Mercedes-Benz: Stuttgartské SUV sa terénu neboja

Využiteľnosť športových úžitkových vozidiel sa mení. V minulosti mali bližšie k terénnym autám, no dnes sa z nich postupne stávajú prevažne mestské dopravné prostriedky. S redakciou sme sa zúčastnili podujatia, ktoré nám pripomenulo, že SUV si s terénom dokážu poradiť aj dnes.

16.11.2016 16:00
IMG 0263 Foto:
SUV značky Mercedes-Benz pri vodnej nádrži Veľká Domaša.
debata (2)

Posledné roky ukazujú, že športové úžitkové vozidlá známe pod skratkou SUV a z nich odvodené crossovery sú medzi vodičmi čoraz obľúbenejšie. Oceňujú najmä vyšší posed, väčšiu pasívnu bezpečnosť a v neposlednom rade aj štýlový dizajn. Väčšina súčasných modelov zo segmentu SUV zdedila po predkoch pohon oboch náprav, vyššiu svetlú výšku, a teda určité schopnosti pre jazdu v teréne.

Napriek tomu, že dopyt po spomínaných modeloch stúpa, stále menej vodičov ich využíva na nespevnených vozovkách. Na mieste je tak otázka, či sa výrobcom oplatí zachovávať tieto schopnosti aj do budúcna. V Mercedese si povedali, že áno a my sme sa o tom presvedčili na podujatí na východnom Slovensku. Hoci počasie nebolo ideálne, dokázali sme sa popasovať s lesnými cestami v Slanských vrchoch.

Mercedes-Benz si pre nás pripravil päť modelov. Triedu C zastupovali GLC SUV 250 d 4MATIC a GLC 250 d 4MATIC kupé, triedu E zas GLE 350 d 4MATIC, triedu S model GLS 350 d 4MATIC a jediným čistokrvným off-roadovým zástupcom značky bol model triedy G s označením G 500.

Mercedes-Benz GLC SUV 250 d 4MATIC

Tento model už na prvý pohľad patrí do mesta. S kompaktnými rozmermi a dobrou spotrebou je určite praktickou voľbou do hustej premávky. Lenže netreba si ho mýliť s triedou crossoverov. V teréne si GLC SUV počínal odvážne a bez problémov držal krok s väčšími príbuznými. Obuté mal osemnásťpalcové pneumatiky, ktoré dobre filtrovali nerovnosti zablatených lesných ciest. Samozrejme, ide o auto určené primárne na asfaltové cesty, no občasný prejazd terénom nerobí modelu GLC problémy.

Jazdu v teréne komplikoval vytrvalý dážď. Foto: Róbert Hattala
IMG 0274 Jazdu v teréne komplikoval vytrvalý dážď.

Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC kupé

Druhým zástupcom triedy C bol model GLC kupé. Ide o karosársky variant modelu GLC SUV. Okrem módneho vzhľadu ho od klasického súrodenca odlišovala modernejšia technika. Model GLC kupé bol vybavený vzduchovým pružením, ktoré ovláda pohyb karosérie. Pri voľbe jazdných režimov sa teda neupraví len reakcia na plynový pedál a správanie automatickej prevodovky, ale aj nastavenie podvozka. GLC kupé sa takisto ako GLC SUV dokázalo dostať cez šmykľavé lesné cesty a premočené lúky. Navyše malo obuté veľmi efektné dvadsaťpalcové kolesá. Napriek tomu preukázalo terénne schopnosti a bolo najväčším prekvapením podujatia.

Jazda v lesoch Slanských vrchov. V popredí... Foto: Róbert Hattala
IMG 0280 Jazda v lesoch Slanských vrchov. V popredí model GLC kupé.

Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC

Triedu E reprezentoval model GLE. Označenie 350 d prezrádza, že ho poháňal naftový šesťvalec s výkonom 190 kW (258 k). Model GLE je o poznanie väčší ako modely GLC a GLC kupé a zároveň je jazda v ňom komfortnejšia. Ide o vlastnosti, ktoré posádka ocení hlavne pri dlhších jazdách. Pokiaľ ide o prejazd ľahkým terénom, v ponuke jazdných režimov vozidiel s pohonom 4MATIC nájdeme aj možnosť OFFROAD. V rámci voliteľnej výbavy je k dispozícii aj terénny technický balík. Ten možno aktivovať zvolením režimu OFFROAD+. Terénna redukcia a stopercentná stredová uzávierka diferenciálu zabezpečuje priechodnosť v náročnom teréne.

Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC

Z piatich testovaných vozidiel bol model GLS najdrahším aj najluxusnejším. Poháňal ho rovnaký naftový šesťvalec ako v prípade GLE SUV. Napriek dĺžke 5 130 milimetrov a hmotnosti viac ako 2,4 tony sa GLS v teréne pohyboval prekvapivo obratne. Komfort odpruženia typický pre triedu S sa nestratil ani počas jazdy po nespevnených lesných cestách. Tak ako v prípade modelu GLE aj GLS má k dispozícii režim OFFROAD a za príplatok aj režim OFFROAD+. V teréne je veľmi praktické aj vzduchové pruženie AIRMATIC, ktoré dokáže zdvihnúť svetlú výšku až na 306 mm.

SUV značky Mercedes-Benz sa terénu rozhodne... Foto: Róbert Hattala
IMG 0266 SUV značky Mercedes-Benz sa terénu rozhodne neboja.

Mercedes-Benz G 500

Kategóriu pravých off-roadov zastupoval na podujatí model G 500. Základnou pohonnou jednotkou v triede G je vznetový šesťvalec s výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 600 Nm. Model G 500 však poháňa zážihový osemvalec s výkonom 310 kW (422 k) a krútiacim momentom 610 Nm. Úplným vrcholom ponuky je model AMG G 65 poháňaný benzínovým dvanásťvalcom, ktorý dosahuje maximálny výkon 463 kW (630 k) a krútiaci moment 1 000 Nm.

Mercedes-Benz G 500 sa najlepšie cíti v teréne, no vďaka spomínanému osemvalcu mu nerobia problémy ani šprinty na asfaltových komunikáciách. Samozrejme, treba počítať s väčšími náklonmi v zákrutách a pri vyšších rýchlostiach aj s výrazným aerodynamickým hlukom, ktorý je počas diaľničnej jazdy skutočne nepríjemný. Zároveň netreba zabúdať ani na vysokú spotrebu. Pri akokoľvek šetrnej jazde sa pod 15 l/100 km nedostanete.

Mercedes-Benz triedy G sa v náročnom teréne... Foto: Róbert Hattala
IMG 0334 Mercedes-Benz triedy G sa v náročnom teréne cíti ako ryba vo vode.

Lenže v teréne je Mercedes-Benz nenahraditeľný. Pre zlé počasie sme nemohli okúsiť jeho limity v ťažkých podmienkach, no i tak sme sa presvedčili, že tam, kde by SUV už končili, off-road triedy G iba začína. Má na to všetky predpoklady. Ide najmä o redukciu prevodových stupňov, ktorá sa používa pri pomalej jazde nevyhnutnej v teréne, a uzávierky diferenciálov. V Mercedese triedy G je možné uzamknúť zadný, stredný a dokonca aj predný diferenciál.

Napriek zhoršeným poveternostným podmienkam podujatie prezentujúce univerzálnosť modelov kategórie SUV a off-road splnilo účel. Športové úžitkové vozidlá GLC, GLE a GLS dokázali, že v teréne dokážu držať krok s off-roadom triedy G. Na druhej strane model G 500 sa vďaka štvorlitrovému osemvalcu vyrovnal ostatným autám na okresných cestách aj na diaľniciach.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #SUV #off-road
Články podľa značiek