Autopilot Google nabúral. Elektronika neodhadla situáciu

Autonómne autá spoločnosti Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Počas nich sa dostali aj do problémov. Všetky oficiálne zaznamenané havárie boli však zatiaľ spôsobené ľudskou chybou samotného šoféra alebo inými účastníkmi premávky. Až doteraz.

Google - autonómne auto
Autonómne vozidlo Google sa pri obchádzaní prekážky dostalo do kontaktu s autobusom, ktorý šiel v rovnakom smere vo vedľajšom prúde rýchlosťou približne 25 km/h.
Autor:

Softvérový gigant Google, ktorý vyvíja autá s autonómnym riadením, sa nedávno pochválil štatistikami nehodovosti svojich testovacích vozidiel. Prototypy najazdili za šesť rokov už 2,74 milióna kilometrov, z toho 1,6 v plne autonómnom režime. Za celý čas vraj došlo len k jedenástim malým nehodám bez vážnejších následkov. Podľa Chrisa Urmsona, šéfa projektu autopilotov, išlo o nehody, ktoré sa odohrali do rýchlosti 16 km/h a žiadna z nich nešla na konto samotného systému riadenia.

Vinu pripísal Goole iným účastníkom premávky alebo testovacím šoférom, ktorí spôsobili nehodu v režime, keď vozidlo riadili s vypnutým autopilotom. Do štatistík sú teda započítané aj nehody autonómnych prototypov v manuálnom režime. Najčastejšie sú vraj kolízie, keď do autonómneho vozidla nabúra niekto zozadu, najmä na diaľnici, čo je napokon štatisticky opodstatnené. Celkovo bolo takýchto nehôd sedem. Podľa Urmsona sa dokázali vozidlá vyrovnať aj s neštandardnými situáciami.Až doteraz.

Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7
milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autor: Google

Čítajte viac

V Kalifornii sa totiž 14. februára stala prvá oficiálna dopravná nehoda autonómneho vozidla, pri ktorej Google priznal chybu autopilota. Incident sa odohral na bulváre El Camino Real, kde Lexus RX vybavený autopilotom Google, jazdiaci v pravom prúde, zaregistroval prekážku v podobe vriec s pieskom, ktoré zakrývali kanál. Vozidlo najprv zastavilo, nechalo prejsť niekoľko áut a potom sa rozhodlo prekážku obísť. Počítalo s tým, že autobus mestskej hromadnej dopravy, ktorý sa blížil rýchlosťou približne 25 km/h, mu dá prednosť. Nestalo sa ale.

Autonómny Lexus tak vošiel do dráhy autobusu, ktorého vodič už nemal dosť času na reakciu. A nezareagoval ani vodič autonómneho auta, ktorý musí byť vždy prítomný. Vozidlo Google nabúralo do pravej časti autobusu v rýchlosti približne 5 km/h. Samozrejme, nešlo o žiadnu vážnu nehodu. Skončilo to iba pokrčeným plechom, no incident otvoril opäť otázky o bezpečnosti autopilotov. „Je to klasický prípad rozhodovania, ktoré je normálnou súčasťou premávky. Všetci sa snažíme predpokladať, čo budú robiť ostatní. V tomto prípade je ale vina na našej strane,“ priznal Google vo svojej správe k incidentu.

Reakcie odporcov robotických áut na seba nenechali dlho čakať. John Simson, riaditeľ organizácie Consumer Watchdog povedal, že táto nehoda je len ďalším dôkazom toho, že autonómne autá nie sú ešte pripravené na samostatnú jazdu a že vodič musí mať možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Táto podmienka bola síce splnená, ale vodič Lexusu predpokladal, podobne ako autopilot, že autobus spomalí a nechá vozidlo prekážku obísť. Takže mozog autopilota reagoval podobne ako človek. To ale jeho vinu nijako neospravedlňuje.

Preto Google upraví algoritmus tak, aby si bolo vozidlo vedomé toho, že veľké autá, ako autobusy či kamióny, dávajú dobrovoľne prednosť iným účastníkom premávky menej často ako tie malé. To by malo v budúcnosti zabrániť podobným nehodám. Kritici však poukazujú na to, že hlásenie nehôd autonómnych vozidiel je v Kalifornii povinné len od septembra 2014 a že stále neexistuje žiadny nástroj, ktorým by sa dalo overiť, či bolo nehôd naozaj toľko, koľko Google priznal. Takže nie je isté ani to, a že v tomto prípade išlo o prvú chybu autopilota.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Cadillac ELR - koniec produkcie

Cadillac ELR: Koniec luxusného 'Voltu'. Linky zastali už vo februári

26.05.2016 16:00

Osud elektrického Cadillacu je definitívne spečatený. Mix ekológie a luxusu na zákazníkov jednoducho nezabral. Nepomohlo zníženie ceny ani zvýšenie výkonu. Odchádza do histórie.

TVR - 2018

TVR: Nové kupé je zas o krôčik bližšie k realite

26.05.2016 12:00

Britský výrobca kultových kupé plánuje veľký comeback. Nové snímky naznačujú dizajn aj konštrukciu nového karbónového modelu s atmosférickým 8-valcom.

Scania - hybridné kamióny

Švédi spustia testy elektrických kamiónov. Jazdia ako trolejbusy

25.05.2016 12:00

Po Kalifornii, kde už testujú na 30 km dlhom úseku elektrifikovanú diaľnicu pre hybridné kamióny, spustí testy aj Švédsko. Onedlho odovzdajú totiž pri meste Gavle do skúšobnej prevádzky časť diaľnice E16, kde budú upravené kamióny čerpať energiu z trolejového vedenia.

Igor Matovič, Richard Sulík

SaS a OĽaNO vytvárajú Opozičnú radu

27.05.2016 12:04

Strana Sloboda a Solidarita a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti podpísali opozičnú dohodu, na základe ktorej vznikne Opozičná rada.

Tankovanie, nafta, benzín

Ropa ide hore, nasledovať budú ceny na pumpách

27.05.2016 12:00

Po siedmich mesiacoch sa ceny ropy opäť vyšplhali nad úroveň 50 dolárov za barel a zdá sa, že rast bude pokračovať aj v najbližších týždňoch.

vlada, lajcak

Kto podporí Lajčáka v boji o kreslo šéfa OSN?

27.05.2016 12:00

Slovensko vysiela do boja o post generálneho tajomníka OSN veľmi kvalitného kandidáta. Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák ním určite je.

Gabriela Matečná

Matečná odvolala šéfa centra NPPC za nezvládnutý geoportál

27.05.2016 11:57

Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná zistila zlyhania pri príprave systému geopriestorového formulára žiadostí.