Porsche 597: „Poľovnícke auto“ malo slúžiť armáde. Tá ho odmietla

Dnes sa so značkou Porsche spájajú okrem športových automobilov aj modely Cayenne a Macan s karosériou SUV. Skutočný terénny automobil však v Zuffenhausene vyrobili už v 50. rokoch minulého storočia. Model 597 Jagdwagen mal slúžiť západonemeckej armáde, no tá sa rozhodla pre lacnejšiu alternatívu.

03.09.2016 07:00
20 57c039b6d41c8 Foto:
Porsche 957 Jagdwagen poháňal plochý 1,5-litrový vzadu umiestnený vzduchom chladený štvorvalec s výkonom 50 koní.
debata (4)

Po druhej svetovej vojne padlo v západonemeckej armáde rozhodnutie vybaviť pozemné ozbrojené zložky terénnym automobilom, ktorý by zvládal podobné úlohy ako Volkswagen Typ 82 zvaný Kübelwagen alebo americký džíp Willys MB. Do výberového konania sa prihlásili Porsche s modelom 597, Auto-Union s modelom DKW Munga a Borgward s modelom Goliath typ 31.

Jagdwagen dostal motor, ktorý využíval športový... Foto: Porsche
71 57c039b8425c6 Jagdwagen dostal motor, ktorý využíval športový model 356 a dokonca aj legendárny „Chrobák“.

Goliath T31 poháňal dvojvalec s objemom 886 cm3 a s výkonom 40 koní, DKW Mungu dvojdobý trojvalec s objemom 896 cm3 a s výkonom 38 konských síl. Porsche ponúklo model 957 nazývany Jagdwagen, teda „poľovnícke auto“, ktorý bol zo všetkých adeptov najvýkonnejší. Poháňal ho totiž plochý 1,5-litrový vzadu umiestnený vzduchom chladený štvorvalec s výkonom 50 koní.

Mohutný podvozok mal rázvor kolies len 2060 mm... Foto: Porsche
30 57c039b776d9c Mohutný podvozok mal rázvor kolies len 2060 mm a vďaka tomu zvládal Jagdwagen až 65% stúpanie.

Išlo o „typické“ Porsche, keďže rovnaký agregát poháňal aj športový model 356 a dokonca aj legendárneho „Chrobáka“. Motor spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá výkon prenášala na obe nápravy. Pohon prednej nápravy bolo možné v prípade potreby odpojiť. Mohutný podvozok mal rázvor kolies len 2060 mm a vďaka tomu zvládal Jagdwagen až 65% stúpanie. Celkovo vážil 990 kilogramov maximálna rýchlosť sa pohybovala na úrovni 100 km/h. Pred dažďom ho chránila plátenná strecha.

Pred nepriaznivým počasím chránila interiér... Foto: Porsche
40 57c039b7c1ced Pred nepriaznivým počasím chránila interiér plátenná strecha.

Zo začiatku neboli súčasťou karosérie dvere. Ich funkciu nahrádzali vysoké prahy. Do auta teda bolo potrebné naskakovať. Neskôr vyrobené kusy už malé dvere mali. Typickou črtou bolo aj umiestnenie rezervného kolesa vpredu medzi svetlami. V rámci neskorších úprav došlo k zväčšeniu zdvihového objemu motora na 1,6 litra pri zachovaní rovnakého výkonu. Porsche plánovalo aj sériový automobil s rázvorom predĺženým na 2 400 mm a s piatimi karosárskymi verziami.

Typickou črtou bolo umiestnenie rezervného... Foto: Porsche
22 57c039b72c23a Typickou črtou bolo umiestnenie rezervného kolesa vpredu medzi svetlami.

Projekt však stroskotal. Západonemecká armáda si z troch možností vybrala vozidlo DKW Munga, ktoré bolo najlacnejšie. Porsche nemalo dostatočné výrobné kapacity, a preto nemohlo ponúknuť konkurencieschopnú cenu. Vývoj prototypu Jagdwagenu stál 1,8 milióna nemeckých mariek. V rozmedzí rokov 1955 až 1958 bolo vyrobených 71 kusov modelu 597, z toho paradoxne 49 pre civilný sektor. Ide preto o cenný zberateľský kúsok.

Vozidlo na fotografiách pochádza z roku 1957 a je vo výbornom technickom stave. Pôvodne išlo o civilné vozidlo v Nemecku. Pred štyrmi rokmi našlo nového majiteľa v Japonsku, no ten sa ho nedávno rozhodol vydražiť. Aukcia sa uskutoční pod záštitou britskej spoločnosti Bonhams na okruhu v Goodwoode pri príležitosti septembrového podujatia Revival. Dražobná spoločnosť rozhodla, že historické terénne Porsche ponúkne za 170 až 200 tisíc libier, čo je v prepočte 200 až 236 tisíc eur.

Porsche 957 Jagdwagen
Porsche 957 Jagdwagen
+11Porsche 957 Jagdwagen

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #terénne auto #Porsche 957 #Porsche 957 Jagdwagen
Články podľa značiek