Tesla či McLaren majú problém. Vedia ich ukradnúť za pár sekúnd

Len nedávno otriasol automobilovým svetom škandál s ľahkým prekonaním systému bezkľúčového štartovania a odomykania vozidiel. A teraz je tu ďalší. Týka sa však podstatne menšieho počtu áut. O to je však všetko jednoduchšie.

14.09.2018 16:00
debata (3)
Na krádež modelov Tesly S, vyrobených pred... Foto: UL
Pektra - krádeže áut Na krádež modelov Tesly S, vyrobených pred júnom 2018, stačí zariadenie v hodnote asi 600 dolárov. Rozlúštenie kódu kľúča netrvá ani dve sekundy.

Elektronika môže byť dobrým pomocníkom, ale aj naším nepriateľom. Ukázal to nedávny škandál so slabým zabezpečením systému bezkľúčového odomykania a štartovania vozidiel, ktorý postihol milióny áut. Na svete je však ďalší, hoci v oveľa menšom meradle. Tím vedcov univerzity v belgickom Lovani odhalil totiž bezpečnostnú medzeru v zabezpečení vozidiel vybavených systémom britskej spoločnosti Pektra. Tá dodáva svoj produkt napríklad pre americkú Teslu, britský McLaren, Karmu, ale aj britskému producentovi motocyklov Triumph.

Skupina zameraná na bezpečnosť počítačov a priemyselnú kryptografiu dokázala naklonovať digitálny kľúč modelu Tesla S. Stačilo na to pár sekúnd. Zákernosť spočíva v tom, že ak tento kľúč máte, môžete vozidlo otvoriť a aktivovať kedykoľvek. Teda nielen jednorazovo, ako to bolo v kauze bezkľúčového odomykania. Navyše nie je nutné ani predlžovať signál elektronického kľúča. Zariadenie v hodnote asi 600 dolárov je schopné získať kryptografické heslo v priebehu dvoch sekúnd. Stačí, ak sa zlodej so zariadením priblíži k autu a potom k jeho majiteľovi.

Podmienkou nie je, aby sa majiteľ a vozidlo nachádzali v rovnakom čase na rovnakom mieste, ani aby boli blízko seba. Skeny môžu prebehnúť v iný deň a teoreticky aj na iných miestach planéty. Ak sú splnené obe podmienky, zlodej má k autu neobmedzený prístup. „Je pre nás veľmi ľahké klonovať tieto elektronické kľúče za pár sekúnd,“ povedal Lennert Wouters, jeden z výskumníkov belgického tímu. Problémom systému Pektra je vraj slabé kódovanie. „Bolo to veľmi hlúpe rozhodnutie,“ dodal na adresu Pektry ďalší výskumník Tomer Ashur.

Samozrejme, táto správa nemohla ostať bez reakcie. Tesla preto už zaviedla nové preventívne zabezpečovacie funkcie vrátane zlepšeného šifrovania a číselného kódu PIN, podobne ako v smartfónoch. Kým ho majiteľ nezadá na displeji, s vozidlom neodíde. Problémom však je, že vozidlá vyrobené pred júnom tohto roka nové šifrovanie nemajú a ani mať nemôžu. Ostávajú teda stále zraniteľné. Sympatické je, že Tesla tento problém akceptovala a podnikla nápravu. Hoci dosť neskoro, keďže o probléme vedela už v roku 2017. To sa však nedá povedať o britskom McLarene. Ten trochu zahmlieva.

"Štúdia, ktorú sme uskutočnili, ukazuje teoretickú zraniteľnosť zabezpečenia našich áut. Zatiaľ však nebolo dokázané, že by to bolo možné aj v praxi. Zároveň vieme, že žiadne naše vozidlo nebolo ukradnuté,“ vyjadril sa McLaren. Ďalší producenti ako Triumph alebo Karma sa k problému zatiaľ nevyjadrili. A mali by, pretože zverejnené video ukazuje, že krádež vozidiel vybavených zabezpečením Pektra je naozaj extrémne rýchla a jednoduchá. Pritom všetky spomínané značky patria k prémiovej ponuke, čomu zodpovedá aj cena ich produktov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #McLaren #bezkľúčové odomykanie #bezkľúčové štartovanie #Pektra
Články podľa značiek