Porsche 911 2030? Takto si ho predstavuje dizajnér Chironu

Ikonické Porsche 911 je nedotknuteľnou modlou. Všetky revolučné experimenty, ako ho zmeniť či nahradiť, sa skončili katastrofou. Trúfol si naň však Sasha Selipanov, dizajnér Volkswagenu a človek, ktorý navrhol nové Bugatti Chiron. Pracoval na ňom vo voľnom čase.

23.11.2016 16:00
debata (5)
Selipanovov návrh sa nebál zasiahnuť priamo do... Foto: Sasha Selipanov
Porsche 911 - vízia 2030 Selipanovov návrh sa nebál zasiahnuť priamo do DNA pôvodného Porsche 911. Predná časť je inšpirovaná elektrickým konceptom Mission E.

Virtuálnemu návrhu Porsche 911 pre blízku budúcnosť by sme sa za normálnych okolností nevenovali. Toto je ale iný prípad. Stojí za ním Sasha Selipanov, veľké meno v automobilovom dizajne. Je napríklad autorom nového Bugatti Chiron, i keď jeho pôvodnú odvážnu prednú časť s troma „podkovami“ mu nakoniec vedenie koncernu „škrtlo“. A zdá sa, že je to skutočný nadšenec. S Porsche 911 sa totiž pohral celkom dobrovoľne a vraj vo voľnom čase, keďže vo Volkswagene je platený za celkom inú prácu.

Deväťstojedenástka mu aj tak nedala spávať. Pritom ide o hru s ohňom, keďže história už viackrát ukázala, že meniť túto ikonu viac ako evolučne sa nevypláca. Porsche 911, ktoré navrhol v roku 1959 Alexander Porsche, vnuk Ferdinanda Porscheho, známeho skôr pod prezývkou „Butzi“, ostáva preto dodnes verné prísnej evolúcii. Nahradiť ho mali modely 924 či 928, no ako vieme, tie na rozdiel od 911 už neexistujú. Kým deväťstojedenástke sa darí tak, ako nikdy predtým.

Asi najviac pripomína Selipanovov koncept... Foto: Sasha Selipanov
Porsche 911 - vízia 2030 Asi najviac pripomína Selipanovov koncept pôvodnú predlohu siluetou. Porušil však typický profil okien a predné stĺpiky zatmavil.

To napriek tomu, že taký Cayman, dnes už 718 Cayman, či otvorené Porsche 718 Boxster, dokážu vďaka motoru umiestnenému v strede ponúknuť za volantom často viac zábavy ako ich slávny a silnejší súrodenec – ďalší dokaz bezbrehej lásky zákazníkov k legende zo Zuffenhausenu. Selipanov našiel i tak odvahu a nemeckú športovú ikonu posunul ďalej, než len pár retušami. „Mojou ideou bolo, aby sa Porsche 911 vrátilo k svojmu pôvodnému profilu, zmenšiť a zjemniť jeho boky, zároveň však neskončiť pri siluete 996,“ hovorí o projekte autor.

Úplnou novinkou je „bublinová“ strecha á la... Foto: Sasha Selipanov
Porsche 911 - vízia 2030 Úplnou novinkou je „bublinová“ strecha á la Zagato aj veľké vykrojenie v zadnej časti, ktoré narúša splývavé línie 911.

Selipanov pritom netají, že toto auto nikdy nepatrilo k jeho obľúbeným, zároveň však priznáva, že práca na ňom ho bavila o to viac, o čo ťažšie bolo zadanie. Výsledkom je odvážne kupé s motorom vzadu, ktoré možno z profilu pripomína predlohu, zároveň však prináša úplne nové prvky. Prednú časť inšpirovanú elektrickým konceptom Mission E, „bublinovú“ kabínu á la Zagato a zadnú splývavú časť, ktorá je narušená veľkým vykrojením, lemovaným úzkymi zadnými svetlami.

No asi najodvážnejším prvkom je porušenie tradičného profilu bočných okien. V zadnom stĺpiku nájdeme totiž ostrú hranu. Auto ale pôsobí naozaj kompaktnejšie, sviežejšie a ľahšie ako súčasná rokmi „prerastená“ generácia. To, že sa Porsche inšpiruje v budúcnosti Selipanovovým návrhom, je málo pravdepodobné. Na veľké zmeny asi odvahu nenájde. Napokon, nechcú ich ani samotní zákazníci. Problémy mali už v roku 1998, keď prišiel na svet prvý „vodník“ (996) s „hokejkovitými“ svetlami. Porsche ich rýchlo zrušilo.

Porsche 911 - vízia 2030
Porsche 911 - vízia 2030
+19Porsche 911 - vízia 2030

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911 #Sasha Selipanov
Články podľa značiek