Je to neuveriteľné. Túto hromadu 'šrotu' vydražia za 50 000 eur

Ceny veteránov stále rastú. Možno ide o bublinu, ktorá raz praskne, no zatiaľ to tak nevyzerá. Skôr naopak. Staré autá sa zdajú lepšou investíciou ako umelecké diela. Peniaze zhodnocujú rýchlejšie. Až tak, že za desaťtisíce sa ponúkajú dokonca vraky.

25.03.2017 07:00
Jaguar E-Type - 1962 Foto:
Kedysi to bolo nádherné kupé, vyrobené v roku 1962. Teraz je z tohto Jaguaru E-Type Fixhead Coupé takmer vrak.
debata

Občas sa nájde kdesi v stodole, šope, starej garáži alebo jednoducho v lese zabudnuté staré auto. Jeho majiteľ sa oň roky nestará, takže nevyzerá práve dobre, no ak ide o vzácny exemplár, má predsa len poklad. Prípadne ktosi iný, komu ho pôvodný vlastník predá za cenu šrotu, pretože ani netuší, čo má. Jednoducho s veteránmi je to tak. Ceny stále rastú a šplhať sa môžu podľa stavu a ojedinelosti až k niekoľkým miliónom dolárov. Ošiaľ zo starých áut, ktoré vám vedia zhodnotiť peniaze, trvá už niekoľko desaťročí.

Zlé uskladnenie vo vlhkom sklade dokonalo dielo... Foto: Classic Car Auction
Jaguar E-Type - 1962 Zlé uskladnenie vo vlhkom sklade dokonalo dielo skazy. Asi by ste neuhádli, že pôvodnou farbou bola modrá.

A dospel až tak ďaleko, že ľudia sú schopní platiť vysoké sumy aj za vraky. Toto je jeden z príkladov. Do dražby totiž mieri Jaguar E-Type, teda jedno z najkrajších a najslávnejších áut histórie. Hovoriť mu však Jaguar E-Type je trochu trúfalé. Z pôvodného lesku mu totiž už veľa neostalo. Vyrobený bol v apríli roku 1962 a jeho vlastník ho registroval v Birminghame. Slúžil mu až do roku 1997, keď sa ho v novembri rozhodol predať. Vtedy ešte auto síce jazdilo, ale „britská kvalita“ si už pýtala poriadnu renováciu.

Kabína bez okien nemohla ochrániť interiér. Ten... Foto: Classic Car Auction
Jaguar E-Type - 1962 Kabína bez okien nemohla ochrániť interiér. Ten je tiež totálne zdevastovaný. Renovácia nebude ľahká.

Nový vlastník ju aj plánoval, ale ako to už v živote chodí, z pôvodnej eufórie rýchlo zišlo. E-Type neprešiel odvtedy ani kilometer a stál vo vlhkom sklade. Takže za 20 rokov urobila príroda svoje a z pôvabného kupé urobila prakticky vrak. Karoséria podľahla masívnej korózii, chýbajú reflektory aj okná. Pôvodný modrý lak by ste asi vôbec neuhádli. Pneumatiky a kolesá sú totálne zdevastované. O interiéri nehovoriac. Je plný plesní a pavučín. Drevené obklady sú totálne zhnité. A motor by ste nenaštartovali ani s novučičkým akumulátorom.

Tento radový 6-valec mal kedysi neuveriteľných... Foto: Classic Car Auction
Jaguar E-Type - 1962 Tento radový 6-valec mal kedysi neuveriteľných 197 kilowattov. Hádam sa ešte niekedy rozbehne. Lacné to ale nebude.

Asi by ste si povedali, že najlepšie by bolo odviezť túto hromadu starého železa rovno do zberu. Lenže svet je bláznivý. A náš Jaguar Fixhead Coupé navyše patrí do Serie 1, teda k úplne prvým Jaguarom E-Type, aké boli kedy vyrobené. A keďže zberatelia historických áut to nevzdávajú, jeho majiteľ sa rozhodol auto vydražiť. Aukcia prebehne 2. apríla a čo je šokujúce, očakávaný zisk z tohto vraku sa počíta na desiatky tisíc eur. Presnejšie, odhad znie na neuveriteľných 38-tisíc až 44-tisíc britských libier, To je od 43 800 do 50 700 eur.

A zákazníci sa ešte pobijú, takže vylúčená nie je ani vyššia suma. Pritom E-Type nepatrí k solitérom. Od roku 1961 do roku 1975 vyrobila britská automobilka v troch sériách 72 507 exemplárov. Z tých prvých sa však veľa nezachovalo. Takže aj so slabším 6-valcom, 12-valce prišli na rad až v tretej sérii od roku 1971, má svoju hodnotu. Renovácia nebude lacná. V každom prípade sa vyplatí, ak dovtedy bublina s cenami veteránov nepraskne. V súčasnosti sa totiž ceny zrenovovaných kusov prvej série pohybujú od 300 000 do 400 000 libier, teda až do 460 000 eur!

Jaguar E-Type - 1962
Jaguar E-Type - 1962
+12Jaguar E-Type - 1962

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #vrak #veterány #Jaguar E-Type
Články podľa značiek