Paríž chce skončiť s autami. Starostka to myslí vážne

Prvá žena na čele Paríža vyhlasuje vojnu osobným autám. Chce im zakázať vstup do centra. Všetkým.

17.01.2017 19:00
Anne Hidalgo  - starostka Paríža Foto:
Starostka Paríža Anne Hidalgová chce, aby sa už v blízkej budúcnosti presúvali ľudia v centre tejto metropoly už len pešo, na bicykloch alebo hromadnou dopravou. Autá si už vidieť nepraje.
debata (4)

Nie je to tak dávno, čo sa súčasná starostka francúzskej metropoly Anne Hidalgová, vôbec prvá šéfka parížskej radnice, zviditeľnila na klimatickom summite v Paríži. Spolu so starostami Atén, Madridu a Mexico City vyhlásila záväzok zakázať do roku 2020 vstup naftovým autám do centier týchto miest. „Dnes sme sa postavili a povedali sme, že nebudeme ďalej tolerovať znečistenie ovzdušia a tiež zdravotné problémy a úmrtia, ktoré spôsobuje. Tieto veľké problémy vyžadujú odvážne riešenia, preto vyzývame výrobcov áut a autobusov, aby sa k nám pripojili,“ povedala.

A netajila sa ani víziou, že v budúcnosti nepočíta v centre Paríža so žiadnymi osobnými autami. „Naším cieľom je odstrániť z centra všetky autá.“ Svoj negatívny postoj k individuálnej doprave potvrdila aj pred pár dňami v rozhovore pre francúzsky Journal du Dimanche, kde označila osobné autá za prežitok. „Chceme sa krok po kroku dostať k úplnej pešej doprave, ktorá bude otvorená len pre prostriedky verejnej hromadnej dopravy, políciu, pohotovostné autá a zásobovanie.“

„Musíme pripomínať, čo toto rozhodnutie prináša. Menej áut znamená menej škodlivín v ovzduší,“ dodáva. Prvé kroky má už napokon za sebou. Vlani zaviedla režim, keď každú prvú nedeľu v mesiaci platí v určitých oblastiach Paríža úplný zákaz prevádzky osobných áut. Zároveň je v tento deň verejná doprava zadarmo. Snaží sa tiež premieňať parkoviská na parky a zvyšovať cenu parkovného na zvyšných parkovacích miestach. Podporuje tiež výstavbu električkových tratí, ktoré sa do Paríža vracajú po dlhých desaťročiach.

Tento rok je navyše v Paríži rokom bicyklov. Napríklad Rue de Rivoli, ktorá lemuje Seinu, bola zúžená na polovičný profil v prospech prúdov pre cyklistov. Samozrejme, takéto radikálne kroky majú aj svojich odporcov. Podľa odborníkov radnica o svojich plánoch málo diskutuje a málo si uvedomuje dôsledky takýchto rozhodnutí. Tie môžu mať negatívny vplyv na iné časti Paríža. Ak totiž radnica skoncuje s autami v centre, ľudia ich zaparkujú o pár ulíc ďalej. Problém sa len prenesie z jedného miesta na druhé.

Anne Hidalgo  - starostka Paríža
Anne Hidalgo  - starostka Paríža
+2Anne Hidalgo  - starostka Paríža

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Paríž #obmedzenie dopravy #Anne Hidalgo
Články podľa značiek