Japonci bránia testom autonómnych áut v premávke

O tom, že autopiloty budú o pár rokov samozrejmou technológiou nových áut, niet najmenších pochybností. Majú sa totiž postarať nielen o vyšší komfort, ale najmä o zníženie nehodovosti. Paradoxne dnes sa ešte väčšina krajín autonómnych vozidiel bojí. Byrokracia im robí prekážky. Výnimkou nie je ani Japonsko.

16.06.2016 19:00
Mcity - Michigen University Foto:
Japonská legislatíva bráni tamojším automobilkám v testoch autopilotov v bežnej premávke. Aj preto testujú autonómnu technológiu najmä v USA. Nissan, Honda a Toyota sa dokonca podieľali na financovaní projektu umelého mesta pre testy autopilotov v Michigane.
debata

Technológia autonómnych áut je podstatne ďalej ako legislatíva. S autopilotmi, najmä tými, ktoré dokážu prevziať kompletné riadenie, má problém väčšina krajín. Paradoxne kvôli bezpečnosti cestnej premávky, hoci od autonómnych áut sa očakáva práve nižšia nehodovosť. Stále nie sú prijaté zákony, ktoré by jednoznačne odpovedali na otázku, či je za prípadný incident vozidla s autopilotom zodpovedná technológia, teda automobilka, alebo užívateľ vozidla.

To komplikuje testy vozidiel s autopilotmi v bežnej premávke, a teda aj ich vývoj. Automobilky musia testovať buď vo vlastných vývojových centrách, ktoré nedokážu napodobniť všetky situácie, prípadne len na určených úsekoch a za účasti sprievodu a špeciálne vyškolených vodičov. Prekážky robí autopilotom dokonca aj Japonsko – krajina nových technológií. Tamojších automobilových producentov iste nepoteší nové stanovisko National Police Agency, ktorá sa postavila proti testom autonómnych áut v bežnej premávke.

Testy síce povolené budú, ale len za podmienky, že vo vozidle bude vodič, ktorý prevezme zodpovednosť a riadenie v prípade akejkoľvek neštandardnej situácie. Zároveň musia byť všetky takéto autá povinne vybavené záznamovým systémom, takzvanou čiernou skrinkou. Japonské úrady pritom kategorizujú autonómne autá do štyroch skupín, od tých, ktoré preberajú kontrolu len nad určitými funkciami, až po plne autonómne autá. Zmeniť to však môže expertná skupina NPA, ktorá má v lete navrhnúť určité zmeny legislatívy pre autonómne vozidlá.

Lenže to môže trvať niekoľko mesiacov či rokov. Japonské automobilky tak budú musieť testy vykonávať najmä v krajinách, ktoré sú k autopilotom benevolentnejšie. Napríklad v USA, špeciálne v Kalifornii, ktorá už má prvý návrh zákona pre autonómne autá. Okrem Kalifornie sú testy autonómnych áut povolené aj v Nevade, Michigane, na Floride a vo Washingtone D. C. Liberálnejšia je v tomto smere aj Čína. Riešením je však napríklad aj umelé mesto Mcity, ktoré vybudovala Michiganská univerzita. Iste nie náhodou sa na tomto veľkolepom projekte zúčastňujú okrem amerických koncernov GM a Ford aj japonské značky Toyota, Honda a Nissan.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #autonómne riadenie #autonómne autá
Články podľa značiek