ZiL 4102: 'Ruský Cadillac' bol hotový. Cestu mu skrížila Raisa

Prvé prototypy luxusnej ruskej limuzíny ZiL 4102 jazdili už v roku 1987. Perestrojka a neskorší rozpad Sovietskeho zväzu jej však do plachiet nefúkali. Proti "ruskému Cadillacu“ sa osobne postavila aj Gorbačovova manželka Raisa. To je trochu škoda. Nový ZiL mal totiž samonosnú karosériu s plastovými dielmi, predný náhon a v interiéri viac elektroniky ako jeho americký vzor.

09.07.2016 07:00
debata (4)
Luxusný ruský koráb mal na dĺžku 5 250 mm.... Foto: ZIL
ZiL 4102 Luxusný ruský koráb mal na dĺžku 5 250 mm. Samonosná karoséria a plastové diely sa postarali o to, že novinka bola až o pol tony ľahšia ako predchádzajúci Zil 41041.

V osemdesiatych rokoch chrlili sovietske automobilové závody známe Lady, Moskviče, Volgy či Záporožce. No to bolo predstaviteľom vtedajšej komunistickej vládnej moci málo. V garážach Kremľa preto parkovali oveľa luxusnejšie autá. Na reprezentačné potreby ich produkoval ZiL (Zavod Imeni Lichačeva). Išlo však o malosériovú výrobu, a tak neprekvapuje, že inovačné tempo viazlo. Posledná modernizácia limuzíny ZiL prebehla v roku 1985. Jej výsledkom bol model 41041. Nové auto to však rozhodne nebolo. Vychádzalo z rokmi overenej konštrukcie predchádzajúcich limuzín. To znamenalo archaickú koncepciu s podvozkovým rámom, tuhou zadnou nápravou a odpružením listovými perami.

Rusi, či skôr sovietske vedenie, však túžilo po modernejšom aute, ktoré by sa vyrovnalo západnej a americkej konkurencii. Tesne po modernizácii ZiL-u 41041 preto odštartovali práce na projekte s označením ZiL 4102. A ten mal byť od základu nový. Konštruktérom sa v tom čase zapáčil americký Cadillac. Vlajková divízia koncernu General Motors totiž presedlala modelmi Seville či Brougham na predný náhon, čo sa zdalo veľmi pokrokové. Rovnakú koncepciu chceli aj Rusi. Rátali tiež s modernou samonosnou karosériou, nezávislým zavesením kolies a záplavou luxusu. Po dvoch rokoch konštrukčných prác bol pripravený prvý funkčný prototyp.

Dizajnom pripomínal ZiL americkú konkurenciu,... Foto: ZIL
ZiL 4102 Dizajnom pripomínal ZiL americkú konkurenciu, najmä Cadillac, od ktorého odkukala ruská automobilka koncepciu s predným náhonom.

Dizajnom pripomínal naozaj viac americkú než európsku produkciu. Ani perestrojka nemohla totiž zmeniť charakter súboja dvoch najväčších svetových mocností. Stále išlo o to vyrovnať sa skôr USA ako západnej Európe. Na rozmeroch Rusi nešetrili. Samonosná karoséria ZiL-u mala dĺžku 5 250 mm, prednej časti dominovala čierna maska a obdĺžnikové reflektory integrované so smerovkami. Nárazníky s pružnými segmentmi vychádzali tiež z americkej módy. Dlhá kabína končila tretím bočným okienkom. Zadné koleso kryl z veľkej časti blatník, presne ako u vtedajších Cadillacoch. Horizontálne zadné svetlá lemovala chrómová lišta. Auto pôsobilo naozaj reprezentatívne.

Interiér pôsobí aj na dnešné časy moderne.... Foto: ZIL
ZiL 4102 Interiér pôsobí aj na dnešné časy moderne. Stredová konzola je priam obsypaná spínačmi. Napokon, bola tu automatická klimatizácia, CD prehrávač či elektricky nastaviteľné sedadlá.

