Blíži sa koniec naftových motorov? Štyri mestá ich zakážu!

Paríž, Madrid, Atény a Mexiko City. To sú mestá, ktoré už nechcú vidieť autá poháňané naftovými motormi vo svojich uliciach. A myslia to vážne. Zákaz by mal platiť od roku 2025. Vrátane nákladných áut a autobusov!

08.12.2016 16:00
Dieselové motory - emisie Foto:
Štyri veľké svetové metropoly sa zaviazali, že postupne vylúčia z dopravy autá poháňané naftovými motormi. A z centier chcú neskôr individuálnu dopravu vylúčiť úplne.
debata

Kauza Dieselgate rozvírila diskusiu o emisiách naftových motorov. Diesely sú síce jednoznačne účinnejšie ako benzínové motory, a teda majú nižšiu spotrebu paliva, no životné prostredie zaťažujú väčším objemom častíc a zdraviu škodlivých oxidov dusíka. Škandál Volkswagenu navyše preukázal, že výrobcovia dieselových áut povolené emisné limity obchádzajú, ako sa len dá. A nehovoríme len o nemeckom koncerne. Systémy na úpravu výfukových plynov vypínajú aj ďalšie automobilky i keď nie tak sofistikovaným spôsobom, ako to robili vo Wolfsburgu.

Takže nad naftovými motormi sa pomaličky zmráka. Tvrdí to napríklad Volvo alebo Toyota, ktoré chcú z dieselmi o niekoľko rokov skoncovať. Ani nie tak z dôvodov ochrany ovzdušia ako tých ekonomických. Ukazuje sa totiž, že vývoj a výroba čistých naftových motorov budú v budúcnosti drahšie ako benzínových či hybridných. Proti nafte však stojí aj iný nepriateľ. Veľké mestá, ktoré chcú naftové autá vylúčiť z ich dopravy. Prvé varovanie prišlo začiatkom roka z indického Dillí, ktoré zakázalo na tri mesiace predaj naftových áut. Lenže teraz prichádzajú s radikálnym riešením aj európske a jedna americká metropola.

Starostovia Paríža, Atén, Madridu a Mexiko City oznámili 1. decembra na klimatickom summite, že od roku 2025 chcú zakázať vjazd naftových áut do svojich miest, a to vrátane nákladných. „Dnes sme sa postavili a povedali sme, že nebudeme ďalej tolerovať znečistenie ovzdušia a tiež zdravotné problémy a úmrtia, ktoré spôsobuje. Tieto veľké problémy vyžadujú odvážne riešenia, preto vyzývame výrobcov áut a autobusov, aby sa k nám pripojili,“ uviedla vo vyhlásení parížska starostka Anne Hidalgová. To je teda radikálny odklon, pretože práve Francúzsko je spájané s presadzovaním nafty a jeden z najväčších producentov dieselových áut vôbec.

A išla ešte ďalej. „Naším cieľom je odstrániť z centra všetky autá.“ Prednosť teda dostane hromadná doprava. V Paríži sa od roku 1992 rozrastá sieť električiek a podobne je to v Aténach od roku 2004. Atény mali už v minulosti so smogom také problémy, že v deväťdesiatych rokoch zaviedli špeciálny režim, keď mohli do centra mesta vchádzať v určité dni len vozidlá s párnymi a v určité nepárnymi číslami na registračných značkách. Podľa svetovej zdravotníckej organizácie prichádza ročne o život v súvislosti so znečistením ovzdušia k trom miliónom úmrtiam. Väčšina z nich pritom pripadá na obyvateľov veľkých miest.

Pochopiteľne, autá sú za znečistenie atmosféry zodpovedné len čiastočne. Problémom však je, že nie sú rozmiestnené rovnomerne a koncentrujú sa práve vo veľkých metropolách. Ak sa bude počet miest, ktoré zakážu vjazd naftových áut rozširovať, prestanú byť naftové motory zaujímavé aj pre samotných výrobcov. Takže nič dobré diesely asi nečaká. Pre Európu to bude zvlášť bolestivé, pretože nikde inde na svete nemajú naftové motory takú popularitu ako práve na „starom kontinente“.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #Paríž #Atény #naftové motory #Madrit Mexiko City
Články podľa značiek