Lada stála v Nemecku 40 rokov. Na tachometri má 33 km!

Nie, toto nie je vzácne auto. Ale kuriózne určite áno. Ten, kto si totiž tento VAZ 2101, vlastne Ladu 1200 Combi, kúpil, ju asi vôbec nepotreboval. Za 40 rokov s ňou prešiel len 33 kilometrov. Ešte kurióznejšie je, že sa tak stalo v Nemecku. A v západnom.

10.06.2017 07:00
debata (39)
Táto Lada stála 40 rokov v zanedbanej záhrade.... Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Táto Lada stála 40 rokov v zanedbanej záhrade. Za celý život prešla len 33 km. Škoda, že ju poznačila hrdza.

Lada 1200 nie je nijako extra dobré a už rozhodne nie vzácne auto. Z histórie ju však nik nevymaže. Vyrábala sa v Togliatti od začiatku sedemdesiatych rokov v státisícových sériách. Ruské sedany a kombi odvodené z Fiatu 124 slúžili majiteľom celé desaťročia. A to nielen v domovskom Rusku, ale aj v celom východnom bloku a tiež na Západe vrátane Francúzska, Nemecka či Kanady. Väčšinu z nich však už dávno „zožrala“ hrdza. Lenže toto je celkom iný príbeh.

Lada 2102 - nejazdená 40 rokov
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov
+12Lada 2102 - nejazdená 40 rokov

Našu Ladu 1200 Combi objavila firma Ganex, ktorá sa špecializuje na obchod s autami z bývalých socialistických krajín. Nebolo to však na „východe“. Predstavte si, že tento exemplár stál na jednom pozemku pri nemeckom Aurichu, teda v bývalom západnom Nemecku. A stál tam poriadne dlho – celých 40 rokov. Pritom nejde o auto, ktoré tam nechal nejaký emigrant po tom, čo sa mu podarilo dostať na Západ, alebo východný Nemec po tom, čo došlo k zjednoteniu krajiny.

Vyslobodzovanie si vyžiadalo špeciálnu... Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Vyslobodzovanie si vyžiadalo špeciálnu techniku. Lada tak trochu zrástla s prírodou.

Toto auto má jasnú históriu a tá sa viaže hneď od začiatku k „NSR“. Jeho prvý aj posledný majiteľ si Ladu 1200 Combi, presnejšie VAZ 2102, kúpil koncom sedemdesiatych rokov od oficiálneho dílera v Aurichu. Možno sa to zdá trochu nepochopiteľné, keďže v tejto krajine ste si mohli dopriať čokoľvek iné, ale v tom čase to nebola až taká zlá voľba. Lada 1200 patrila vďaka konštrukcii Fiatu k stále relatívne moderným autám a ruské „zlepšenia“ jej zas zabezpečili odolnosť na zlých cestách či bezproblémový štart pri nízkych teplotách.

Na tachometri nájdete po štyridsiatich rokoch... Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Na tachometri nájdete po štyridsiatich rokoch číslicu 33!

Nehovoriac o cene. Spomínaný vlastník si ju zadovážil celkom novú za smiešnych 7 900 mariek. A to verziu určenú na export, ktorá mala rad ďalších zlepšení, aby dokázala zaujať náročnejších zákazníkov v kapitalistickom bloku. Kuriózne na tom však je, že po kúpe si majiteľ odviezol auto domov a už nikdy viac ho nenaštartoval. Niežeby bolo čosi v neporiadku. Auto bolo plne funkčné a v záruke. Jednoducho ho nechal stáť. Dokladuje to údaj na tachometri, kde nájdeme číslicu 33. Asi toľko to mohlo byť k nemu domov od dílera.

Dôkaz, že auto nejazdilo, je na pôvodných... Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Dôkaz, že auto nejazdilo, je na pôvodných pneumatikách s ešte nezjazdenými gumovými výčnelkami.

A možno ešte menej, pretože pár kilometrov najazdila Lada v ruskom závode a pár počas transportu z výroby do Nemecka. Možno vám napadá, že ide o podfuk, veď údaj na tachometri sa dá stočiť. Lenže je tu niekoľko neklamných znakov, ktoré dosvedčujú, že auto je skutočne takmer v rovnakom stave, v akom zišlo z montážnych liniek. Na pneumatikách nájdete ešte gumové výčnelky a na čelnom skle identifikačné číslo, ktoré majiteľ nikdy neodstránil. A nikdy sa ani nepokúsil svoje ruské kombi prihlásiť na dopravnom inšpektoráte.

Ani interiéru nič nechýba. Je veľmi zachovalý. Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Ani interiéru nič nechýba. Je veľmi zachovalý.

Dôvody sú nejasné. Náhla smrť majiteľa za nimi však nie je. A tiež nejde ani o prípad patologickej lásky k autu, takej veľkej, že by mu bolo ľúto ho aj používať. Inak by ho asi nenechal stáť pod holým nebom a napospas vplyvom počasia. Jeho dcéra pre firmu Ganex, ktorá auto objavila a odviezla zo zanedbanej záhrady, povedala, že jej otec si už po pár kilometroch uvedomil, aké zlé auto má a viac doň nesadol. To však s úsmevom na tvári. Takže to berme ako žart.

Stačil len základný servis, ako výmena oleja,... Foto: Genex Automobile & Technik
Lada 2102 - nejazdená 40 rokov Stačil len základný servis, ako výmena oleja, paliva či batérie a staručký 4-valec okamžite naskočil.

Veď po prevoze do servisu stačilo po štyridsiatich rokoch len pár jednoduchých úkonov, ako napríklad vymeniť olej, dotankovať nové palivo, odvzdušniť brzdy, dofúkať pôvodné pneumatiky či použiť nový akumulátor a Lada 1200 bez problémov ožila. Naštartovala a bola schopná prevádzky. Napokon práve preto si vyslúžila v časoch svojej najväčšej slávy popularitu. Bola jednoduchá, spoľahlivá a nenáročná na údržbu. Opravili ste ju za pár drobných v garáži či priamo na ceste.

Samozrejme, zub času nechal na našom exemplári stopu. Korózia bola vždy slabým miestom ruských áut, ale zďaleka nielen ich. Hrdza rada požierala v sedemdesiatych rokoch aj vyspelejších konkurentov západnej proveniencie. Takže priviesť toto auto do pôvodného stavu si vyžiada nejaké tie klampiarske a lakovnícke práce. Opäť však bez veľkých investícií. To sa asi aj stane. Firma Ganex, ktorá Ladu odkúpila, zatiaľ tají, či ju bude chcieť v budúcnosti predať. Celkom lacné to však nebude. Za zachované kusy zaplatíte aj viac ako 10 000 eur.

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #vetarán #Lada 1200 #VAZ 2102
Články podľa značiek