Audi: Toto je koniec montážneho pásu Henryho Forda!

Koncern Volkswagen plánuje spustiť už zakrátko nový revolučný spôsob výroby áut. Montážny pás, známy viac ako 100 rokov, v ňom už miesto mať nebude. Je málo flexibilný. Prednosť dostanú takzvané výrobné ostrovy.

24.11.2016 12:00
debata (19)
Nový systém modulárnej montáže už Audi testuje... Foto: Audi
Audi - modulárna výroba Nový systém modulárnej montáže už Audi testuje vo svojom maďarskom závode v Győri. Klasickú montážnu linku nahradia výrobné ostrovy a robotické dopravníky.

Automobilová výroba je neuveriteľne sofistikovaný proces. V správnom čase a na správnom mieste sa musia zísť tisíce súčiastok, komponentov či modulov. To, čo sa však od dôb Henryho Forda nezmenilo, je základný princíp montážnej linky. Autá postupujú za sebou na „páse“ v presne určených taktoch na ďalšie a ďalšie pracovisko, kde domontujú roboty alebo ľudia ďalšiu skupinu súčiastok, až kým nie je auto hotové. Napriek zložitej logistike, využívaniu automatických dopravníkov či najnovšie dokonca dronov, má však montážny pás stále väčšie a väčšie limity.

Hlavným je, že autá sa na ňom nemôžu predbiehať. Ak sa jedno „zasekne“, zastaviť sa musí celá linka. A to je problém. Zvlášť dnes, keď je takmer každé auto v procese výroby iné – svojou výbavou, farbou, motorom alebo z dôvodu špeciálnych doplnkov. Niektoré si jednoducho vyžadujú viac pracovného času ako ostatné. A tie musia čakať, čo je veľmi neproduktívne a drahé. Audi to dokumentuje na príklade špeciálneho plug-in hybridného modelu Audi A3 Sportback e-tron, ktoré musí na rozdiel od ostatných Audi A3 prejsť siedmimi špecifickými výrobnými stanovišťami.

Systém umožní, aby sa mohli jednotlivé autá vo... Foto: Audi
Audi - modulárna výroba Systém umožní, aby sa mohli jednotlivé autá vo výrobe predbiehať. To montážna linka nedokázala.

Montážna linka im však musí dopriať potrebný čas, čo je strata pre štandardné modifikácie. „Autá vybavené konvenčným ústrojenstvom nie sú v tej chvíli vyrábané, čo predlžuje čas potrebný na úplnú montáž pre celú výrobnú linku. Pokiaľ sa pás s bežnými modelmi nehýbe, je odstavený od začiatku až do konca,“ vysvetľuje Audi. Pritom nemusí ísť práve o hybrid, elektromobil alebo plug-in hybrid. Stačí, ak treba do vozidla namontovať napríklad nezávislé kúrenie, teda prvok, ktorý sa objavuje v zanedbateľnom počte áut kompletovaných na linke.

Podľa Audi prinesie nový spôsob výroby zvýšenie... Foto: Audi
Audi - modulárna výroba Podľa Audi prinesie nový spôsob výroby zvýšenie efektivity až o 20 %. Obmedzenia montážneho pásu už totiž nedokážu prekonať ani drony a bežné dopravníky.

S obmedzeniami montážnej linky sa stretajú zvlášť európske automobilky, ktoré ponúkajú zákazníkom na výber extrémny počet príplatkových doplnkov, čo zvyšuje rozmanitosť áut na páse. Výroba je potom časovo náročná a drahá. Japonci, ktorí preferujú pevné balíky výbav a k tomu pár doplnkov, tak vedia vyrábať autá nielen lacnejšie, ale aj kvalitnejšie. Rozmanitosť je totiž nepriateľom kvality. Koncern Volkswagen, konkrétne Audi, už preto chystá veľkú výrobnú revolúciu. Ide o systém takzvaných výrobných ostrovov, ktoré umožnia nezávislý pohyb áut vo výrobe. Hovorí sa mu modulárna montáž.

Montážnu linku Henryho Forda už nezachránia ani... Foto: Audi
Audi - modulárna výroba Montážnu linku Henryho Forda už nezachránia ani drony.

Ideou je teda výroba bez montážnej linky. Namiesto nej tu budú jednotlivé pracoviská s jedným alebo dvoma zamestnancami, ktorí budú pracovať konštantným tempom a na jednom mieste bez ohľadu na priebeh prác na ostatných stanovištiach. Presun vozidiel zabezpečia namiesto pásu robotické prepravníky riadené počítačom. Ten zároveň určí presnú následnosť a zladenie výrobných úkonov. Časti vozidiel tak budú môcť putovať rozličnými smermi na rôzne pracoviská, podľa toho, ako to bude optimálne pre logistiku a efektivitu výroby. Ak bude na jednom vozidle nutné urobiť špecifický úkon, ostatné môžu ostať v kontinuálnom procese výroby.

Audi tvrdí, že nový revolučný modulárny spôsob výroby zvýši efektivitu až o 20 %. To je dosť na to, aby sa oplatilo investovať do úplne nových výrobných technológií. A nehovorí o vzdialenej budúcnosti. Nový systém už testuje vo svojom maďarskom závode v Győri a prvýkrát ho použije v roku 2018 pri výrobe luxusného SUV Lamborghini Urus. Podľa Audi na tento spôsob produkcie prejdú do desiatich rokov aj ostatní výrobcovia. Neostane im nič iné, než zareagovať rovnakým spôsobom. Zdá sa teda, že modulárna výroba bude predstavovať v automobilovom priemysle rovnaký zlom ako pred sto rokmi Fordov výrobný pás.
Audi - modulárna výroba
Audi - modulárna výroba
+7Audi - modulárna výroba

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Audi #VW #Lamborghini #výroba áut
Články podľa značiek