Škoda Rapid: Modernizácia priniesla motor 1,0 TSI a bi-xenónové svetlá

Mladoboleslavská automobilka pripravila facelift pre obe karosárske verzie modelu Rapid. Do ponuky pribudli dve výkonnostné verzie trojvalcového motora 1,0 TSI a bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením. Okrem toho inovácie zahŕňajú dizajnové zmeny v interiéri, vyššiu bezpečnosť a lepšiu konektivitu.

22.05.2017 06:00
IMG 20170509 135200 Foto:
Jednou z najpodstatnejších zmien je nahradenie motora 1,2 TSI jednolitrovým trojvalcom 1,0 TSI.
debata

Škoda Rapid a Škoda Rapid Spaceback sú na európskom trhu od roku 2013, a preto dozrel čas na prvú modernizáciu. S redakciou sme sa zúčastnili dynamickej prezentácie, kde sme mali možnosť vyskúšať jednu z najpodstatnejších zmien, ktorou je nahradenie motora 1,2 TSI jednolitrovým trojvalcom 1,0 TSI. Facelift zasiahol aj vonkajší a vnútorný vzhľad, rozšíril počet bezpečnostných systémov, priniesol možnosť pripojenia na internet a doplnil do ponuky bi-xenónové svetlá.

Zadné svetlá majú po novom tvar písmená „C“ a... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20170509 142838 Zadné svetlá majú po novom tvar písmená „C“ a tmavé krycie sklá.

Pokiaľ ide o vonkajší vzhľad, dizajnovou úpravou prešli predný nárazník aj hmlové svetlá. Nový tvar dostali aj LED diódy zabezpečujúce denné svietenie. Zadné svetlá majú po novom tvar písmená „C“ a tmavé krycie sklá. Ponuka diskov kolies sa rozšírila o päť typov v rôznych veľkostiach. Vo vnútri dizajnéri prepracovali analógové ovládače kúrenia a klimatizácie a kľučky dverí. V závislosti od výbavy môže odteraz palubnú dosku a dvere zdobiť dekoratívna lišta.

Novinkou pre modelový rad Rapid sú služby Care Connect, vďaka ktorým možno v prípade núdze privolať pomoc. Prostredníctvom aplikácie ŠKODA Connect App môže majiteľ kontrolovať stav vozidla cez smartfón. S navigačným systémom Amundsen je možné vozidlo premeniť na internetový hotspot. Škoda v rámci modernizácie rozšírila ponuku praktických prvkov o dva USB konektory určené pre pasažierov na zadných sedadlách, cez ktoré možno nabíjať prenosné zariadenia.

Vo vnútri dizajnéri prepracovali analógové... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20170509 163450 Vo vnútri dizajnéri prepracovali analógové ovládače kúrenia a klimatizácie a kľučky dverí.

Bezpečnosť na palube Škody Rapid a Škody Rapid Spaceback zvyšujú nové príplatkové bi-xenónové svetlomety s funkciou automatického prepínania denných a stretávacích svetiel. Navyše hmlové svetlá disponujú funkciou prisvecovania do zákrut. Paletu bezpečnostných systémov dopĺňajú systém automatického brzdenia, predkolízny asistent, asistent rozjazdu do kopca a systém monitorujúci únavu vodiča.

O bezpečnosť posádky sa starajú systém... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20170509 162845 O bezpečnosť posádky sa starajú systém automatického brzdenia, predkolízny asistent, asistent rozjazdu do kopca a systém monitorujúci únavu vodiča.

Obe modernizované verzie Škody Rapid sú v ponuke so štyrmi motormi v piatich výkonnostných verziách. Záujemcovia o zážihový agregát majú na výber nový jednolitrový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 70 alebo 81 kW, alebo 1,4-litrový štvorvalec 1,4 TSI s výkonom 92 kW. Pokiaľ ide o vznetové pohonné jednotky, na výber je 1,4-litrový trojvalec 1,4 TDI s výkonom 66 kW a 1,6-litrový štvorvalec 1,6 TDI s výkonom 85 kW.

