Toyota: Kráľ hybridov chystá 10 elektromobilov. Dobehne náskok?

Toyota sa do elektromobility príliš nehrnula. Prednosť dala hybridom a vodíku. Jej názor na batériové vozidlá sa však postupne mení. V najbližších rokoch predstaví hneď desať bezemisných modelov.

17.06.2019 19:00
debata
Toyota sa s témou čistých elektromobilov... Foto: Toyota
Toyota i-TRIL Concept - 2017 Toyota sa s témou čistých elektromobilov pohrávala zatiaľ len formou konceptov. Verila najmä hybridom, v súčasnosti však svoje elektrické plány predsa len urýchľuje.

Toyota je synonymom pre hybridnú technológiu. V roku 1996 prišla s prelomovým Priusom a dnes má na konte viac ako 12 miliónov vyrobených áut s hybridnou technológiou. Verí jej až natoľko, že na rozdiel od ostatných veľkých hráčov v automobilovom priemysle nepripravuje žiadnu veľkú revolúciu v prechode na čisto elektrický pohon. Zatiaľ jej hybridy umožnili plniť všetky limity na spotrebu paliva a tak to vidí aj do budúcna. Napokon, nie je to tak dávno, čo sa Shizuo Abe, výkonný manažér divízie pohonov vyjadril, že podľa jeho názoru „hybridy ešte len ukážu svoj plný potenciál“.

Preskočiť fázu hybridov a naskočiť hneď na vlak čistých elektromobilov, tak ako to robí konkurencia, nepovažuje za múdre. „Verím, že našou najväčšou zbraňou pre splnenie emisných limitov sú práve hybridy a to nielen v Európe, ale globálne,“ vysvetľuje Abe. Toyota predpokladala, že predaje jej konvenčných hybridov stúpnu v roku 2030 na štyri milióny kusov. Tu vidí automobilka svoj priestor, ale zároveň netvrdí, že elektrické a plug-in hybridné autá nedávajú zmysel. Zavádzať ich však chcela omnoho opatrnejšie, než jej súperi. Lenže najnovšia informácia svedčí o miernej zmene postoja.

Toyota práve oznámila, že pripravuje desať čisto elektrických modelov, ktoré začne zavádzať od roku 2020 a že v roku 2025 ich chce predávať milión ročne. Pôvodne to malo byť až v spomínanom roku 2030. Súvisí s tým aj nedávna informácia o spolupráci so Subaru, ktorej výsledkom má byť elektrická platforma a čisto elektrické SUV, ktoré budú obaja partneri vyrábať s vlastnými logami. Ale aj informácia o spolupráci so Suzuki a Daihatsu na vývoji a výrobe elektrického kompaktu. Ďalšie elektromobily vyvinie na už existujúcej platforme TNGA, respektíve jej verzii e-TNGA, upravenej pre potreby zástavby elektromotorov a batérií.

Šesť z týchto modelov bude globálnych a štyri zamieria len na lokálne trhy. Medzi nimi aj malý mestský elektromobil s dojazdom len 100 km. Elektrická verzia Toyoty C-HR, bude zas výsadou Číny. Pri svojich nových elektrických plánoch sa Toyota spolieha najmä na pokrok v oblasti batérií. Tie považovala z dôvodu ceny stále za najväčšiu prekážku elektromobility a to aj v prípade, že by ich cena klesla v roku 2025 na polovicu. V súčasnosti by stáli batérie pre čisto elektrický Prius s kapacitou 40 kWh od 7 000 do 11 000 dolárov. Preto vyvíja nové akumulátory solid-state s tuhým elektromobilom.

Podľa Toyoty má byť ich energetická hustota dvoj- až troj-násobná v porovnaní s li-ion akumulátormi, majú byť pritom ľahšie, bezpečnejšie a lacnejšie. Predstaviť ich chce pred olympiádou v Tokiu. Prvé husle však budú hrať stále hybridy. V roku 2025 ich chce celosvetovo predávať 4,5 milióna.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #elektromobily
Články podľa značiek