Continental ContiAdapt: Pneumatika budúcnosti sa sama 'prezuje'

Continental pracuje na pneumatike, ktorá bude meniť počas jazdy svoj profil a tlak v záujme čo najlepšej priľnavosti. Zároveň by to znamenalo, že už nebudeme musieť v zime a na jar prezúvať.

21.09.2017 12:00
debata (1)
Pneumatika ContiAdapt mení svoju šírku a tým aj... Foto: Continental
Continental ContiAdapt Concept - 2017 Pneumatika ContiAdapt mení svoju šírku a tým aj styčnú plochu, tlak a tvar dezénu.

Ani nemecký Continental si nedal ujsť tohtoročný autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Predstavil tu hneď dva koncepty pneumatík – jeden blízkej a druhý vzdialenejšej budúcnosti. Pneumatika nazvaná ContiSense počíta s použitím integrovaného senzoru a vodivej gumy, vďaka ktorej by pneumatika presne monitorovala svoje opotrebenie, teplotu, poškodenie či dokonca povahu vozovky. Vedela by odhadnúť, či sa na ceste nachádza voda, námraza alebo sneh. To všetko sú užitočné informácie nielen pre vodiča, ale aj pre rôzne systémy vozidla. Napríklad pre prevodovku, trakčnú elektroniku či aktívne prvky podvozku. Vďaka týmto dátam by bola jazda bezpečnejšia.

Súčasťou konceptu ContiAdapt  je aj technológia... Foto: Continental
Continental ContiAdapt Concept - 2017 Súčasťou konceptu ContiAdapt je aj technológia ContiSense, ktorá monitoruje stav pneumatiky ale aj povrchu vozovky.
Oveľa zaujímavejší je však koncept pneumatiky ContiAdapt. Ten toho totiž dokáže oveľa viac. Samotná pneumatika používa tiež vodivú gumu, takže výhody ContiSense ostávajú, ale je doplnená aktívnym diskom. Ten mení svoju šírku a s profilom plášťa aj tlak v pneumatike. Na čo je to dobré? Tak napríklad na diaľnici sa profil zúži, čím vzrastie tlak a zmenší sa styčná plocha dezénu s asfaltom. Zároveň sa zníži valivý odpor a tým aj spotreba paliva. Na kľukatých cestičkách to bude fungovať celkom naopak. Pneumatika sa rozšíri a zníži tlak. Styčná plocha sa zväčší a tým aj priľnavosť, čo je v zákrutách výhoda. Schopnosť adaptovať sa môže byť užitočná aj pri jazde na rôznych povrchoch, či už na piesku, v teréne alebo na snehu. A potom je tu ešte jeden trik. Samotný dezén má tri rôzne „zóny“. Jednu pre suchý asfalt, druhú pre mokré a tretí pre klzké povrchy. So zmenou šírky a tlaku pneumatiky sa dostáva do popredia vždy určitá zóna, takže ContiAdapt by mohol s prehľadom plniť funkciu letnej či zimnej pneumatiky. A to bez prezúvania. Jednoducho, prezuje sa sám. Navyše bude vedieť lepšie zvládať aj prechodné jarné a jesenné obdobia. Do výroby by sa nová technológia mohla dostať do piatich rokov.
Continental ContiAdapt Concept - 2017
Continental ContiAdapt Concept - 2017
+6Continental ContiAdapt Concept - 2017

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #pneumatika #Continental #ContiAdapt #ContiSense
Články podľa značiek