Motory spolupracujú buď s päť alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Počas prezentácie sa nám podarilo vyskúšať Rapid Spaceback so silnejšou verziou trojvalca 1,0 TSI so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a Rapid s menším naftovým motorom a prevodovkou DSG.

Benzínový trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) je pre model Rapid vhodný, lebo vodičovi umožňuje jazdiť pokojne, ale na druhej strane poskytuje aj možnosť športovejšej jazdy. Nižšia hmotnosť motora oproti štvorvalcu pomáha dynamike, no zároveň treba počítať s hlučnejším prejavom a vibráciami zvlášť pri akcelerácii. Prevodové stupne manuálnej prevodovky boli rozvrstvené optimálne. Horší dojem sme mali z radiacej páky, ktorá mala aj pri zaradenom prevodovom stupni zbytočne veľa vôle. Výhodou litrového trojvalca by mala byť aj spotreba paliva, ale tú budeme môcť zhodnotiť až po redakčnom teste.

Ako druhý motor sme si vyskúšali menší naftový trojvalec s výkonom 66 kW (90 k) skombinovaný s prevodovkou DSG. Táto konfigurácia je určite vhodnejšia na dlhšie trasy a jazdu konštantnou rýchlosťou, a to z dôvodu dynamiky aj spotreby. Automatická prevodovka v štandardnom režime nevolila vždy optimálny prevodový stupeň, a preto bol motor často hlučný. Vibrácie prenikali do kabíny viac ako v prípade benzínového trojvalca. V športovom režime sú reakcie prevodovky pružnejšie, no zároveň sa to prejavuje na vyššej spotrebe paliva. Menšiemu naftovému agregátu viac vyhovuje manuálna prevodovka, pričom prevodovka DSG by lepšie spolupracovala s motorom 1,6 TDI, lenže takáto kombinácia v ponuke nie je.

Cenník Škody Rapid Spaceback

Motor/prevodovka Active Ambition Style
1,0 TSI 70 kW 5M 12 340 € 13 440 € 14 440 €
1,0 TSI 70 kW 7A 14 340 € 15 440 € 16 440 €
1,0 TSI 81 kW 6M 13 240 € 14 340 € 15 340 €
1,4 TSI 7A 15 940 € 17 040 € 18 040 €
1,4 TDI 5M 14 490 € 15 590 € 16 590 €
1,4 TDI 7A 16 490 € 17 590 € 18 590 €
1,6 TDI 5A 15 690 € 16 790 € 17 790 €

Cenník Škody Rapid

Motor/prevodovka Active Ambition Style
1,0 TSI 70 kW 5M 12 640 € 13 740 € 14 740 €
1,0 TSI 70 kW 7A 14 640 € 15 740 € 16 740 €
1,0 TSI 81 kW 6M 13 540 € 14 640 € 15 640 €
1,4 TSI 7A 16 240 € 17 340 € 18 340 €
1,4 TDI 5M 14 790 € 15 890 € 16 890 €
1,4 TDI 7A 16 790 € 17 890 € 18 890 €
1,6 TDI 5A 15 990 € 17 090 € 18 090 €

Technické údaje – benzínové motory

Motor 1,0 TSI 1,0 TSI 1,4 TSI
Zdvihový objem (cm3) 999 999 1 395
Počet valcov 3 3 4
Výkon (kW/k) 70/95 81/110 92/125
Krútiaci moment (Nm) 160 200 200
Maximálna rýchlosť (km/h) 187 200 208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11 9,8 9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4 4,5 4,8

Technické údaje – naftové motory

Motor 1,4 TDI 1,6 TDI
Zdvihový objem (cm3) 1 422 1 596
Počet valcov 3 4
Výkon (kW/k) 66/90 85/116
Krútiaci moment (Nm) 230 250
Maximálna rýchlosť (km/h) 183 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,6 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,9 4,1

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #facelift #Škoda Rapid #Škoda Rapid Spaceback #1.0 TSI
Články podľa značiek