Proterra Catalyst E2: Elektrický autobus zvládne až 560 km

Kalifornský výrobca elektrických autobusov predstavil nový model s extrémne dlhým dojazdom. Zmení to svet mestskej dopravy? Alebo vyrazia elektrobusy aj na diaľkové linky?

29.09.2016 16:00
debata
Proterra Catalyst E2 sa navonok nijak zvlášť... Foto: Proterra
Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus Proterra Catalyst E2 sa navonok nijak zvlášť nelíši od bežných mestských autobusov. Jazdí však výlučne na elektrickú energiu.

Elektrobusy nie sú ničím novým. S ich využitím sa ale zväčša spájajú problémy súvisiace s dlhou dobou nabíjania, budovaním dobíjacích staníc v depe alebo na zastávkach, a najmä s krátkym dojazdom. To nie je príliš ideálne pre dopravný prostriedok, ktorý zarába len vtedy, keď jazdí a denne musí zhltnúť poriadnu porciu kilometrov. Najnovší príspevok na túto tému od spoločnosti Proterra z Los Angeles by to ale mohol zmeniť. Dojazdom prekonáva všetku konkurenciu.

Proterra sa venuje vývoju a výrobe elektrických autobusov od roku 2004. A zdá sa, že sa jej darí. V celých Spojených štátoch jazdí už 310 jej vozidiel. Cenou, samozrejme, prevyšujú autobusy s klasickým pohonom alebo trolejbusy, no nulové emisie a úspora na palive často prevážia nad týmto hendikepom. A navyše, sú lacnejšie než výstavba trolejových alebo električkových tratí. Teraz prichádza Proterra s novinkou označenou Catalyst E2. Opäť ide o čisto elektrickou energiou poháňaný dvojnápravový autobus. Lenže tento by možno mohol vyraziť aj mimo mesta.

O extrémny dojazd 560 kilometrov sa stará... Foto: Proterra
Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus O extrémny dojazd 560 kilometrov sa stará rovnako extrémna zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou od 440 až do 660 kWh.
Na dĺžku má 13 metrov a odvezie 40 sediacich a 37 stojacich cestujúcich. Pohonnou jednotkou je elektromotor umiestnený na zadnej náprave s výkonom 220 kW. Ten má asi dosť práce, keďže ťahá kolos s hmotnosťou 18 ton. To napriek tomu, že v konštrukcii karosérie využila Proterra dokonca kompozitné materiály vrátane uhlíkových vlákien. Ako inak, za nadváhou stoja ťažké akumulátory, s kapacitou od 440 až do 660 kWh. Len pre predstavu, Telsa S používa batérie s kapacitou 90 a najnovšie 100 kWh. Stále je to ale len zlomok kapacity.

Práve táto obrovská zásoba umožňuje autobusu zvládnuť na jedno nabitie 312 až 563 km. Na skúšobnom okruhu spoločnosti Michelin sa dokonca podarilo dosiahnuť rekordnú jazdu s dĺžkou 966 km. Samozrejme, v ideálnych podmienkach. Aj reálny dojazd by ale stačil na to, aby Catalyst E2 opustil mesto a vydal sa do služieb prímestskej či dokonca diaľkovej dopravy. Má to ale háčik. Kým súčasné elektrobusy Proterra s kapacitou 79 až 105 kWh sa dokážu na supernabíjačke nabiť za 13 minút, novinke by to trvalo minimálne 3,5 až päť hodín.

Takže diaľkovú trasu by bol schopný takýto autobus obslúžiť maximálne dvakrát za deň, a to v presne určených časoch. Skôr to opäť vyzerá na mestskú dopravu s tou výhodou, že počas dňa by sa autobus nemusel vôbec nabíjať. Či už má Proterra zákazníkov na svoju novinku, spoločnosť neprezradila. Sľubuje však nižšie prevádzkové náklady, ktoré majú investíciu zhodnotiť po dvanástich rokoch prevádzky. Otázne je, či tak dlho vydržia samotné akumulátory, ktoré sú najdrahšou súčasťou elektrobusu, a na ktoré aj samotný výrobca poskytuje len šesťročnú záruku.
Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus
Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus
+3Proterra Catalyst E2 - elektrický autobus

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Proterra #elektrický autobus #elektrobus
Články podľa značiek