Napriek veľkému formátu bol nový ZiL až o neuveriteľných 500 kg ľahší ako jeho predchodca. Mnohé časti karosérie, ako napríklad blatníky, boli totiž vyrobené z plastu. Niektoré zdroje uvádzajú, že pri stavbe použila automobilka dokonca karbónové komponenty. Aj pod kapotou to pripomínalo americké pomery. Prvý prototyp totiž poháňal mohutný 8-valec s gigantickým objemom 7,7 litra. Išlo o mierne prepracovaný pôvodný motor ZiL-u 41041. Na predné kolesá posielal cez 3-stupňovú automatickú prevodovku 315 koní, teda 232 kW, čo bolo úctyhodné číslo. Nízka účinnosť prevodovky, veľký odpor vzduchu a stále vysoká hmotnosť sa však podpísali len na priemernej dynamike.

Vzniknúť mal aj 4-dverový kabriolet či... Foto: ZIL
ZiL 4102 Vzniknúť mal aj 4-dverový kabriolet či dvojdverové kupé.

ZiL 4102 zrýchľoval na stovku za 10,5 sekundy. Zo spotreby si však ťažkú hlavu nerobil. Na 100 km potreboval pri deväťdesiatke 18 a pri stodvadsiatke až 21 litrov benzínu. V Rusku to ale rolu nehralo. Posádku rozmaznával ZiL komfortom, o ktorom sa mohlo v časoch ZSSR snívať len málokomu a obyčajným ľuďom už vôbec nie. Za vzor vraj slúžil Rolls-Royce Phantom, ktorí Rusi kúpili, aby sa im podarilo dosiahnuť podobnú úroveň komfortu. Na palube ste mali CD aj kazetový prehrávač, desať reproduktorov, automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, centrálne uzamykanie, kožené čalúnenie, ale aj mimoriadne pohodlné sedadlá s elektrickým nastavovaním. Týkalo sa to dokonca aj tých zadných.

Ruského obra poháňal mohutný 8-valec s objemom... Foto: ZIL
ZiL 4102 Ruského obra poháňal mohutný 8-valec s objemom 7,7 litra. Dával 232 kW. Veľkú časť výkonu však "utopil“ v archaickom trojstupňovom automate.

Prioritne mal síce ZiL 4102 slúžiť v štátnych službách, ale po prvý raz v histórii rozmýšľala ruská automobilka tak, aby bol projekt čo najmenej stratový. Plány preto počítali aj so skromnejšie vybaveným sedanom, štvordverovým kabrioletom a dvojdverovým kupé. Na výber malo byť tiež viacero pohonných jednotiek. Okrem megalomanského 8-valca aj menší 4,5-litrový 6-valec a dokonca 8-valcový diesel s objemom siedmich litrov. V tom čase to napokon s naftou skúšal aj Cadillac. Vyvinutá bola tiež modernejšia 4-stupňová automatika a 5-stupňová manuálna prevodovka. Ucelený modelový rad mohol priniesť ZiL-u úspech. Nikdy sa tak nestalo. A to aj napriek tomu, že projekt pokračoval.

V roku 1988 a 1990 vznikli dva ďalšie prototypy. Uvažovalo sa nad názvom Rajka, ktorý mal byť poctou manželke populárneho strojcu perestrojky Michaila Gorbačova, Raise Gorbačovovej. Jej reakciu však asi nik nečkal. V Rusku vládla bieda, a keď Raise auto v roku 1988 predstavili, bola rozčúlená. Tvrdila, že ľudia nemajú čo jesť a "papaláši“ sa chcú vyvážať na luxusných autách. Gorbačov s jej názorom súhlasil a celý projekt zastavil. No i keby to tak nebolo, po páde železnej opony, rozpade Sovietskeho zväzu a RVHP, by nemala veľká ruská limuzína šancu na prežitie. Nová vládna garnitúra si totiž rýchlo zvykla na autá západných značiek a export na náročné západné trhy, kde by musel ZiL bojovať s Mercedesom, BMW, Volvom, Jaguarom alebo Cadillacom zasa neprichádzal do úvahy.

ZiL 4102
ZiL 4102
+23ZiL 4102

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #ZIL #ZIL 4102
Články podľa značiek