Tá prvá prišla v roku 2009. Lenže nechýbalo veľa a mohla tu byť o 20 rokov skôr.

Škoda Kodiaq - Tour de France

Škoda Kodiaq: Nové SUV už na Tour de France. Ale s kamuflážou

22.07.2016 19:00

Dlhoočakávané veľké SUV z Mladej Boleslavi absolvuje svoj prvý verejný debut už v nedeľu 24. júla. V záverečnej etape privedie do cieľa pelotón najslávnejších cyklistických pretekov Tour de France.

Colas Wattway - solárne články

Colas: Cesty môžu vyrábať solárnu energiu. Pre celé mestá

22.07.2016 12:00

Francúzska spoločnosť Colas prichádza so solárnymi panelmi Wattway, ktoré môžu byť inštalované priamo na cesty. Má to obrovskú výhodu. Nezaberajú iné plochy.

Otvorenie D1 - šesť pruhov

Premávka na D1 v Bratislave za polrok vzrástla o päť percent

25.07.2016 18:08

Intenzita dopravy na diaľnici D1 v Bratislave v prvom polroku tohto roka vzrástla zhruba o 5 % oproti rovnakému obdobiu vlaňajška.

Kuchajda, kúpalisko

Z bratislavského jazera Kuchajda vytiahli mŕtveho muža

25.07.2016 17:01

Z bratislavského jazera Kuchajda vytiahli poobede telo mŕtveho muža doposiaľ neznámej totožnosti.

Volkswagen Phaeton

Brusel tlačí na Volkswagen, aby odškodnil aj zákazníkov v Európe

25.07.2016 16:30

Európska komisia spolupracuje s organizáciami na ochranu práv spotrebiteľov v snahe prinútiť Volkswagen odškodniť zákazníkov z EÚ.

utečenci, Macedónsko, Grécko

Rakúšania, Maďari a Europol rozbili sieť prevádzajúcu migrantov

25.07.2016 16:19

Rakúske a maďarské úrady v spolupráci s Europolom odhalili prevádzačskú sieť, ktorá pašovala migrantov cez hranice. Trasy viedli aj cez Slovensko.