Audi e-tron: Elektrické SUV dostane sériové digitálne zrkadlá. Ako prvé na svete!

Audi doviedlo technológiu virtuálnych spätných zrkadiel do štádia sériovej výroby. Čaká sa už len na legislatívu.

16.07.2018 12:00
debata (8)
Audi e-tron má v pláne byť pionierom... Foto: Audi
Audi e-tron - digitálne zrkadlá Audi e-tron má v pláne byť pionierom digitálnych vonkajších spätných zrkadiel. Obraz z kamier na úzkych nožičkách bude prenášať na dva displeje v oblasti kľučiek dverí.

Automobiloví výrobcovia snívajú o nahradení klasických vonkajších spätných zrkadiel kamerami už desiatky rokov. Tie klasické majú totiž viac nevýhod ako výhod. Zvyšujú aerodynamický odpor, spôsobujú aerodynamický hluk, zväčšujú celkovú šírku vozidiel, a navyše zobrazujú len malý výsek obrazu, takže často spolupracujú so systémom monitorovania slepého uhla. Kamery prenášajúce obraz na monitor by boli elegantným riešením. Na konceptoch a štúdiách sa objavujú prakticky od osemdesiatych rokov. Vstúpiť do reality im však bráni legislatíva.

Zatiaľ jediným pokrokom je digitálne vnútorné spätné zrkadlo, ktoré ponúka Cadillac v luxusnej limuzíne CT6 a Lexus na domácom japonskom trhu pre vlajkovú loď LS. Tie vonkajšie sú však stále klasické. Lenže v USA už tlačí združenie výrobcov automobilov (Alliance of Automobile Manufactures) na tamojší Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA, aby presadil v americkom kongrese zmenu legislatívy, ktorá by umožnila takéto alternatívne riešenie. Pokrokové je v tomto smere napríklad aj Japonsko. Čas virtuálnych zrkadiel sa tak blíži.

Uhol kamery sa nastavuje pohybom prsta na... Foto: Audi
Audi e-tron - digitálne zrkadlá Uhol kamery sa nastavuje pohybom prsta na displeji. K dispozícii sú aj tri druhy zobrazenia.

Naznačuje to aj krok Audi, ktoré chce, aby bol jeho elektromobil SUV Audi e-tron prvým sériovým autom s vonkajšími digitálnymi zrkadlami. Riešenie má hotové. Dve kamery na aerodynamických nožičkách, uchytené na mieste tradičných zrkadiel, prenášajú obraz na displeje s rozlíšením 1 200 × 1 800 p­ixelov. Tie našli miesto v oblasti kľučiek dverí. Elektrické vyhrievanie chráni objektív kamery pred zarosením a zamrznutím. Ak kamera rozozná nečistotu, vyhrievanie sa aktivuje automaticky. Navyše sa zobrazí výstraha na prístrojovom paneli.

Kamera reguluje jas obrazu podľa intenzity svetla okolia, napríklad pri jazde cez tunel. Každý držiak virtuálneho zrkadla okrem toho obsahuje bočné smerové svetlo z diód. Oproti štandardným vonkajším spätným zrkadlám redukujú tie virtuálne šírku vozidla až o 150 mm. Rovnako ako konvenčné zrkadlá sa pritom dajú manuálne sklopiť. Pohyb kamery, a teda zmena uhla, sa nastavuje pohybom prsta na obrazovke. Ikony sa aktivujú už po priblížení. Takto sa dá nastaviť aj „zrkadlo“ na strane spolujazdca. Cez rozhranie MMI vodič vyberá tri druhy zobrazenia. Zmeny prebiehajú aj automaticky.

Digitálne zrkadlá zredukujú celkovú šírku auta... Foto: Audi
Audi e-tron - digitálne zrkadlá Digitálne zrkadlá zredukujú celkovú šírku auta až o 150 mm.

Diaľničné zobrazenie sa aktivuje pri rýchlosti nad 90 km/h a ak navigačný systém zistí, že je vodič na diaľnici. Obraz sa priblíži, aby bolo možné lepšie odhadnúť rýchlosť jazdy iných vozidiel – autá sa tak zdajú väčšie. Keď vodič signalizuje odbočovanie alebo zmenu jazdného pruhu zapnutím smerových svetiel, odbočovacie zobrazenie rozšíri výrez obrazu na príslušnej strane. Tým sa zmenší mŕtvy uhol. Keď vodič zaradí spiatočku, kamera zobrazí obrubník na zlepšenie prehľadu pri parkovaní. Obraz sa rozšíri smerom nadol – podobne ako automatické sklonenie normálneho zrkadla pri cúvaní.

Dobrou správou je, že Audi si je isté napredovaním legislatívneho procesu, a tak sa rozhodlo doviesť digitálnu technológiu do štádia pripraveného pre sériovú produkciu. Či to bude v Ázii, USA, alebo v Európe zatiaľ nevieme. Otázkou ostáva, ako zareagujú vodiči. Digitálne riešenie síce zlepší výhľad smerom z auta von, ale rozlíšenie a ostrosť tradičného zrkadla asi nedosiahne. Problémom môžu byť aj reflexy za slnečného počasia a v neposlednom rade vysoká cena technológie. Je teda predpoklad, že spočiatku budú virtuálne zrkadlá len na zozname príplatkov.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #spätné zrkadlá #Audi e-tron #digitálne zrkadlá
Články podľa značiek