Koľko zarobia automobilky na aute? Porsche 82x viac ako Opel

Vyrobiť veľa áut nemusí byť pre automobilky problém. Ale je to len jedna strana mince. Tou druhou je zisk. Verili by ste, že taký Volkswagen musí predať 149 áut, aby sa vyrovnal profitu z jedného Ferrari? A Opel ich musí predať až 295!

24.03.2017 06:00
debata (3)
Absolútnym kráľom z hľadiska zisku na jedno... Foto: Ferrari
Ferrari 812 Superfast- 2017 Absolútnym kráľom z hľadiska zisku na jedno auto je Ferrari. V Maranelle skončí v kase až 56 000 eur. To je cena prémiového auta vyššej strednej triedy.

Rebríček najväčších automobilových výrobcov je jasný. Lenže vyrobiť obrovské množstvo áut vám ešte nezaručí čierne čísla. Napríklad taký Opel je už 16 rokov v strate a o americkej Tesle nehovoriac. Vlani síce dodala zákazníkom rekordných 76 230 kusov vozidiel, ale zároveň prerobila 773 miliónov dolárov. Takže umením nie je vyrábať, ale zarábať. A to už nevie každý. Agentúra Bloomberg teraz zverejnila rebríček sedemnástich automobilových značiek podľa profitu na jednom aute. A na samom čele by ste len márne hľadali logá gigantov ako Volkswagen, Toyota či Ford, ktoré vyprodukujú ročne milióny áut.

Kto je teda líder? Najziskovejšie sú jednoznačne malé prémiové automobilky, ktoré zabalia do ceny nielen samotnú technológiu, ale aj prestíž značky. Skvelým príkladom je nemecké Porsche. Vlani predalo 238 000 áut, pričom jeho prevádzkový zisk predstavoval 3,9 miliardy eur. Produkcia Porsche je pritom len kvapkou v mori oproti materskej značke Volkswagen, ktorá poslala vlani na trh 6,1 milióna áut. Jej zisk bol však „len“ 1,9 miliardy eur, teda menej ako jedna polovica zisku Porsche. Dôvod? Na jednom vyrobenom exempláre zarobí 15 641 eur. To je cena slušne vybaveného auta nižšej strednej triedy, teda napríklad Golfu.

Porsche patrí k najziskovejším značkám. Práve... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2016 Porsche patrí k najziskovejším značkám. Práve vďaka profitu 15 640 eur na jednom aute. Takže prevádzkový zisk má vyšší ako značka Volkswagen, ktorá vlani predala 6,1 milióna áut.

Porsche však stále nie je kráľom najziskovejších značiek. Táto výsada patrí totiž Ferrari. Je to neuveriteľné, ale zákazníci sú ochotní akceptovať prakticky akúkoľvek cenu za vozidlá so vzpínajúcim sa žrebcom. Do maranellskej kasy tak putuje z každého predaného Ferrari neuveriteľných 56 000 eur, a to je už suma, za ktorú si môžete dovoliť nové BMW radu 5, Mercedes-Benz triedy E, Audi A6 a množstvo ďalších produktov zvučných mien. Ferrari a Porsche tak valcujú aj prémiové značky. Napríklad tretí Jaguar Land Rover so ziskom 4 068 eur na auto alebo talianske Maserati so ziskom rovných 4 000 eur.

Škoda je z hľadiska zisku na jedno auto lepšia... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb Sport Line - 2016 Škoda je z hľadiska zisku na jedno auto lepšia než Volkswagen alebo Seat.

Až potom začína nemecké prémiové trio v podobe BMW (3 389 €), Audi (3 337 €) a Mercedesu-Benz (3 192 €). To znamená, že ak chce mať automobilka zo Stuttgartu taký zisk ako Porsche, musí predať takmer päťkrát toľko áut. Šokujúce porovnania máme však ešte len pred sebou, ak sa pozrieme na mainstreamových producentov. Najúspešnejší je v tomto smere japonský Nissan na deviatej priečke so ziskom 2 088 eur na auto, čo je obdivuhodné. Nad tisíckou sa drží aj Chevrolet (1 912 €) a Škoda (1 589 €). Potom už však zisky klesajú. Volkswagen dostane do kasy za predané auto priemerne len 375 eur.

Ak to prepočítame s Porsche, musí predať 42 áut. Ale zďaleka nie je najhorší. Taký Opel vlani totiž na aute zarobil iba 190 eur. Takže v jeho pokladni skončí zisk z jedného Porsche až potom, čo nájde 82 zákazníkov. A ak by sme vzali za referenčnú značku Ferrari, tak potom musí byť zákazníkov až neuveriteľných 295!

Koľko zarobili výrobcovia vlani na jednom aute

Poradie Značka Zisk na predané auto Marža
1. Ferrari 56 000 € 18,0 %
2. Porsche 15 641 € 16,7 %
3. Jaguar Land Rover 4 068 7,0 %
4. Maserati 4 000 € 4,8 %
5. BMW 3 389 € 9,5 %
6. Audi 3 337 € 8,8 %
7. Mercedes-Benz 3 192 7,9
8. Volvo 2 340 € 6,7 %
9. Nissan 2 088 € 4,7 %
10. Chevrolet 1 912 € 8,6 %
11. Škoda 1 589 € 9,6 %
12. Ford EU 973 € 6,0 %
13. Renault 715 € 4,7 %
14. Volkswagen 375 € 1,7 %
15. Fiat 356 2,2 %
16. Seat 337 2,1 %
17. Opel 190 1,3 %

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #zisk #Porsche #Ferrari #Bloomberg
Články podľa značiek