Ford ukázal, ako sa za 100 rokov menili svetlá. Fotografiami

Britské zastúpenie Fordu sa rozhodlo ukázať, ako by ste videli tú istú nočnú situáciu v priebehu času. Teda spoza volantu Fordu T s acetylénovými lampami až po najnovší Ford Mondeo s full-LED svetlami. Fotografie tak vlastne dokumentujú celú evolúciu automobilových reflektorov.

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford si "posvietil" na bežnú situáciu - nočnú ulicu v daždi, keď niekto prechádza cez cestu s bicyklom.
Autor:

Tak ako postupoval vývoj áut, evolúciou prechádzali aj svetlá. Na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia si museli autá vystačiť s acetylénovými lampami. Vidieť nebolo skoro nič. Prvé elektrické svetlá sa objavili až v roku 1912, ale situáciu príliš nezlepšili. Skutočný pokrok nastal až v tridsiatych rokoch, kedy prišli na svet žiarovky integrované v parabolách. A ďalšia zmena sa udiala až o tridsať rokov neskôr, keď sa objavili prvé halogénové žiarovky.

Tie sa používajú až dodnes, i keď s podstatne modernejšou konštrukciou a vyšším svetelným výkonom. Popri nich však v deväťdesiatych rokoch odštartovali kariéru xenónové výbojky, s trikrát vyššou svietivosťou, ako mali halogény, a pred pár rokmi LED reflektory, ktoré dávajú až päťkrát viac svetla. Najnovším hitom sú laserové svetlá, ktoré má zatiaľ len BMW, Audi a najnovšie Land Rover. Tie dokážu svietiť až do vzdialenosti 600 metrov. Za viac ako sto rokov teda svetlá prekonali obrovský vývoj.

Vedeli by ste si však predstaviť, ako by ste videli spoza volantu auta starého sto alebo päťdesiat rokov? Britské zastúpenie Fordu to urobilo za vás. Jednoducho zobralo šesť svojich modelov od Fordu T zo začiatku minulého storočia až po nový Ford Mustang a stvorilo sériu fotografií. Zachytávajú tú istú scenériu – nočnú ulicu v daždivom počasí, cez ktorú sa niekto snaží prejsť s bicyklom. A posvietil si na ňu historickými aj novými autami. Rozdiely sú obrovské. S Fordom T s acetylénovými lampami by ste cyklistu pravdepodobne zrazili. Nie je ho totiž vôbec vidieť.

V roku 1932 s elektrickým osvetlením vo Forde Model Y, cyklistu už aspoň trošku vidieť, ale nie príliš. Času na reakciu by bolo málo, najmä s vtedajším výkonom bŕzd. V roku 1966 má Ford Anglia halogénové žiarovky, osvetľujúce najmä lesklé časti bicykla. Fiesta z roku 1976 už zvláda osvetliť aj okolie. Mondeo s xenónmi z roku 1994 je celkom iná káva. Vidieť prakticky všetko. A nový Mustang s LED svetlami? Tak to je už úplná paráda. Máte pocit, akoby bol deň.

Ford Model T – 1908

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford

Ford Model Y – 1932

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford

Ford Anglia – 1966

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford

Ford Fiesta – 1 976

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford

Ford Mondeo – 1994

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford

Ford Mustang – 2016

Ford - vývoj automobilových svetiel
Ford - vývoj automobilových svetiel
Autor: Ford
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
parlament, fico,

Fico: Rozšírenie návrhu o ďalšie amnestie je na poslancoch

25.03.2017 13:54

Postoj predsedu vlády Roberta Fica sa k zrušeniu Mečiarových amnestií od roku 1998 nemenil.

fico, summit, rím

Fico: Iný priestor ako EÚ pre SR neexistuje

25.03.2017 13:02

Pre Slovensko neexistuje iný životný priestor, ako je Európska únia a klame každý, kto tvrdí, že SR by dokázalo prežiť ako nejaký neutrálny štát.

židia, muzeum, kultúra, vlak,

Prežila peklo, aby mohla mladým rozprávať o nacistických zverstvách

25.03.2017 11:45

O osude slovenských Židov už bolo rozhodnuté, no rodinka Friedmannovcov z Humenného ešte netušila, aký tragický to bude mať dosah.

František Gaulieder

Zomrel bývalý poslanec František Gaulieder, zrazil ho vlak

25.03.2017 11:03, aktualizované: 14:10

Františka Gauliedera zrazil nadránom z piatka na sobotu vlak, udalosť sa stala pred Trnovcom nad Váhom (okres Šaľa). Polícia pracuje aj s verziou samovraždy.