Kamaz Arktika: Ruský dobyvateľ opráši slávu off-roadov z čias ZSSR

Ruský expert na výrobu nákladných áut plánuje nový extrémny polárny stroj, ktorý zvládne najťažšie sibírske podmienky. Posádke má pritom zabezpečiť pohodlie karavanu.

05.05.2018 07:00
debata (40)
Kamaz Arktika bude vybavený troj- alebo... Foto: Kamaz
Kamaz Arktika - 2018 Kamaz Arktika bude vybavený troj- alebo štvornápravovým podvozkom s nízkotlakovými pneumatikami.

Rusko je krajinou extrémnych strojov. Tradícia výroby nákladných áut, ktoré si poradia s prakticky akýmkoľvek terénom či ukrutnou sibírskou zimou, vychádzala z obrovskej rozlohy tejto krajiny a minimálnej infraštruktúry. Rusi sa jednoducho potrebovali dostať na miesta, kde nevedie žiadna cesta a kde panujú nehostinné podmienky. Nie je to len minulosť z komunistických čias. Rusko sa z pohľadu výstavby moderných komunikácií od pádu železnej opony ďaleko nedostalo, a staré stroje stoja už buď na šrotovisku, alebo sú na hrane životnosti.

Pohon zabezpečí naftový alebo benzínový... Foto: Kamaz
Kamaz Arktika - 2018 Pohon zabezpečí naftový alebo benzínový 8-valec. Maximálny výkon 522 kW prenesie na všetky kolesá.

Ruský Kamaz, známy producent nákladných áut, tak vidí priestor na výrobu nového, moderného „všadechodu“, ktorý by oprášil slávu niekdajších extrémnych off-roadov z čias ZSSR. Hoci s civilnejším zameraním ako v dobách studenej vojny. Nejde len o zámer. Rusi už na novom Kamaze s výstižným prívlastkom Arktika pracujú. Okrem vlastných inžinierov zapojil Kamaz do projektu aj Moskovský polytechnický inštitút či firmy SKB-Mami a MSTU. Zatiaľ zverejnil výrobca len vizualizácie, no aj tie naznačujú veľké ambície.

Obytná časť má zabezpečiť dostatok komfortu aj... Foto: Kamaz
Kamaz Arktika - 2018 Obytná časť má zabezpečiť dostatok komfortu aj pri teplotách -60 stupňov Celzia, ďaleko za polárnym kruhom.

Plánovaná je výroba dvoch verzií. Jednej s troma a druhej so štyrmi nápravami. Asi neprekvapí, že trakciu zabezpečí pohon všetkých šiestich alebo ôsmich kolies. O dostatok sily tohto 40-tonového monštra sa postará buď naftový 8-valec, alebo pre najextrémnejšie podmienky vyvinutý nový benzínový 8-valec, ktorého výkon sa môže pohybovať od 295 do 522 kilowattov. Mierové účely naznačuje Arktika ubytovacou bunkou, kde nájde útočisko trojčlenná posádka.

Nechýbajú lôžka, toaleta, kúpeľňa, kuchynka a pre prežitie neodmysliteľný generátor s nezávislým kúrením. Problémom by tak nemali byť ani teploty mínus 60 stupňov Celzia. Kamaz už Arktiku testuje v Jakutsku. Pritom zohľadňuje aj faktory, na ktoré v minulosti neprihliadal. Napríklad na ekológiu. Široké nízkotlakové pneumatiky majú byť totiž ohľaduplné k životnému prostrediu.
Kamaz Arktika - 2018
Kamaz Arktika - 2018
+12Kamaz Arktika - 2018

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #Kamaz #Kamaz Arktika
Články podľa značiek