Tata Nano: Najlacnejšie auto sveta končí. Zabil ho imidž chudoby

Mal to byť úspešný príbeh. Lenže Indovia mu dali „košom“. O najlacnejšie auto sveta nebol a nie je záujem. Z cenníkov sa preto Tata Nano vytratí v roku 2020. Výroba je už i tak zastavená.

19.07.2018 18:00
debata (4)
Tata Nano sa snažilo zachrániť povesť... Foto: Tata
Tata Nano Tata Nano sa snažilo zachrániť povesť modernizovanou verziou GenX s Bluetooth či posilňovačom riadenia. Ani to však Indov nepresvedčilo.

Tata Nano, ktoré malo primať Indov, aby presadli zo svojich skútrov do áut, sa stretáva od začiatku výroby v roku 2009 s problémami. Pôvodné predpovede o produkcii 250 000 kusov ročne sa ukázali ako úplne mylné. Jeho imidžu poškodila nízka bezpečnosť, škandály so vznietením aj postupný rast cien zo 100-tisíc na 150 000 rupií (1 800 eur). Nepomohla verzia Nano Diesel ani modernejšie Nano GenX zhruba za 2 700 eur, vybavené Bluetooth, posilňovačom riadenia či väčšou palivovou nádržou. Indovia mu jednoducho neprišli na chuť.

Vrchol zažilo Nano v roku 2012, keď sa z neho predalo 74 527 kusov, teda ani nie tretina z predpokladaného plánu. Potom však išli predaje prudko dole. V roku 2013 klesli registrácie o 70 % a vlani si našlo Nano v miliardovej Indii len 7 591 zákazníkov. To bolo tragicky málo, ale stále nie koniec pádu. Minulý mesiac vyrobila indická automobilka len jeden jediný kus. Vlani v júni to bolo aspoň 275 kusov. Veľký sen šéfa Ratana Tata o tom, ako dopraje chudobným ich prvé auto, sa definitívne rozplynul.

Tata informovala, že najlacnejšie auto sveta stiahne z ponuky v roku 2020. V podstate však hovorí len o dopredaji už vyrobených exemplárov, keďže ten júnový bol definitívne posledný. Čo sa vlastne stalo? Veď Nano za pár rupií sa zdalo ako skvelý nápad. Nebolo síce bezpečné, ale určite bezpečnejšie ako motocykel. Pritom si ho mohli Indovia kúpiť zhruba za cenu dvoch skútrov. Obrátili sa mu však chrbtom. Dôvod nemusí súvisieť s jeho nedostatkami. Skôr s jeho imidžom. Vlastniť najlacnejšie auto znamená dávať najavo, že ste chudobný.

To Indom neimponovalo. Navyše zareagovala konkurencia. Ihneď po uvedení Nana na trh klesli ceny konkurenčných modelov, napríklad Maruti 800 o 20 %. Niektoré malé autá zlacneli dokonca až o 30 %. Stále boli síce aspoň o 50 % drahšie ako Nano, ale dokázali ponúknuť oveľa viac a imidž skutočného auta. S tým automobilka nepočítala. Jednoducho Nanu zlomila väz jeho nízka cena, teda presne to, čo z neho malo urobiť hit vyrábaný v miliónových sériách.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tata #Tata Nano
Články podľa značiek