Avtoros Šaman: Ruský kolos má miesto pásov kolesá. A je ich osem

Toto je ďalší neuveriteľný ruský terénny stroj. Jeho osem hnaných a riadených kolies si trúfne na najťažší terén. A neničí cesty tak ako pásové vozidlá.

Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra. Jeho osem kolies
nepozná prekážky. Fingujú takmer ako pásy, no neničia podklad.
Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra. Jeho osem kolies nepozná prekážky. Fingujú takmer ako pásy, no neničia podklad.
Autor: Avtoros

Rusko je z dôvodu zlej infraštruktúry a obrovskej rozlohy producentom asi tých najextrémnejších terénnych áut. Sklopiť zrak pred nimi musí aj americky Hummer či šesťkolesový Mercedes-Benz G 6×6. Chcete príklad? Avtoros Šaman 8×8 All Terrain Vehicle si trúfa na podmienky, ktoré bežne zvládajú len pásové vozidlá. V porovnaní s nimi však jeho osem kolies neničí terén a robí ho omnoho komfortnejším a obratnejším na pevných povrchoch. Takže ani diaľkové presuny po bežných cestách nie sú prekážkou.

Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených nápravách. Tie
sa môžu natáčať súhlasne alebo protismerne.
Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených nápravách. Tie sa môžu natáčať súhlasne alebo protismerne.
Autor: Avtoros

Šaman je skutočný kolos. Na dĺžku má 6,3, na výšku 2,7 a na šírku neskutočných 2,5 metra. Pri tomto formáte neprekvapí ani hmotnosť štyroch ton a ani to, že zvládne 1 500 kg nákladu. Bližšie má tak k svetu nákladných áut ako k tým bežným. A to by chcelo poriadnu porciu výkonu. Lenže práve tu je Šaman v nevýhode. Jeho trojlitrový turbodiesel Iveco F1C má totiž v základnej verzii iba 146 koní, teda necelých 110 kW. Ani krútiacim momentom 350 Nm neprekonáva to, čo dnes môžete mať napríklad v Golfe. A čo je prekvapivé, spojený je s manuálnou prevodovkou ZF 6 S 400, hoci automat je pre off-roady nepochybne lepšou voľbou.

Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri McLarene F1.
Spracovanie interiéru si zaslúži pochvalu.
Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri McLarene F1. Spracovanie interiéru si zaslúži pochvalu.
Autor: Avtoros

V takomto prípade dosiahne Šaman 8×8 maximálnu rýchlosť len 74 km/h. V ponuke sú aj silnejšie verzie tohto motora s výkonom 178 alebo 240 koní (130, 176 kW). Potom by sa už mohol Šaman priblížiť aj napriek mamutej hmotnosti a zúfalej aerodynamiky aspoň k okresnej deväťdesiatke. Lenže jeho úlohou nie je jazdiť po cestách. Kráľom sa stáva až mimo nich. A nielen z dôvodu redukčnej prevodovky. Terénnymi parametrami doslova vyráža dych. Zvláda stúpanie 45 a bočný náklon 47 stupňov aj vodné prekážky s neobmedzenou hĺbkou. Je totiž obojživelníkom schopný plávať. O záber sa starajú široké pneumatiky s nízkym tlakom, ktoré si poradia sa snehom aj inými sypkými povrchmi. Vo vode fungujú zas ako pádla.

Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie totiž
plávať.
Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie totiž plávať.
Autor: Avtoros

Čítajte viac

A problém nemá ani s obratnosťou. Jeho tajomstvom sú totiž riadené nápravy, a to všetky štyri. Pre Šaman ich vyvinul UAZ. Hydraulika dokáže natáčať kolesá v troch režimoch. Cestnom On-Road, keď sú riadené len predné nápravy, režime Off-Road, keď sa zadné kolesá natáčajú v protismere predných, a režime Crab, keď sa všetky kolesá natáčajú súhlasne. To umožňuje buď zmenšiť polomer zatáčania alebo čiastočný pohyb do strán čo je v teréne nepochybne veľká výhoda. Interiér zvládne odviezť šesť cestujúcich v samostatných sedadlách plus vodiča, ktorý sedí v osi vozidla. Zákazníci však môžu voliť aj praktickejšiu verziu s postrannými lavicami, ktorá zvýši počet prepravovaných osôb na deväť.

Do kabíny sa však vchádza len troma dverami. Dvoma bočnými v úzkom priestore medzi dvoma pármi náprav alebo dverami v zadnej časti. Vzhľadom na manufaktúrnu výrobu je možné poskytnúť aj ďalšie verzie, napríklad nákladnú. Produkcia jedného kusu Šamanu si vyžiada štyri mesiace práce. Napriek tomu má stáť len okolo 100 000 eur, čo je naozaj prekvapivo málo. Ani dvojnásobná cena by nemusela byť neakceptovateľná.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Porsche Cayenne Coupé - ilustrácia

Porsche Cayenne Coupé: O športovom deriváte je rozhodnuté

29.09.2016 20:00

Aj Porsche si chce ukrojiť z koláča populárnych kupé-SUV. Novým želiezkom v ohni sa má stať druhý karosársky variant Cayenne. Ale až na základoch ďalšej generácie.

Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus

Proterra Catalyst E2: Elektrický autobus zvládne až 560 km

29.09.2016 16:00

Kalifornský výrobca elektrických autobusov predstavil nový model s extrémne dlhým dojazdom. Zmení to svet mestskej dopravy? Alebo vyrazia elektrobusy aj na diaľkové linky?

Renault Scenic - 2016

Renault: 20-palcové kolesá pre všetky modely! To nie je žart

28.09.2016 19:00

Šéfdizajnér Renaultu prichádza s „bláznivou“ víziou. Všetky modely Renaultu chce vyzbrojiť obrovskými 20-palcovými diskami kolies. Nie sú to reči do vetra. Nový Scénic ich už má.

Post Bellum SK, Sandra Polovková

Preživší holokaust nechápu, prečo Slovensko hnedne

30.09.2016 12:00

"Ak chceme vedieť, kým sme, musíme poznať svoju minulosť. Poznať dobu, v ktorej žili naši predkovia." Týmto posolstvom sa inšpiruje organizácia Post Bellum SK.

Čína, juan, mena, peniaze

Čínsky jüan sa stáva globálnou rezervnou menou

30.09.2016 11:40

Čínsky jüan sa pripojí k americkému doláru, euru, japonskému jenu a britskej libre a stane sa globálnou rezervnou menou.

daniel lipšic

Lipšic už nie je poslancom, písomne sa vzdal

30.09.2016 11:31

Poslanec NR SR Daniel Lipšic od dnešného dňa už oficiálne nie je poslancom NR SR. Kancelária predsedu NR SR Andreja Danka prijala oficiálny list, v ktorom sa Lipšic vzdáva mandátu.

Richard Sulík

SaS do Luxemburgu píše o Procházkových klamstvách

30.09.2016 11:26

Radoslav Procházka nemá morálnu kvalifikáciu, aby robil sudcu, vyhlásil na tlačovej besede predseda opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík.