Kasperski: Ochrániť autá pred hackermi bude trvať celé roky

Internet v aute je vstupnou bránou pre hackerov. Už dnes dokážu ovládnuť na diaľku kľúčové systémy ako riadenie či brzdy. A hoci sa automobilky tvária, že vec majú pod kontrolou, expert na internetovú bezpečnosť tvrdí opak.

21.04.2016 16:00
debata (3)
Internet je vstupnou bránou pre hackerov aj v... Foto: Shutterstock
Autá - hackeri Internet je vstupnou bránou pre hackerov aj v oblasti áut. Ak ovládnu jeden systén, môžu sa nabúrať do ďalších.

Autá s pripojením na internet sú a budú náchylné na útoky hackerov. Presvedčil nás o tom vlaňajší prípad, keď sa dvojici amerických expertov na bezpečnosť elektronických systémov Chrisovi Valasekovi a Charliemu Millerovi podarilo nabúrať do elektroniky Jeepu Cherokee modelového roku 2014 a ovládnuť jeho motor, riadenie aj brzdy. Padli tým všetky ilúzie o bezpečnosti internetu v aute. Ten istý názor má aj Jevgenij Kasperski, expert na internetovú bezpečnosť a zakladateľ spoločnosti Kasperski Lab.

Pre The Financial Times povedal, že dnešné autá sú síce vďaka množstvu prístrojov, od bezpečnostných senzorov a GPS až po možnosti zdieľania hudby a vysokorýchlostný internet, oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie, pokiaľ ale ide o bežnú prevádzku, je to z pohľadu kybernetických útokov ich najväčšia slabina. Palubné počítače tak otvárajú hackerom cesty, ako napadnúť súkromné autá. Kasperski dodal, že vládam a automobilkám bude trvať roky, kým sa im podarí zaviesť spôsoby ochrany vozidiel pred elektronickými útočníkmi.

Dôkaz o slabej ochrane áut napojených na... Foto: VMG
Jeep Cherokee - hackeri Dôkaz o slabej ochrane áut napojených na internet pred útokmi hackerov predviedli vlani dvaja americkí experti Chris Valasek a Charlie Miller. Na diaľku ovládli kľúčové systémy Jeepu Grand Cherokee.
„Dlhú dobu budú autá zraniteľné. Definícia dobrej bezpečnosti totiž znie, že útok musí byť drahší ako možné škody. A hoci túto úroveň je možné dosiahnuť, obávam sa, že to zaberie desať rokov vývoja.“ Väčšina áut ukrýva 50 až 60 počítačov, ktoré majú na starosti rôzne procesy, od hudby, klimatizácie, riadenia teploty až po ovládanie motora, bŕzd či riadenia. Komunikujú spolu cez platformu Controller Area Network alebo zbernicu dát CAN. Táto prepojenosť však znamená, že hackeri, ktorí sa napoja na určitú časť auta, sú schopní získať kontrolu aj nad ďalšími okruhmi, upozorňuje Kasperski.

„Bohužiaľ, protivníci sú stále šikovnejší.“ Do konca dekády má byť pritom podľa výskumnej spoločnosti Gartner napojených na internet až 250 miliónov áut. Pretože automobilové súčiastky do počítačov áut pochádzajú z celého sveta, je potrebné ochranu áut pred hackermi koordinovať celosvetovo, tvrdí Kasperski. Európska komisia už vytvorila pracovnú skupinu, ktorá uvažuje o legislatíve, ktorá by zvýšila bezpečnosť áut. Aliancia výrobcov áut v USA zas zriadila pre automobilky centrum zdieľania informácií o útokoch.

„Vlády a automobilky konečne pochopili problém, sú blízko navrhnutia riešení a zaviesť ich musia. Ale to bude trvať roky,“ uzatvára Kasperski.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #hackeri #Kasperski
Články podľa značiek