Autopilot Google nabúral. Elektronika neodhadla situáciu

Autonómne autá spoločnosti Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Počas nich sa dostali aj do problémov. Všetky oficiálne zaznamenané havárie boli však zatiaľ spôsobené ľudskou chybou samotného šoféra alebo inými účastníkmi premávky. Až doteraz.

Google - autonómne auto
Autonómne vozidlo Google sa pri obchádzaní prekážky dostalo do kontaktu s autobusom, ktorý šiel v rovnakom smere vo vedľajšom prúde rýchlosťou približne 25 km/h.
Autor:

Softvérový gigant Google, ktorý vyvíja autá s autonómnym riadením, sa nedávno pochválil štatistikami nehodovosti svojich testovacích vozidiel. Prototypy najazdili za šesť rokov už 2,74 milióna kilometrov, z toho 1,6 v plne autonómnom režime. Za celý čas vraj došlo len k jedenástim malým nehodám bez vážnejších následkov. Podľa Chrisa Urmsona, šéfa projektu autopilotov, išlo o nehody, ktoré sa odohrali do rýchlosti 16 km/h a žiadna z nich nešla na konto samotného systému riadenia.

Vinu pripísal Goole iným účastníkom premávky alebo testovacím šoférom, ktorí spôsobili nehodu v režime, keď vozidlo riadili s vypnutým autopilotom. Do štatistík sú teda započítané aj nehody autonómnych prototypov v manuálnom režime. Najčastejšie sú vraj kolízie, keď do autonómneho vozidla nabúra niekto zozadu, najmä na diaľnici, čo je napokon štatisticky opodstatnené. Celkovo bolo takýchto nehôd sedem. Podľa Urmsona sa dokázali vozidlá vyrovnať aj s neštandardnými situáciami.Až doteraz.

Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7
milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autonómne vozidlá Google majú najazdených už viac ako 2,7 milióna testovacích kilometrov. Z toho 1,6 v autonómnom režime.
Autor: Google

Čítajte viac

V Kalifornii sa totiž 14. februára stala prvá oficiálna dopravná nehoda autonómneho vozidla, pri ktorej Google priznal chybu autopilota. Incident sa odohral na bulváre El Camino Real, kde Lexus RX vybavený autopilotom Google, jazdiaci v pravom prúde, zaregistroval prekážku v podobe vriec s pieskom, ktoré zakrývali kanál. Vozidlo najprv zastavilo, nechalo prejsť niekoľko áut a potom sa rozhodlo prekážku obísť. Počítalo s tým, že autobus mestskej hromadnej dopravy, ktorý sa blížil rýchlosťou približne 25 km/h, mu dá prednosť. Nestalo sa ale.

Autonómny Lexus tak vošiel do dráhy autobusu, ktorého vodič už nemal dosť času na reakciu. A nezareagoval ani vodič autonómneho auta, ktorý musí byť vždy prítomný. Vozidlo Google nabúralo do pravej časti autobusu v rýchlosti približne 5 km/h. Samozrejme, nešlo o žiadnu vážnu nehodu. Skončilo to iba pokrčeným plechom, no incident otvoril opäť otázky o bezpečnosti autopilotov. „Je to klasický prípad rozhodovania, ktoré je normálnou súčasťou premávky. Všetci sa snažíme predpokladať, čo budú robiť ostatní. V tomto prípade je ale vina na našej strane,“ priznal Google vo svojej správe k incidentu.

Reakcie odporcov robotických áut na seba nenechali dlho čakať. John Simson, riaditeľ organizácie Consumer Watchdog povedal, že táto nehoda je len ďalším dôkazom toho, že autonómne autá nie sú ešte pripravené na samostatnú jazdu a že vodič musí mať možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Táto podmienka bola síce splnená, ale vodič Lexusu predpokladal, podobne ako autopilot, že autobus spomalí a nechá vozidlo prekážku obísť. Takže mozog autopilota reagoval podobne ako človek. To ale jeho vinu nijako neospravedlňuje.

Preto Google upraví algoritmus tak, aby si bolo vozidlo vedomé toho, že veľké autá, ako autobusy či kamióny, dávajú dobrovoľne prednosť iným účastníkom premávky menej často ako tie malé. To by malo v budúcnosti zabrániť podobným nehodám. Kritici však poukazujú na to, že hlásenie nehôd autonómnych vozidiel je v Kalifornii povinné len od septembra 2014 a že stále neexistuje žiadny nástroj, ktorým by sa dalo overiť, či bolo nehôd naozaj toľko, koľko Google priznal. Takže nie je isté ani to, a že v tomto prípade išlo o prvú chybu autopilota.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Alfa Romeo

Alfa mieri vyššie. Vlajková loď vznikne z Giulie

27.06.2016 19:00

Zdá sa, že Alfa Romeo svitá na lepšie časy. Po ambicióznom sedane Giulia, ktorý práve prichádza do predaja, je budúci rok na rade crossover Stelvio, neskôr nová Giulietta a nakoniec aj model vyššej strednej triedy.

VW - logo TDI

Nielen Volvo, ale aj VW uvažuje nad koncom dieslov

27.06.2016 16:00

Šéf Volva už verejne vyhlásil, že v naftových motoroch budúcnosť nevidí. A od jeho názoru nie je ďaleko ani nová hlava koncernu VW Matthias Müller.

Cortege - limuzína pre Putina

Cortege: Toto je limuzína pre Putina. Unikli patentové snímky!

25.06.2016 07:00

Z patentového úradu unikli snímky finálneho dizajnu projektu Cortege. Nejde o nič iné ako o novú ruskú prezidentskú limuzínu, ktorá má doraziť do Kremľa najneskôr v roku 2018. Musí stihnúť Putina.

Turecko, letisko, útok

Útok na letisku v Istanbule si vyžiadal najmenej 28 mŕtvych

28.06.2016 21:47, aktualizované: 23:35

Najmenej 28 mŕtvych a desiatky zranených si vyžiadal večerný bombový útok dvoch samovražedných atentátnikov na Atatürkovo letisko v Istanbule.

dolár, USA

Briti môžu predbehnúť EÚ, mať s USA vlastnú obchodnú dohodu

28.06.2016 20:00

Republikánsky šéf americkej Snemovne reprezentantov Paul Ryan vyzval, aby USA viedli súbežné rokovania s Európskou úniou a s Britániou o dohode TTIP.

Andrej Hrnčiar, Radoslav Procházka

Bude Brecely novým šéfom Siete?

28.06.2016 20:00

Budúcnosť Radoslava Procházku na čele Siete je neistá. Doteraz neprezradil, či na mimoriadnom sneme v Trnave opäť zabojuje o predsednícku stoličku.

Elektrina

Na veľkej investícii vo Vojanskej elektrárni sa stále pracuje

28.06.2016 19:35

Na investícii spoločnosti Theta Energy Group za 700 miliónov amerických dolárov v areáli tepelnej elektrárne vo Vojanoch sa stále pracuje.