V čom sa vozil Castro? Ľudové autá to neboli

Bývalý kubánsky diktátor Fidel Castro nemal síce úchylku na autá tak, ako niektorí jemu podobní, no v tých ľudových sa rozhodne nevozil. Vo Fidelovej garáži parkovali ruské Čajky, česká Tatra 603, ale aj Mercedes-Benz S 600 Grosser.

02.12.2016 18:00
Fidel Castro Foto:
Kým vlastníctvo súkromného auta aj obchodovanie s nimi bolo na Kube zakázané, vodca Fidel Castro sa vozil v luxuse najvyššieho rangu.
debata (120)

Minulý týždeň obletela svet správa o úmrtí jedného z najznámejší komunistov – kubánskeho prezidenta Fidela Castra. Strojca revolúcie proti Batistovi a „slobodnej“ Kuby síce hlásal rovnosť, no luxusu sa neštítil. Možno nie až takého ako iní diktátori, no k životu bežných Kubáncov mal ten jeho predsa len na míle ďaleko. Vidieť to už z luxusných áut, ktoré parkovali v jeho garáži. Nevytvoril síce zbierku limuzín tak ako Saddam Husajn, Muammar Kaddáffí alebo Viktor Janukovyč, lenže ľudové autá to rozhodne neboli.

Z Kremľa putovalo na Kubu ako dar kubánskemu... Foto: Acars
Fidel Castro Z Kremľa putovalo na Kubu ako dar kubánskemu prezidentovi niekoľko luxusných limuzín Gaz Čajka či ZIl 111 kabriolet.

Kým po americkom embargu na Kubu sa z ostrova slobody stal automobilový skanzen, Fidel nemal o dobré autá nikdy núdzu. Veľkú časť z nich však dostal. Záujem Ruska udržať na Kube, ležiacej takmer na dostrel k USA, komunistický režim, viedol Kremeľ k mnohým luxusným „darčekom“. Z Moskvy tak putovali do Havany monumentálne ruské koráby, napríklad ZiL 111 kabriolet alebo Gaz M-13 Čajka. Len Čajok bolo približne päť. A zahanbiť sa nedalo ani bývalé socialistické Československo. Vodcovi kubánskeho ľudu darovalo bielu Tatru 603.

Socialistické Československo darovalo Castrovi... Foto: Acars
Fidel Castro Socialistické Československo darovalo Castrovi dve Tatry 603, dokonca dodatočne vybavené klimatizáciou.

Dokonca ju vybavilo klimatizáciou, aby nebolo na Kube Castrovi príliš horúco. A tiež nebola jediná. Isté je, že okrem tohto exempláru sa Castro vozil aj v bežnejšej čierne „šesťstotrojke“. Tam ale luxus na kolesách neskončil. Kubánsky prezident mal totiž tak trochu slabosť na Mercedes-Benz. K jeho najobľúbenejším patrila trieda S (W220), ale ešte slávnejší predĺžený Mercedes S 600 Grosser, ktorý bol populárnym strojom diktátorov. Okrem „El Comandante“ v ňom jazdili aj Saddám Husajn, Mao Ce-tung, Kim Čong-il, Pol Pot, Leonid Brežnev či Nicolae Ceaușescu.

Kubánsky diktátor neodolal ani čaru Mercedesov.... Foto: Acars
Fidel Castro Kubánsky diktátor neodolal ani čaru Mercedesov. Mal ich hneď niekoľko. Vrátane predĺženej verzie S 600 Grosser.

Po roku 2006, keď Fidel Castro postupne previedol zo zdravotných dôvodov moc na svojho brata Raúla, sa Kuba začala mierne otvárať. V roku 2011 bol napríklad povolený nákup a predaj áut vo zvláštnom režime. Dovtedy sa mohlo obchodovať jedine s vozidlami, ktoré sa na Kubu dostali pred komunistickým pučom v roku 1959. Po ňom sa síce dovážali napríklad ruské Lady či Moskviče, ale len na špeciálne povolenie s podmienkou, že budú slúžiť pracovným účelom. To sa aj prísne kontrolovalo.

Niekoľko Castrových limuzín skončilo nakoniec v... Foto: Acars
Fidel Castro Niekoľko Castrových limuzín skončilo nakoniec v kubánskej štátnej taxislužbe. Ako táto ruská Čajka. Až potom si mohli bežní Kubánci vyskúšať komfort v akom žil ich vodca.

V roku 2013 Kuba zrušila povolenia na obchodovanie s autami a umožnila aj dovoz nových. Ale len za podmienky preukázania, že si kupujúci zarobil na auto vlastnou prácou a že financie nemá napríklad od príbuzných z USA. Navyše zaťažila dovoz daňou vo výške 100 %, takže nové autá distribuované výlučne cez štátne firmy ostali pri mizivom príjme Kubáncov i tak absolútne nedostupné. Preto je ich na ostrove slobody stále málo. Tak málo, že sa využíva všetko, čo má kolesá. A bývalé Castrove limuzíny nie sú výnimkou.

V roku 2009 bolo napríklad štátnej spoločnosti Cubataxi prevedených do užívania 14 vozidiel z Castrovej flotily, medzi nimi aj päť reprezentačných vozidiel Gaz Čajka. Na tento účel bol ale extrémne „smädný“ benzínový 8-valec nahradený naftovými motormi Mercedesu a tiež odstránené pancierovanie. Aspoň tak si mohli radoví Kubánci vyskúšať komfort, v akom žil ich milovaný vodca. Mať vlastné auto je ale pre nich dodnes len snom. Uvidíme, čo na tom v najbližších rokoch zmení Castrova smrť.

Fidel Castro
Fidel Castro
+8Fidel Castro

© Autorské práva vyhradené

120 debata chyba
Viac na túto tému: #Fidel Castro
Články podľa značiek