Autopilot Google nabúral. Elektronika neodhadla situáciu

Autonómne autá spoločnosti Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Počas nich sa dostali aj do problémov. Všetky oficiálne zaznamenané havárie boli však zatiaľ spôsobené ľudskou chybou samotného šoféra alebo inými účastníkmi premávky. Až doteraz.

Google - autonómne auto
Autonómne vozidlo Google sa pri obchádzaní prekážky dostalo do kontaktu s autobusom, ktorý šiel v rovnakom smere vo vedľajšom prúde rýchlosťou približne 25 km/h.
Autor:

Softvérový gigant Google, ktorý vyvíja autá s autonómnym riadením, sa nedávno pochválil štatistikami nehodovosti svojich testovacích vozidiel. Prototypy najazdili za šesť rokov už 2,74 milióna kilometrov, z toho 1,6 v plne autonómnom režime. Za celý čas vraj došlo len k jedenástim malým nehodám bez vážnejších následkov. Podľa Chrisa Urmsona, šéfa projektu autopilotov, išlo o nehody, ktoré sa odohrali do rýchlosti 16 km/h a žiadna z nich nešla na konto samotného systému riadenia.

Vinu pripísal Goole iným účastníkom premávky alebo testovacím šoférom, ktorí spôsobili nehodu v režime, keď vozidlo riadili s vypnutým autopilotom. Do štatistík sú teda započítané aj nehody autonómnych prototypov v manuálnom režime. Najčastejšie sú vraj kolízie, keď do autonómneho vozidla nabúra niekto zozadu, najmä na diaľnici, čo je napokon štatisticky opodstatnené. Celkovo bolo takýchto nehôd sedem. Podľa Urmsona sa dokázali vozidlá vyrovnať aj s neštandardnými situáciami.Až doteraz.

Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7
milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autor: Google

Čítajte viac

V Kalifornii sa totiž 14. februára stala prvá oficiálna dopravná nehoda autonómneho vozidla, pri ktorej Google priznal chybu autopilota. Incident sa odohral na bulváre El Camino Real, kde Lexus RX vybavený autopilotom Google, jazdiaci v pravom prúde, zaregistroval prekážku v podobe vriec s pieskom, ktoré zakrývali kanál. Vozidlo najprv zastavilo, nechalo prejsť niekoľko áut a potom sa rozhodlo prekážku obísť. Počítalo s tým, že autobus mestskej hromadnej dopravy, ktorý sa blížil rýchlosťou približne 25 km/h, mu dá prednosť. Nestalo sa ale.

Autonómny Lexus tak vošiel do dráhy autobusu, ktorého vodič už nemal dosť času na reakciu. A nezareagoval ani vodič autonómneho auta, ktorý musí byť vždy prítomný. Vozidlo Google nabúralo do pravej časti autobusu v rýchlosti približne 5 km/h. Samozrejme, nešlo o žiadnu vážnu nehodu. Skončilo to iba pokrčeným plechom, no incident otvoril opäť otázky o bezpečnosti autopilotov. „Je to klasický prípad rozhodovania, ktoré je normálnou súčasťou premávky. Všetci sa snažíme predpokladať, čo budú robiť ostatní. V tomto prípade je ale vina na našej strane,“ priznal Google vo svojej správe k incidentu.

Reakcie odporcov robotických áut na seba nenechali dlho čakať. John Simson, riaditeľ organizácie Consumer Watchdog povedal, že táto nehoda je len ďalším dôkazom toho, že autonómne autá nie sú ešte pripravené na samostatnú jazdu a že vodič musí mať možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Táto podmienka bola síce splnená, ale vodič Lexusu predpokladal, podobne ako autopilot, že autobus spomalí a nechá vozidlo prekážku obísť. Takže mozog autopilota reagoval podobne ako človek. To ale jeho vinu nijako neospravedlňuje.

Preto Google upraví algoritmus tak, aby si bolo vozidlo vedomé toho, že veľké autá, ako autobusy či kamióny, dávajú dobrovoľne prednosť iným účastníkom premávky menej často ako tie malé. To by malo v budúcnosti zabrániť podobným nehodám. Kritici však poukazujú na to, že hlásenie nehôd autonómnych vozidiel je v Kalifornii povinné len od septembra 2014 a že stále neexistuje žiadny nástroj, ktorým by sa dalo overiť, či bolo nehôd naozaj toľko, koľko Google priznal. Takže nie je isté ani to, a že v tomto prípade išlo o prvú chybu autopilota.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Alfa Romeo Stelvio - montáž

Alfa Romeo Stelvio na prvých fotkách. Ale vo výrobe

27.09.2016 19:00

Premiéra prvého SUV od Alfy Romeo sa pomaly blíži. Stelvio však stále zahaľuje prísne informačné embargo. Napriek tomu tu máme prvé snímky.

Beipanjiang - najvýšší most na svete

Číňania postavili najvyšší most. Vznáša sa 565 m nad zemou!

26.09.2016 18:00

To, že z desiatich najvyšších mostov sveta je osem v Číne, iste neprekvapí. Prekvapí však, že tie doterajšie neboli dosť vysoké. Už čoskoro ich prekoná gigant Beipanjiang.

BMW 5 - 2017

BMW 5: Parížska premiéra neistá, bezpečnosť áno

26.09.2016 12:00

Mníchov prezrádza informácie o novej generácii BMW 5. Či sa však ukáže už o pár dní pod Eiffelovkou, nie je isté. Každopádne dostane poloautomatické riadenie a výstrahu pred križujúcimi autami.

počítač, informačné technológie, vírus, hacker,

Hackeri napadli mobily amerických demokratov

27.09.2016 22:08

Zahraničné hackeri pravdepodobne napadli mobilné telefóny niektorých predstaviteľov americkej Demokratickej strany. Je o tom presvedčeá FBI.

zhromaždenie, chceme lepšiu krajinu

Chceme lepšiu krajinu: Na Námestí SNP protestovali aj známe osobnosti

27.09.2016 20:20

Okolo 500 ľudí sa zišlo v utorok večer na bratislavskom Námesti SNP s heslom "Chceme lepšiu krajinu!". Medzi osobnosťami, ktoré vystúpili na pódiu, nechýbali Milan Kňažko či Richard Stanke.

žena, práca, kancelária

V Poľsku sa chystá štrajk žien pre potraty

27.09.2016 19:09

Zatiaľ viac ako 30 000 Poliek prisľúbilo, že sa budúci pondleok zapojí do "výstražného štrajku žien" na protest proti chystanému sprísneniu protipotratového zákona.

Miroslav Lajčák

Výber generálneho tajomníka OSN vrcholí, Lajčák si verí

27.09.2016 18:12

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák vstupuje do záverečnej fázy voľby generálneho tajomníka Organizácie Spojených národov spokojný.