Avtoros Šaman: Ruský kolos má miesto pásov kolesá. A je ich osem

Toto je ďalší neuveriteľný ruský terénny stroj. Jeho osem hnaných a riadených kolies si trúfne na najťažší terén. A neničí cesty tak ako pásové vozidlá.

Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra. Jeho osem kolies
nepozná prekážky. Fingujú takmer ako pásy, no neničia podklad.
Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra. Jeho osem kolies nepozná prekážky. Fingujú takmer ako pásy, no neničia podklad.
Autor: Avtoros

Rusko je z dôvodu zlej infraštruktúry a obrovskej rozlohy producentom asi tých najextrémnejších terénnych áut. Sklopiť zrak pred nimi musí aj americky Hummer či šesťkolesový Mercedes-Benz G 6×6. Chcete príklad? Avtoros Šaman 8×8 All Terrain Vehicle si trúfa na podmienky, ktoré bežne zvládajú len pásové vozidlá. V porovnaní s nimi však jeho osem kolies neničí terén a robí ho omnoho komfortnejším a obratnejším na pevných povrchoch. Takže ani diaľkové presuny po bežných cestách nie sú prekážkou.

Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených nápravách. Tie
sa môžu natáčať súhlasne alebo protismerne.
Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených nápravách. Tie sa môžu natáčať súhlasne alebo protismerne.
Autor: Avtoros

Šaman je skutočný kolos. Na dĺžku má 6,3, na výšku 2,7 a na šírku neskutočných 2,5 metra. Pri tomto formáte neprekvapí ani hmotnosť štyroch ton a ani to, že zvládne 1 500 kg nákladu. Bližšie má tak k svetu nákladných áut ako k tým bežným. A to by chcelo poriadnu porciu výkonu. Lenže práve tu je Šaman v nevýhode. Jeho trojlitrový turbodiesel Iveco F1C má totiž v základnej verzii iba 146 koní, teda necelých 110 kW. Ani krútiacim momentom 350 Nm neprekonáva to, čo dnes môžete mať napríklad v Golfe. A čo je prekvapivé, spojený je s manuálnou prevodovkou ZF 6 S 400, hoci automat je pre off-roady nepochybne lepšou voľbou.

Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri McLarene F1.
Spracovanie interiéru si zaslúži pochvalu.
Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri McLarene F1. Spracovanie interiéru si zaslúži pochvalu.
Autor: Avtoros

V takomto prípade dosiahne Šaman 8×8 maximálnu rýchlosť len 74 km/h. V ponuke sú aj silnejšie verzie tohto motora s výkonom 178 alebo 240 koní (130, 176 kW). Potom by sa už mohol Šaman priblížiť aj napriek mamutej hmotnosti a zúfalej aerodynamiky aspoň k okresnej deväťdesiatke. Lenže jeho úlohou nie je jazdiť po cestách. Kráľom sa stáva až mimo nich. A nielen z dôvodu redukčnej prevodovky. Terénnymi parametrami doslova vyráža dych. Zvláda stúpanie 45 a bočný náklon 47 stupňov aj vodné prekážky s neobmedzenou hĺbkou. Je totiž obojživelníkom schopný plávať. O záber sa starajú široké pneumatiky s nízkym tlakom, ktoré si poradia sa snehom aj inými sypkými povrchmi. Vo vode fungujú zas ako pádla.

Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie totiž
plávať.
Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie totiž plávať.
Autor: Avtoros

Čítajte viac

A problém nemá ani s obratnosťou. Jeho tajomstvom sú totiž riadené nápravy, a to všetky štyri. Pre Šaman ich vyvinul UAZ. Hydraulika dokáže natáčať kolesá v troch režimoch. Cestnom On-Road, keď sú riadené len predné nápravy, režime Off-Road, keď sa zadné kolesá natáčajú v protismere predných, a režime Crab, keď sa všetky kolesá natáčajú súhlasne. To umožňuje buď zmenšiť polomer zatáčania alebo čiastočný pohyb do strán čo je v teréne nepochybne veľká výhoda. Interiér zvládne odviezť šesť cestujúcich v samostatných sedadlách plus vodiča, ktorý sedí v osi vozidla. Zákazníci však môžu voliť aj praktickejšiu verziu s postrannými lavicami, ktorá zvýši počet prepravovaných osôb na deväť.

Do kabíny sa však vchádza len troma dverami. Dvoma bočnými v úzkom priestore medzi dvoma pármi náprav alebo dverami v zadnej časti. Vzhľadom na manufaktúrnu výrobu je možné poskytnúť aj ďalšie verzie, napríklad nákladnú. Produkcia jedného kusu Šamanu si vyžiada štyri mesiace práce. Napriek tomu má stáť len okolo 100 000 eur, čo je naozaj prekvapivo málo. Ani dvojnásobná cena by nemusela byť neakceptovateľná.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Lamborghini Miura

Miura: 'Pramatka superšportov' oslavuje 60. Otriasla egom Ferrari

02.07.2016 07:00

Ešte aj dnes vám dokáže zrýchliť pulz. Ale čo to muselo byť v roku 1966? Čosi ako zjavenie z vesmíru. Dvanásťvalcová Miura jednoducho zatienila všetko, čo dovtedy jazdilo na štyroch kolesách.

VW Budd-E Concept - 2016

Škoda potvrdila prvý elektromobil. Bude to SUV

30.06.2016 19:00

Prvá Škoda s čisto elektrickým pohonom nemá vychádzať zo žiadneho z existujúcich modelov. Postavia ju na platforme MEB, ktorú koncern VW už ukázal v štúdii Budd-E. A vydá sa aj do terénu. Ale ž v roku 2020.

Autá a vek

Check24: Najstarších zákazníkov má Jaguar, najmladších Seat

29.06.2016 16:00

Ako je to s vekom a s výberom značky? Platia naozaj povery a starčekoch v Mercedesoch mladíkoch v Alfách Romeách? Viac svetla do tejto oblasti prináša štatistika nemeckej spoločnosti Check24. Vychádza z desiatok tisícov poistných zmlúv.

Británia, brexit,

Prieskum: Tretina Britov neverí, že brexit skutočne nastane

02.07.2016 10:39

Viac ako tretina britských voličov nie je úplne presvedčená, že Británia napokon EÚ skutočne opustí. Vyplýva to z prieskumu, ktorý zverejnila BBC.

Otvorenie D1 - šesť pruhov

Konečné riešenie Triblaviny? Inštitút pre dopravu ho považuje za diletantské

02.07.2016 10:23

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) má výhrady ku konečnému variantu výstavby križovatky Triblavina.

Mince, euro, peniaze, ekonomika

Portoriko neuhradí časť prednostného dlhu, nemá na to

02.07.2016 09:06

Portoriko neuhradí splátku 779 miliónov dolárov z prioritných dlhopisov.

Macedónsko, streľba

Päť mŕtvych po streľbe v kaviarni na severe Srbska

02.07.2016 08:45

Päť ľudí zastrelil a 20 zranil útočník, ktorý po polnoci vpadol do kaviarne v obci Žitište na severe Srbska. Zabíjal zrejme zo žiarlivosti.