Škoda 100/110 oslavuje 40. narodeniny

V auguste 1969 začal z výrobných pásov Automobilových závodov, n. p. Mladá Boleslav schádzať nový model Škoda 100/110. Začiatok výroby však sprevádzali dramatické udalosti.

18.08.2009 13:12
Škoda 100 Foto:
Škoda 100
debata (15)

Nová Škoda 100/110 bola vlastne výrazným faceliftom modelu 1000/1100 MB. S jej prípravou začal podnik už na začiatku 60. rokov, pričom v Škode kvôli chystanej výrobe novinky vybudovali v rokoch 1960 až 1964 nový výrobný areál zahŕňajú všetko od výroby motorov až po karosárňu. Automobilka tak bola pripravená na výrobu nového modelu, ktorý sa mal stavať podľa najnovších štandardov a dosahovať kvalitu výroby, ktorú Š 1000/1100 MB nikdy nedosiahla.

Škoda 100 vznikala na novej výrobnej linke. Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Škoda 100 vznikala na novej výrobnej linke.

Hrou osudu však výroba novinky takmer neodštartovala v plánovanom termíne. Automobilku dňa 12. augusta 1969 zahalil dym z mohutného požiaru, ktorý zničil takmer 25 000 m2 plochy a spôsobil obrovské škody. Našťastie požiar zničil len staré priestory a náraďovňu, takže výroba Š 100/110 sa mohla rozbehnúť podľa pôvodných plánov.

Automobilka zvýšila aj svoju výrobnú kapacitu. Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Automobilka zvýšila aj svoju výrobnú kapacitu.

Na konci augusta (25.8.1969) začali z výrobných pásov automobilky zbiehať prvé modely Škoda 100/110, ktoré predstavovali výraznú modernizáciu dovtedajšieho modelu Š 1000 MB. Novinka si zachovala niektoré panely karosérie pôvodného modelu, no dostala novú prednú a zadnú časť. Prvá výrobná séria sa však ešte musela zaobísť s bubnovými brzdami na všetkých kolesách a jednookruhovým brzdovým systémom prevzatým zo Škody 1000 MB. Už druhá séria však dostala na prednej náprave kotúčové brzdy (licenčná výroba spoločnosti Dunlop), silnejšie ložiská kolies, upravené čapy prednej nápravy a dvojokruhový brzdový systém. Zavedením samomazných ložísk s trvalou náplňou maziva došlo k výraznému zredukovaniu mazacích miest na prednej náprave.

Novinka mala veľmi úhľadnú karosériu. Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Novinka mala veľmi úhľadnú karosériu.

Riadenie ostalo závitovkové s pevným nedeleným hriadeľom volantu. Volant bol s prevodovkou riadenia spojený pomocou pružnej spojky periflex. Dvojdielny hriadeľ riadenia bol do výroby zavedený v októbri 1970, neskôr sa konštruktéri opäť vrátili k jednodielnej konštrukcii.

Interiér Š 100/110 disponoval novou palubnou doskou, prístrojovým štítom s prepracovaným usporiadaním a novými ovládačmi. Nové bolo aj usporiadanie kľučiek a v prípade záujmu aj úchytov pre bezpečnostné pásy na zadných sedadlách. Tie predné boli pozdĺžne posuvné a vďaka sklápateľným operadlám umožňovali vytvoriť v Š 100 lôžkovú úpravu.

Farebnú paletu vtedajšej Š 100 (typ 722) tvorili odtiene bielošedá (1002), piesková (1019), šeď stredná (1071), svetlozelená (5002), zelená tmavá (5910) a červená tmavá (8220). Rovnaké odtiene boli v ponuke aj pre výkonnejšiu verziu Š 110 (typ 717).

Tento odtieň sa do ponuky dostal až neskôr. Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Tento odtieň sa do ponuky dostal až neskôr.

Od roku 1970 sa k sedanom Š 100/110 pridala legendárna Š 110 R (typ 718) s novým výkonnejším motorom a atraktívnou dvojdverovou karosériou typu Coupé. Pre zaujímavosť, „erku“ ste si mohli objednať vo farbách citrónová žltá (6145), závodná červená (8134) a jarná zeleň (5020).

Erka" bola veľmi prestížnym tovarom. Foto: Škoda Auto
Škoda 110 R Erka" bola veľmi prestížnym tovarom.

V januári 1971 sa vo výrobe objavil aj najvýkonnejší sedan Š 110 LS, ktorý mal ešte výkonnejší motor ako Š 110/110 L. Jeho agregát pochádzal zo Š 110 R a bola to vlastne akási praktickejšia verzia mladoboleslav­ského Coupé.

