Zvodidlá budúcnosti majú valce! Vydržia viac a menej sa ničia

V Kórei už testujú nové zvodidlá budúcnosti. Namiesto oceľových profilov používajú rotačné valce. Fungujú perfektne.

04.01.2017 12:00
Rotačné zvodidlá - ETI Kórea Foto:
Takto si predstavuje zvodidlá budúcnosti kórejská spoločnosť ETI (Evolution in Traffic Innovation). Kinetickú energiu premieňajú na rotačný pohyb, takže sú odolnejšie a dokážu jej absorbovať viac.
debata (1)

Oceľové zvodidlá sú bežnou súčasťou našich ciest. Kovové profily udržia auto v prípade kolízie na ceste a často zabránia vážnejším haváriám s fatálnymi zraneniami. Jednoducho umožnia, aby sa kinetická energia nárazu strácala postupne, čím ušetria vozidlo aj posádku od nebezpečného preťaženia. Zabránia tiež prejazdu do protismeru či nárazu do iných objektov mimo vozovky. Poviete si, čo také by sa dalo na tomto prozaickom bezpečnostnom zariadení asi tak zlepšiť? Kórejčan asi však myslia, že rezervy tu sú.

Valce sú tvorené takzvaným ethylenvinylacetátom... Foto: ETI
Rotačné zvodidlá - ETI Kórea Valce sú tvorené takzvaným ethylenvinylacetátom (EVA), ktorý je ľahší ako klasická guma a elastickejší ako uretan.

Pri špecifických uhloch nárazu totiž nemusia zvodidlá fungovať úplne perfektne. Spoločnosť ETI (Evolution in Traffic Innovation) navrhuje nahradiť pevné oceľové profily rotujúcimi gumenými valcami. A svoju myšlienku v Kórei už aj testuje. Jej zvodidlá tvorí oceľová konštrukcia s vertikálne umiestnenými valcami, ktoré premieňajú energiu nárazu na rotačný pohyb. To znamená schopnosť pohltiť jej oveľa viac. Takýto systém, nazývaný „rotačný systém zábran“, si preto poradí aj veľkými autami, ako sú autobusy alebo nákladné vozidlá.

Pre tie osobné to zas znamená bezpečnejšiu kolíziu a menej škôd na aute. Samotné valce sú tvorené takzvaným ethylenvinyla­cetátom (EVA), ktorý je mäkký a pružný. Navyše je ľahší ako klasická guma a elastickejší ako uretan. Nebráni sa ani pokrytiu reflexnými prvkami, ktoré sú prospešné pri nočnej jazde. Firma ETI tvrdí, že valce sú nesmierne odolné a je ich ťažké zničiť. Celé zvodidlá sú preto lepšie chránené pred poškodením. Vyššiu cenu zariadenia potom kompenzujú nižšie náklady na údržbu. V prípade poškodenia stačí vymeniť len valce.
Rotačné zvodidlá - ETI Kórea
Rotačné zvodidlá - ETI Kórea
+3Rotačné zvodidlá - ETI Kórea

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #zvodidlá #ETI #Evolution in Traffic Innovation
Články podľa značiek