V modelovom roku 1972 absolvovala Š 100/110 veľkú modernizáciu, pri ktorej dostala nútené vetranie karosérie s novým systémom otvárania okienka v predných dverách, iný plniaci otvor nádrže (s dvierkami namiesto vyskakovacieho znaku na prednom blatníku), iné zadné čelo, prepracovaný interiér s hodnotnejšími obkladovými materiálmi a doplnenie farebnej palety karosérií. Š 110 R dostala zosilnené B-stĺpiky karosérie, vetracie otvory na C-stĺpikoch a opierky hlavy na predných sedadlách.

V nasledujúcom modelovom roku 1973 (od augusta 1972) sa do výroby dostáva predná maska so štvoricou svetlometov (pre Š 110 LS a R) a ešte hodnotnejšie interiérové materiály.

Prídavné diaľkové svetlomety prišli v modelovom... Foto: Škoda Auto
Škoda 110 LS Prídavné diaľkové svetlomety prišli v modelovom roku "73".

V modelovom roku 1974 potom došlo opäť k obohateniu ponúkaných odtieňov karosérie pre sedany.

Škoda 110 LS si našla zákazníkov aj na... Foto: Škoda Auto
Škoda 110 LS Škoda 110 LS si našla zákazníkov aj na zahraničných trhoch.

Priebežne sa Škoda 100/110 vo všetkých výkonových a výbavových stupňoch modernizovala naďalej, no žiadna z konštrukčných či karosárskych zmien nebola tak výrazná, aby si ju bežní zákazníci všimli.

Vzniklo aj niekoľko špeciálnych exportných verzií. Foto: Škoda Auto
Škoda 110 LS Vzniklo aj niekoľko špeciálnych exportných verzií.

Výroba modelov Š 100/100 sa skončila v marci 1977, kedy sa na montážnych linkách v Škode objavil nový model Š 105/120. Na konci roku 1980 skončila aj výroba Š 110 R Coupé.

Škoda 105/120 je úplne iným príbehom. Foto: Škoda Auto
Škoda 105 L Škoda 105/120 je úplne iným príbehom.

Výkonové verzie Škody 100/110:

Škoda 100 (100L)
Zdvihový objem motora: 988 cm3
Vŕtanie x zdvih: 68/68 mm
Stupeň kompresie: 8,3:1
Maximálny výkon: 30,9 kW pri 4650 ot./min. (podľa ČSN)
Max. krútiaci moment: 73,5 Nm pri 3000 ot./min.

Škoda 110 (110 L)
Zdvihový objem motora: 1107 cm3
Vŕtanie x zdvih: 72/68 mm
Stupeň kompresie: 8,8:1
Maximálny výkon: 35,3 kW pri 4650 ot./min. (podľa ČSN)
Max. krútiaci moment: 84 Nm pri 3000 ot./min.

Škoda 110 LS (110 R)
Zdvihový objem motora: 1107 cm^^3
^^Vŕtanie x zdvih: 72/68 mm
Stupeň kompresie: 9,5:1
Maximálny výkon: 38 kW pri 4650 ot./min. (podľa ČSN)
Max. krútiaci moment: 88 Nm pri 3500 ot./min.

Škoda 100 lákala na svoje atraktívne tvary. Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Škoda 100 lákala na svoje atraktívne tvary.

Všetky modely využívali štvorstupňové manuálne prevodovky, na výber však boli dva druhy stálych prevodov montovaných priamo na výkyvných polosiach. Sériovo sa dodával stály prevod 4,44:1, na želanie bol k dispozícii aj horský prevod 4,6:1.

Výbavové verzie Škody 100/110

Š 100 (Standard)

Škoda 100 Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Škoda 100

Základná výbava, chrómované okrasné puklice diskov, nárazníky a mriežka sania vzduchu do chladiča, látkové čalúnenie sedačiek, zadné bočné sklá pevné (bez možnosti sťahovania).

Š 100 L, Š 110 L (de Luxe)

Škoda 110 LS Foto: Škoda Auto
Škoda 110 LS Škoda 110 LS

Bohatšia výbava, ozdobné lišty na prednej maske a boku auta, koženkové sedačky, cyklovač stieračov.

Š 110 LS (de Luxe Super)

Škoda 110 LS Foto: Škoda Auto
Škoda 110 LS Škoda 110 LS

Najvyššia možná výbava, predná maska so štvoricou svetlometov (od modelového roku 1973), elektrický ostrekovač predného skla, sťahovateľné zadné okná, výkonnejší motor.

Počty vyrobených kusov:

Škoda 100 Foto: Škoda Auto
Škoda 100 Škoda 100

Š 100 – 602 020 ks
Š 100 L – 217 767 ks
Š 110 L – 219 864 ks
Š 110 LS – 40 057 ks
Š 110 R – 56 902 ks

15 debata chyba
Články podľa značiek